Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

stegjern og isøks er obligatorisk. utover det burde standard skallbekledning holde i massevis. eventuellt en tynn dunjakke hvis dere skal starte midt på natta, men det er luksus og det veier noen gram ekstra når du må legge den i sekken litt seinere..

hvilken rute skal du gå? hvor mange er dere? går dere guidet? hvordan akklimatiserer dere?

jeg kan anbefale et par virkelig gode guider der nede, hvis dette skulle være interessant..

om dere organiserer alt selv ville jeg begynt å tenke på å bestille plass på hyttene der nede. de fylles raskt for sommermånedene. dette kan eventuellt guiden hjelpe med om dere velger å bruke en.

hvis du gir oss litt mer info tenker jeg du får en hel haug tilbake - mange her inne som har vært på toppen.. flott tur!

alex.

Skrevet

skal kjøpe meg stegjern og isøks nå snart, regner med at klatreøkser ikke trenges, bare vanlig breøks?

dun har jeg ikke så d blir bare skallbekledning.

vi er en gruppe på 3 kanskje 4. mest sansynlig blir det the GoÛter Route, Mount Blanc "ordinary route"

vi vi helst gå uten guide, på grunn an dt det er såå dyyrt :D

har hørt at hyttene blir veldig fulle ja, men d kunne jo gått ann å ligge i telt, og på den siste hytten før toppen så legger vi teltet igjen. betjeningen er vell såpass hygglig et d passer på det for oss :) hvis vi ikkje får plass på hytten da.

det er vel 2 hytter på The GoÛter Route?

Skrevet

normalruta burde vel være mulig uten guide ja, men vurder det ut ifra eget kompetansenivå. guide-fee'et delt på 3-4 er ikke så ille.. men dette er deres eget valg. men en guide kan gjøre turen betydelig lettere, sikrere og lettere å nyte.

ang telting; i alpene kan man kun telte fra solnedgang til soloppgang, og det er vakter som sørger for at dette håndheves. dagcamper etterlatt for dagsturer blir tatt ned og man får igjen telt og utstyr i chamonix. dere kan sikkert legge igjen teltet på den siste hytta, men du kan glemme at de som jobber dere "er så greie at de tar vare på det". betjeninga på hyttene i dette området har verdens værste rykte (Torino-hytta er vel værst, men har hørt dårlige ting om Gôuter og Cosmique-hytta óg), men man kan sikkert legge igjen teltet i utysrsrommet, men på eget ansvar selvfølgelig. at det forekommer tyveri er vel nesten ikke nødvendig å nevne.

jeg vet ikke hvordan det er med teltplasser i nærheten av hytta. telter dere går jeg ut ifra at du også har tenkt på at dere lager maten selv også. hyttene er full-pensjon, og er de fulle får man heller ikke kjøpt middag osv uten å ha soveplass (såvidt jeg vet).

vanlig bre-øks er nok. det er vel kun på trois monts-traversen (av normal-rutene) at man eventuellt kunne hatt bruk for ei litt mer utprega klatre-øks. der er det et parti på ca 60m med bratt klatring, for å komme over toppen på Mont Maudit.

mont blanc med og uten guide er to forksjellige ting, og jeg ville definitivt hatt litt erfaring i bruk av telt i høyden, alpine starter, matlaging osv hvis dere tenker gjøre det uten guide og uten hytter. når det er sagt, forstår jeg godt utfordringa i å toppe ut uten å ha hatt hjelp på veien oppover, hverken i rutevalg eller tak over hodet eller matlaging :)

alex.

Skrevet

blir helst uten guide og ska skjekke opp bestilling av hytteplasser. hytte hadde vært supert i forhold til telt. kjipt at noen stjeler teltet, men kjipt og bære det opp på toppen å :)

har du en internettside der vi kan ordne med hytteplass?

hvis det blir telting, så skal vi klare den solnedgang - oppgang regelen.

Skrevet

er nesten 100% sikker på at Gôuter hytta ikke tilbyr noen form for reservasjon på internett. derimot finnes det et telefonnummer man kan ringe for å reservere. hytta tilbyr kun 100 plasser, så jeg ville vært tidlig ute.

nummeret du kan prøve er: +33 (0)4 50 54 40 93. ta vekk +33 og legg til nullen i parentesen hvis du ringer fra frankrike.

ser nå at det kan være vanskelig å telte i umiddelbar nærhet av hytta, da dette er forbudt. dette håndheves av gendarmeriet, som er landsbyversjonen av politiet.

alex.

