Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges mest avsidesliggende punkt?


Gjest Otto Støver

Anbefalte innlegg

Gjest Otto Støver

Er det noen som vet hva som er Norges mest avsidesliggende punkt? Kunne være morsomt å vite det, og hva man legger i definisjonen avsidesliggende.

Jeg mener å ha sett at det svenske punktet ligger et sted i Padjelanta nasjonalpark. Finnes det en liste over dette for flere land? Grunnen er at jeg planlegger en tur til Tyskland til høsten, og det blir nok en tur på en eller annen av de stiene de har der. Men der kan det ikke være langt til det mest isolerte puktet. Jeg har inntrykk av at det er en Dorf annenhver kilometer, og de har sikkert minst en Bierstube eller Gasthaus i disse plassene. Ensomhet skal man i alle fall ikke føle der tror jeg. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser for meg et punkt som er langt fra nærmeste bilvei, det går ingen stier eller scooterløyper til eller i nærheten av punktet. Da utelukkes alt i Finnmark kanskje med unntak av Øvre Anarjohka nasjonalpark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ensomhet i fra all trafikk, både motorisert og manuell. På Hardangervidda går det vel stier i alle retninger, og her er det vel godt utbygd med hytter. Tror nok du vil føle deg vel så ensom i indre deler av Anarjohka som på Hardangervidda, uansett årstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarks-odel skrev:

Fritt frem??? Det må i så tilfelle være reindrifta som har det på den måten. Den vanlige mann må nok følge de samme reglene som dere følger på Hardangervidda. Har forøvrig vært i Anarjohka og det eneste som ødela følelsen av ensomhet var tilreisende søringer

_________________

På fjellet er det naturen og det enkle som gjelder, og ikke andres gjøren og laden!!!

.

Uff da. her var det ikke mye samsvar mellom de første setningene og den siste :P

De gangene jeg har vært på Finnmarksvidda har jeg følt meg velkommen.

Men det har nok blitt noen spørsmål som:

"Ka for dokk går på ski ?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det må være i Finmark.... Ut i fra kartet

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=28370

Nærmere bestemmelse av punktet kan sikkert gjøres :idea:

Kan godt være du har rett, men nedenstående kart er kanske et bedre utgangspunkt?

Store deler av landet grenser mot svensk villmark, så kanskje punktet ligger ved grensen i Børgefjell eller lignende?

Eller hva med Svalbard?

norden.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er vel et definisjonsspørsmål. Om man tenker på Norges mest avsidesliggende sted så er det vel unaturlig å ta med Sverige?

Jeg tenkte også på Svalbard, men om man ikke aksepterer scooterpor er det hvert fall uaktuelt. Sjekket forresten scooterløypene i Finnmark, og i indre strøk de det er mest villt, er det ingen scooterløyper.

Det hadde vært storveis å funnet dette punktet! Tenk om vi hadde fått en konkurranse mellom kommunene om å fjerne veier og løyper for å vinne! :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges mest avsidesliggende sted må da selvsagt kunne ligge ved svenskegrensen.. Poenget er vel lengst fra bebyggelse, veier og installasjoner. Om disse ligger i Norge eller Sverige.

Men det hele blir jo et definisjonsspørsmål av hva som er avsides. Hele vårt land er påvirket av mennesker i større og mindre grad.

Kanskje dette kartet kan gi en pekepinn? I alle fall på hvor det er lite folk..

http://www.telenor.no/bedrift/produkter/mobil/dekning/dekningskart-mobildekning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges mest avsidesliggende sted må da selvsagt kunne ligge ved svenskegrensen.. Poenget er vel lengst fra bebyggelse, veier og installasjoner. Om disse ligger i Norge eller Sverige.
Ja, men da kan Norges mest avsidesliggende punkt ligge i Sverige da :wink:

Mobilkartet var ikke så dumt. Gir en god pekepinn egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Definisjonen av hva man skal regne som avsidesliggende er jo ganske sentral hvis man skal finne noe punkt. Selv tenker jeg vel mer i retning av avstand fra veier (bom eller åpne) og offentlige kommunikasjoner. Det vil si at et sted på kysten som ikke har offentlig kommunikasjon kan velges, selv om man kommer dit med privat båt.

Jeg synes også at enkelte installasjoner kan godtas. Eks: kraftlinjer, vanninntak til kraftverk, hytter og hus som står på fjellet eller ved sjøen. Når jeg bruker ordet avsidesliggende så er det ut fra det å komme seg dit uten helikopter eller offentlig kommunikasjoner. Svalbard regner jeg ikke med i denne sammenheng, jeg tenker på fastlandsnorge.

Er det ingen med kontakter inn i NGO eller andre med landmåling som yrke som kan bidra med noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hva regner du scooterløyper inn som ??

Det spørs jo om det er sommer eller vinter? Kan ikke erindre og ha sett en scooterløype om sommeren, selv om den er aldri så godt trafikkert om vinteren.

Likeledes så vil ikke en ubrøytet vei ta fra meg villmarksfølelsen på vinteren, jeg ser den jo ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for såvidt så er ikke en scooterløype ett teknisk inngrep. Den trenger man ikke og fjerne for og sette området i opprinnelig stand. Kjører man ikke scooter så er det heller ikke noen løype der, i motsetning til en vei som er der uavhengig om det kjører biler eller ikke.

Mellom Norge og Finland er det grensegjerde, hvis det teller som inngrep. ( jeg synes det teller mer enn ett scooterspor. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da kan Norges mest avsidesliggende punkt ligge i Sverige da :-)

Ikke nødvendigvis. Hvis det er langt til tekniske inngrep på norsk side, men nære svenskegrensa, og det er langt til tekniske inngrep på svensk side langs norskegrensa, så kan jo området på norsk side allikevel være norges mest avsidesliggende punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett innenfor grensen til Anarjohka nasjonalpark, litt øst for Boulzajavre, der er du nok litt over 40 km fra nærmeste bilvei. Både i Norge og Finland. Og der er veldig lite spor etter ATV, da dette området er vinterbeite for reinen og blir stort sett bare brukt når det er snø, og tele i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.