Gå til innhold
  • Bli medlem

Sierra Designs - Origami 4


Nikke

Anbefalte innlegg

Er igang med testing av denne lettvekts 4-manns tarp/lavvuen. Etter litt testing fremstår den mer som en litt romslig 3-manns, eller enda bedre, luksus for 2 personer.

Gjør opp en status etter endt sommer/høst. Skjer det noe positivt/negativt skal jeg prøve å legge opp kommentarer med bilder.

http://www.sunnysports.com/prod/SDSTOR4N.html?srccode=cii_9324560&cpncode=18-26113809-2

post-5304-133474609542_thumb.jpg

post-5304-133474609545_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, på det ene bildet ser man en stor sammenrullet presening på høyre side. Litt sprøtt å tenke på at man drar med seg en billig presening til fjells som sikkerhet hvis tarp/lavvu går til hel..... Men når man tester tildels nytt utstyr, så er det kjekt å være på den sikre siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Mulig moderator kan flytte denne til utstyrserfaringer?

Oppdatering: (Bilder lengre ned)

Noen ganger ender jeg opp med å bruke slikt utstyr litt utover det som er grensene, og da skjer det gjerne noen små ting, i dette tilfelle måtte jeg reparere litt, altså ingenting galt med produktet.

Det som skjedde var at jeg fikk en ide om hvordan akkurat denne modellen kunne stå bedre i vind, samt øke størrelsen innvendig litt. På innsiden er det noen festebånd i hvert hjørne, normalt brukt til å gjøre Origami'en firkantet isteden for femkantet. Jeg tok en teltbue og knøt denne fast med båndene slik at duken ble presset utover. Disse båndene er festet bak den tapede skjøten, og når det ble slikt press fra buen samt knutene, sprakk den tapede skjøten litt, men ikke verre en at det kunne fikses med aquashure.

Denne løsningen fungerte bra i moderat vind og litt kraftige vindkast. Har også bestilt Gripclips fra Sierra Designs, som jo igjen kan festes til nettopp denne stanga bak på de store flatene som er mer vindutsatt. Vekten blir fremdeles akseptabel med den ekstra stangen og bunnen, rett i overkant av 3kg, det er litt ekstra vekt for en grei forsterkning når forholdene krever det.

Stanga som fulgte med var noe dritt, måtte bestille en ny, og endte dermed opp med stanga til Helsport lavvu light, heldigvis minimal vektforskjell på de stengene. Apropos Helsport lavvu light og sammenligningen med Sierra designs Origami 4. Foreløpig er vekten den samme, og håper den nye løsningen med teltbuen kan gi samme eller bedre fordeler mot lavvu light'en sine doble barduneringspunkter pr skjøt/kant mot Origami'en sine etpunkts. Var nylig på tur med en kompis som har lavvu light'en, og jeg må si at Origami'en virket større innvending. Lavvu light'en til Helsport fremstår som solid, og duken virker utrolig god, der tror jeg ikke Origami'en kan måle seg i det hele tatt.

Også på Origami'en er lukene i toppen for grunne, dvs, ved vind la det seg snø der, og tror nok regn også vil finne veien dit hvis vinden blir heftig. Har kommet opp med en ide om hvordan det skal stoppes, mer info og bilder om det senere.

Ellers så har jeg lagd litt forskjellig utstyr siden nyttår. Har aldri vært helt fornøyd med plugger for vinterbruk, derfor lagde jeg noen med god lengde. De ble tunge, men fungerte utmerket, vekten på disse ble uansett grei når man har pulk.

Gore-tex jakka mi fra North Face holdt ikke vann ute mer, dermed var det frem med symaskinen og saks, og resultatet ble noen «barduneringslapper» som skal prøves ut i steinete områder til sommeren.

N

post-5304-133474624832_thumb.jpg

post-5304-133474624844_thumb.jpg

post-5304-133474624846_thumb.jpg

post-5304-13347462485_thumb.jpg

post-5304-133474624854_thumb.jpg

post-5304-133474624858_thumb.jpg

post-5304-133474624861_thumb.jpg

post-5304-133474624866_thumb.jpg

post-5304-13347462487_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.