  • 5 uker senere...
Skrevet

Jeg og to kamerater var der i midten av juni i fjor. Vi gikk gouter ruten, med overnatting i telt ved teterousse hytta og gouter hytta. Da vi gikk lå snøen delvis nesten helt ned til togbanen, og fra teterousse hytta og oppover var det bare enkelte rygger som ikke var dekket av snø.

Da vi gikk opp "dødsrenna" var det tidlig om morgenen og relativt beskyttet av at all stein satt fast i snø og is fra natte frosten. Med stegjern og isøks var det også veldig fint å gå oppover i snøen ettersom vi laget våre egne trinn eller brukte sporene etter andre.

Stegjern, isøks og annet klatre utstyr var billigere i chamonix enn i norge, og i tilleg får du tilbake momsen fra frankrike, så kan anbefale å handle utstyr der nede.

Da vi gikk fra gouter hytta nappet vi ut teltstengene og gravde litt snø oppå teltet slik at det ikke skulle blåse vekk, og gikk ca kl 02 om morgenen, omtrent en time etter det de fleste vi snakket med planla.

vi gikk uten guide men med en av oss som er godt erfaren i fjell, og føler det var nesten like trygt, for guidene nermest dyttet de fleste nedover "korridoren". Går dere uten guide bør dere forhøre dere nøye med guide kontoret, angående vær og rasfare.

Husk på å ha godt med tid i høyden før dere går og om dere har bil, kan jeg anbefale Grad Paradiso i italia. Det er en ganske enkel tur, men vel verdt det. Ellers kan det være lurt å ta med seg stegjern opp på augil du midi om dere aklimatiserer der, slik at dere klan ta en tur ned på breen ved toppen der, istede for å bare labbe rundt på platformene der.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Måtte ha to forsøk på Mont Blanc. første gangen i 2006 kom vi ikke lenger en Mont Tacu som var en aklimatiserings tur og så ble det dårlig vær og måtte avbryte under Mont Modit på toppdagen. I 2007 var det og dårlig vær, på turist kontoret i Chamonix sa de: not possible, men kom opp på et vis. Elbrus i 2008 gikk og greit uten guide.

Det er himla mange variabler som skal klaffe for å nå toppen selv når vinduet er der, tror det er mange som reiser og skal bestige fjell uten å ha planlagt godt nok, og kommer dermed ikke opp og sitter igjen med en dårlig følelse.

Her på forumet finner vi selvfølgelig flest suksess fortellinger MEN det er atskillige flere bad stories som vi ikke hører noe om og av folk som antakelig ville ha klart det hvis de hadde vert forberedt. Så mener detalj planleggingen er minst 1/3 av turen og som gir en tilfredstillelse underveis når en blir bekreftet på hva en møter og at en klarer å håndtere situasjonen. Denne effekten må ikke undervurderes og gjør at en virkelig har fokus og er motivert underveis mot toppen.

Blanc og Elbrus kan bestiges greit uten guide for de fleste med litt mer en norsk fjellvett og kunskap om aklimatisering, les alt en kommer over på nettet, planlegg x 3 og reis gjerne på noen 2000 metere i Hurrungane i forkant.

Har tenkt å prøve Kili i Juni 09 og skal lese så mye som mulig om kulturen, fjellet, vær, rutene, nekter å bruke 12000.- på flybiletter å stå der ned å lure..

  • 4 uker senere...
Skrevet

Turen går til mont blanc første uka i august.

Vi har ikke med lokale guider, men har med to nordmenn som har vært der før. vi går normalruta.

tanken er i forhold til aklimatisering:

lørdag fottur under snø/is grensa, grand balcon ca.2200 moh. , søndag forttur under snø/is grensa til, f.eks til lac blanc ca.2300 moh.

mandag og tirsdag aiguille du midi trening på breen (ca.3500moh).

onsdag opp til gouterhytta 3800 moh.

torsdag toppen.

dette kjøreskjema forutesetter selvfølgelig at været klaffer.

med tanke på aklimatisering, høres dette greit ut??? vil vi ha effekt av de turene på drøye 2000 eller bør vi høyre??

kjetil

Skrevet

med tanke på aklimatisering, høres dette greit ut??? vil vi ha effekt av de turene på drøye 2000 eller bør vi høyre??

en viss effekt har det nok, men jeg ville gått høyere fra dag én. for de fleste går det greitt å starte akklimatiseringen på 3000+

det er jo selvsagt personlig, men i utgangspunktet er det bare å gå til man begynner kjenne symptomer, og heller komme seg ned igjen når man evt merker svimmelhet, hodepine o.l.

Skrevet

flott, takk for kjapt svar..

da får vi bare komme oss opp i høyden..

