Gå til innhold
  • Bli medlem

Leteaksjon på dovrefjell

skogy

Anbefalte innlegg

Det hørtes alvorlig bra ut, men hvordan i allverden funker det der? Kobler du sammen Garminen og Nokiaen? Han som spør er ikke mer enn middels datakyndig, så vær så snill å gi evt svar med teskje.. :x

Vil tro han bruker garmins program/kart på Nokian hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heller ikke noen ekspert, men skal forklare så godt jeg kan hvordan dette var:

Dataeksperten hadde en CD-rom med Garmin programvare og kart. Den installerte han både på min PC og derfra videre inn på min Nokia 95. Dermed fungerer mobiltelefonen som en helt vanlig Garmin GPS. Dette er ikke annerledes enn at man har GPS og veikart på telefonen, slik som i den reklamen på TV med en taxisjåfør, bortsett fra at det er topografiske kart.

Skal sies at selve GPS funksjonen neppe er like nøyaktig eller rask på en telefon som på en spesialenhet. Om alle funksjonene fungerer vet jeg heller ikke, siden jeg aldri har hatt en enkeltstående GPS-enhet. Har ikke noe å sammenlikne med. Den fungerer ihvertfall godt nok i et nødsfall når man må vite hvor man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fjellbukken:

Når telefonen er et år gammel kan man med de fleste abonnementer nytegne og kjøpe samme telefon til langt under halve prisen av hva den kostet. Jo dyrere abonnement man nytegner, jo mindre betaler man for telefonen, og samtidig har telefonen sunket veldig i pris da en ett år gammel modell er som en olding å regne i mobilbransjen.

Om jeg knuser min Nokia N95 og det ikke dekkes av forsikringen vil det sannsynligvis koste meg rundt 2000 kroner. Siden min telefon snart er 2 år gammel burde jeg kanskje skifte batteri uansett, og det koster flere hundre kroner. Og snart kommer N97 til forhandlerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en sony C905 med gps, og prøvde c702 med gps før det. Funker jo ok, men opplevde mange ganger at den ikke klarer å finne posisjonen min. Er man i lott "vanskelig" terreng, med dårlig "dekning" vil man oppleve at man befinner seg flere km fra der man egentlig er. Jeg har flere ganger fått min posisjon "med en nøyaktighet på 3km" som det står på skjermen. Mulgi det er forskjell på ulike modeller, men har sammenlignet min garmin gps, med mobilene, og mobilene er ikke i nærheten. Jeg ville ikke stolt på gps-mobil-løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fjellbukken:

Når telefonen er et år gammel kan man med de fleste abonnementer nytegne og kjøpe samme telefon til langt under halve prisen av hva den kostet. Jo dyrere abonnement man nytegner, jo mindre betaler man for telefonen, og samtidig har telefonen sunket veldig i pris da en ett år gammel modell er som en olding å regne i mobilbransjen.

Om jeg knuser min Nokia N95 og det ikke dekkes av forsikringen vil det sannsynligvis koste meg rundt 2000 kroner. Siden min telefon snart er 2 år gammel burde jeg kanskje skifte batteri uansett, og det koster flere hundre kroner. Og snart kommer N97 til forhandlerne...

Jajaja Norda, det var ikke meningen å stikke i deg :D Vi har alle ett ulikt mønster ift. våre produkter og jeg uttalte meg bare ut ifra min erfaring med å holde mobiler over 1 år som er svært dårlig og tilsier at jeg må tenke forsiktig forsiktig forsiktig, for enten blir de knust eller ødelagt på ett eller annet vis.

Men èn ting jeg har lagt merke til ved Nokia er den synkende batterikapasiteten (!) Min 7390, N82, 5510 og 6210 har alle bare hatt 2 dagers full kapasitet på sitt beste, og etter ett halvt års tid synker dette til "må lades hver natt". Jeg lader alle mine nye telefoner i 16 timer slik vi måtte med gamle Phillips Fizz etc.

Flere som har en erfaring knyttet til Nokias batterikapasitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.