Har den fysiske aktiviteten i høyden betydning for aklimatiseringen, eller er det det å oppholde seg i høyden som har effekt?

Skrevet

For å få en best mulig akklimatisering så skal man vel ta det med ro og stresse minst mulig. Hvis man befinner seg noen timer på en viss høyde så skal man ikke være rolig hele tida, men tusle litt rundt før man ev. går nedover igjen.

Skrevet

Det heter vel at lettere aktivitet kan hjelpe aklimatiseringen, da det gjør at du trenger enda mer oksygen, og det får kroppen til å produsere blodlegemer raskere.

På den andre siden så kan det være skadelig å kjøre på for hardt, ettersom det kan frembringe HAPE (væske i lungene som gjør at man ikke klarer ta opp oksygen). Det er nok små farer for dette på rundt 3-4 tusen meter, men å ta rimelig greie turer er nok det beste, uansett. Man kan godt bli litt sliten, men ikke ta en Bjørn Dæhlie på ei 5-mil på nitttallet :)

Skrevet

det går ikke fram av planen din om du har tenkt å sove nede i dalen eller oppe på breen, men jeg tror jeg ville lagt inn ei natt på ei av hyttene ved Aiguille'n, eventuellt i telt nede på breen(der kan man campe fra solnedgang til soloppgang, men ikke la utstyret stå om dagen, dette blir fjernet og bragt ned til Chamonix)..

etter å ha brukt noen dager opp på breen kan det være nyttig å sove der oppe, for å hjelpe akklimatiseringen ytterligere før et eventuellt toppstøt.

det finns dessuten en haug av fine turer med utgangspunkt i L'Aiguille de Midi - jeg ville tatt turen over mot Torino-hytta og klatra Dent de Géant eller gått Rochefort-ryggen. Dent de Géant passerer vel i tillegg 4000m-grensa, om det skulle være et mål i seg selv de første dagene.. :idea:

vær dog forsiktig i det dere krysser breen, den er fæl og sprekkete og krever erfaring vedrørende taulag og kameratredding på bre. eventuellt kan breen krysses med gondol over til Hellbronner.

ellers har du også Cosmiques-ryggen opp til Aiguille'n som et morsomt alternativ for å akklimatisere. enkel og fin - AD+ om jeg husker riktig - men likevel ganske luftig og spektakulær. det trengs dog litt erfaring med løpende sikring og på et tidspunkt må man vel rappelere en 15-20 meter.

lykke til!

Alex.

Skrevet

strålende dere takk for mye nuttige innspill...

og da fyrer jeg på videre:-)

dukker stadig opp spørsmål, og de aller fleste vil nok guidene kunne svare på, men alltid greit å være litt forberedt, samtidig som det mest sannsynlig fins like mange svar klatrere..

1)

Drikke

etter hva jeg skjønner kan det være mulig å få kjøpt noe drikke på hyttene?? men uansett det trengs væske for 1.5 døgn hvis alt gå etter planen, det er mye..

Hva bringes med? hvor mye?

vet at jeg er avhengig av forholdsvis mye drikke, tusler litt på ski (Birken) og sykler litt (trondheim-oslo) har også drevet med langdistanse hundekjøring (femund, finnmarksløpet) OG av erfaring trenger jeg kanskje noe over gjennomsnittet drikke for blant annet å unngå kramper.

Hva er trikset her? antar at mye og riktig væske inntak i forkant vil gjøre godt.

satser på noen liter Ringer Drink ( http://engros.nordicfitness.no/ringer_drink__ ) kvelden i forkant, god erfraing med dette på lengre løp.

2)

utstyr

jeg har i utgangspunktet tenkt å ligge i telt, de vi reiser med gjorde det sist og hadde gode erfaringer med det.

samtidig som jeg tror sjansen for et par timers søvn kan være større da enn inni hytta.

Har svalbard telt, vil det være galskap å dra med det opp, det vil jo i tilfelle fordeles på flere..

hva er i så tilfelle alternativet?? testet MSR carbon flex.. et telt med alt på 1.4 kilo, men det er et 3 sesongers.. for risikabelt??

øks

det anbefalles vel å ha med bre øks, og da er jeg i så tilfelle ute etter lettest mulig, noen tips??

ser en del opererer med halve liggeunder lag o.l. er det ikke greit med noen grem ekstra mot at en kn få sove litt??

Hva er MÅ utstyr på en slik tur?

Skrevet

ang drikke:

drikke hjelper på akklimatisering, så sørg for å holde dere hydrerte hele tida. om dere skal campe i telt ville jeg tatt med en brenner opp og kokt vann. det er lettere enn å drasse litersvis opp fra dalen. vann på hyttene er DYRT. dog inngår det i prisen at de koker kaffe/te til deg, om du leverer inn termos ved middagen kvelden før.

når det gjelder hva du drikker, er det viktigste at det er noe du liker. du vil helt sikkert ha nedsatt lyst på mat/drikke som følge av høyden, og da er det viktig at drikken er god og ikke minst lett tilgjengelig. drikk jevnlig på tur opp, så slipper du å plutselig gå tom for krefter. ettersom dere starter på natta ville jeg gått for en termos hvor ting holder seg varmt, og ei flaske hvor du du har noe som smaker godt både kaldt og varmt(f.eks solbærsaft). på denne måten slipper du vekta av 2 termoser, men har varm drikke på toppen. på vei opp drikker du av flaska som etterhvert vil bli kald uten at det gjør noe for innholdet..

utstyr:

3-sesongers telt kan fort bli i kaldeste laget, det er adskillig kaldere opp i høyden enn nede i dalen. dog finns det selvfølgelig muligheter for at det går helt fint, men samtidig finns det gode muligheter for at det kan bli særdeles kaldt og ubehagelig, og dermed ødelegge forberedelsen til toppstøtet. sove dårlig natta før er som kjent dårlig oppladning. jeg ville heller tatt med svalbard'et. fordelt på 2-3-4 mann er jo ikke det all verden.

liggeunderlag er litt individuellt - noen sover godt med halvt underlag, og sekken/skallbekledning/ekstra utstyr under beina, mens andre foretrekker å ha underlag under hele seg. her snakker vi jo uansett ikke mange gram'ene, så jeg ville definitivt gått for et langt et.

helt basic must-have-utstyr er igrunn bare øks, stegjern, skallklær. i tillegg ville jeg vurdert å ha med hjelm, alt ettersom når på døgnet dere tenker å passere de mest utsatte plassene. opp standard-ruta er det vel ikke 100% nødvendig å gå med tau, men er dere erfarne på det så er jo ikke det noen hindring i seg selv, og det blir jo ekstra sikkerhet av sånt..

om du skal handle isøks har du MASSE muligheter. jeg har en Black Diamond Raven Pro som jeg er godt fornøyd med, finns i 6 forskjellige lengder og er lett. om du ikke trenger den før du er i Chamonix ville jeg handla der, det er som regel litt billigere enn i norge.

http://www.bdel.com/gear/raven_pro.php

god tur!

Alex.

Skrevet

forresten: som jeg nevnte tidligere i tråden ville jeg definitivt satset på å legge igjen alt utstyret man ikke trenger på toppstøtet på den siste hytta. det er ingen grunn til at man ikke skal nå toppen fordi man valgte å bære med telt, vannkoker etc etc helt opp.. stikk inn på hytta, legg ting til tørk i utstyrsrommet, og hent det på vei ned. ingen som merker det, og sikkert helt vanlig praksis for de fleste som ligger ute..

alex.

Skrevet

Forslagene her går på akklimatisering på Cosmiques-hytta. Jeg ville foreslått Tete Rousse hytta som ligger såvidt over 3000m på normalveien til Mont Blanc. Hytta er enkel å nå fra jernbanestasjonen, og etter hva jeg kan huske en helt trygg sti opp til hytta. Da jeg var der var det god plass i hytta og ganske langt fra kaoset oppe på Gouter-hytta. Det er rett etter Tete Rousse hytta den beryktede "Grand Coulour" befinner seg.

Det er kanskje ikke så mye å finne på ved hytta, men et par netter her vil helt sikkert hjelpe på akklimatiseringen, og hvis du skal gå normalveien, ser du jo hva som venter.

  • 1 måned senere...
Skrevet

ja Erling, har faktisk vært litt inne på det, da får en jo sett litt av ruta også.

Vil det være feil å ga rett opp til hytta første dagen for en overnatting, og deretter ned igjen dagen etter?

Må en ha noen dagsturer i høyden før en går for en overnatting?

OG en ting til..

er opptatt av det med væskeinntaket.

Er det ubegrenset mulighet til å kjøpe vann på hyttene? vet det er dyrt..:?:

Alexander nevner at det kan være greit å ta med en brenner å smelte snø til drikke.

gass eller bensin?

OG, det er jæ.. mye folk oppe i der, det er ikke noe problem å fa tak i nogenlunde rein snø oppe i der.. er det stort sett et brenset område hvor det står telt?

Og det er blir telt:-) har et telt (turkompis) som jeg syns fortjener den turen:-)

kjetil

Skrevet

uten at jeg vet nøyaktig hvor høyt tête rousse-hytta ligger, så bruker jeg stort sett aldri ha noen problemer med å ta heisen opp for så å overnatte direkte på 3500-3800 moh.. litt hodepine, litt kvalme osv kan forekomme, men går som regel over i løpet av et lite døgn.. slik kan dere oppholde dere på +3500 moh fra første stund.. om dere i

jeg ville gått for gassbrenner, bare sørg for å holde boksen nogenlunde varm om det er kaldt på natten.. legg den i soveposen for eks..

ellers er det vel stort sett vann å få kjøpt, så mye du vil, på hyttene.. jeg ville dog smelta vann, det blir SERIØST mye billigere.. om dere uansett skal bo i telt er jo dette greit. burde være lett å finne "rein" snø..

god tur!

alex.

Skrevet
ja Erling, har faktisk vært litt inne på det, da får en jo sett litt av ruta også.

Vil det være feil å ga rett opp til hytta første dagen for en overnatting, og deretter ned igjen dagen etter?

Må en ha noen dagsturer i høyden før en går for en overnatting?

OG en ting til..

er opptatt av det med væskeinntaket.

Er det ubegrenset mulighet til å kjøpe vann på hyttene? vet det er dyrt..:twisted:

...

Hei !

Tete Rousse ligger på 3167 moh. For meg er det akkurat slik jeg kan takle med en direkte oppstigning og overnatting i den høyden hvis jeg tar det med ro. Jeg ville kjent det både på pulsen, vært litt svimmel og kanskje også en svak hodepine, men unngått oppkast og jeg hadde også fått sovet om natta. Over 3400 - 3600 moh tåler jeg ikke med direkte oppstigning.

Jeg ville ha bedret akklimatiseringen hvis jeg hadde tatt en natt på denne hytta på 3167 moh og så gått ned igjen dagen etterpå forutsatt at det ikke ble mer enn maksimalt en natt i lavlandet etterpå.

Det jeg skriver om er jo individuelt, og jeg akklimatiserer litt dårligere enn snittet er min erfaring.

Nå husker jeg litt dårlig, men jeg tror Tete Rousse er rimeligere enn Gouter-hytta når det gjelder drikkevarer.

  • 4 måneder senere...
Skrevet

jepp jepp

det er en stund siden nå:) men vi kom vel opp og vel ned alle 8.

Vi var to som gikk opp til tete Rousse lørdag ettermiddag, overnattet til søndag og gikk ned igjen.

Jeg ble dårlig og kastet opp på natta, men det var nok mange grunner til det, var ikke helt i form den dagen og var lett mottakelig for hodepine og kvalme.

Brukte pulsklokke hele veiene sånn for moro, og pulsen kom IKKE under 100 selv når jeg lå i posen..

så fort jeg var nede på 3000m igjen var jeg i superform.

mandag: tok vi heisen til aguielle du midi, var 7.5 time ute på breeen, litt uggen siste timen.

tirsdag: ny tur til aguille du midi var ute på breen i 4 timer ( i t-skjorte, fantastisk vær), alle i kanll form.

onsdag: knall vær, 30 pluss og turen gikk til gouter hytta, alle kom opp i fin form - jeg hadde ingen som helst problemer med høyden.

noen av oss hadde klart å karre til oss seng på hytta og vi sov godt i flere timer - maten var helt OK og det var ubegrenset mulighet til å kjøpe drikke.

De av oss som ikke fikk seng men måtte sove på stua fikk IKKE sove.

nå datt pulsen til under 60 så fort jeg la hodet på puta, så aklimatiseringen hadde gjort sitt og kroppen var mer i balanse.

vi stod opp 0200 og var avgårde 0300 og nådde toppen 0730, altså site stykket på 4.5 time.

Turen opp var tung, men alle var ved godt mot - jeg var den som ble dårlig og kastet opp en gang på vei ned igjen, men ble veldig fort veldig fin.

Vi hadde et fatanastisk vær og var nesten 1 time på toppen:-)

jeg brukte ikke hverken diamox eller epifran underveis.

Noen tips:

vi ble stoppet da vi gikk av toget og spurt om vi hadde seng på gouter hytta... bare svar JA, hvis ikke kan du risikre å ikke få gå opp.

Det er i utgangspunktet ikke lov å overnatte i telt, men ingen brys seg om det, og det er absolutt et godt alterntiv, stille og rolig.

Kjøp drikke på hytta, ikke noen vits i å dra med seg kilovis med drikke, kald cola, vann, øl, vi på hytta;-)

Jeg lå på hytta denne gangen og når det var bestil seng var det helt kurant, men vil nok prøve telt neste gang.

kjetil

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.