Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvitingskjølen (x3) 18.02.09 – Årets første 2K!

500fjell

Anbefalte innlegg

Da fikk vi endelig kommet oss opp i fjellet igjen. Altfor lenge siden sist. Fikk nettopp bilsertifikatet og det måtte rett og slett feires med en liten guttetur til Kvitingskjølen. Føret var bra og været ikke altfor verst. :smile:

Her ligger rapport med bilder: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/02/kvitingskjlen-x3-180209-arets-frste-2k.html

post-3251-133474608048_thumb.jpg

post-3251-133474608059_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med lappen!!

Flott turrapport, med fine bilder. Ser ut til at dere gutta hadde en fin tur! Vertskapet på Brimi er kjempetrivelige folk.

Jeg har alltid innbilt meg at Soleggen / Sålell er startpunktet med kortest vei til Kvitingskjølen? Noen som vet hvordan avstanden er ifht. fra Brimi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! For å være ærlig hadde jeg ikke i tankene at man kunne starte fra Soleggen. Er nok en 5 km kortere derfra, men det var fint å starte fra Brimi Fjellstugu, det er sikkert!!! Et flott sted med hyggelige folk, men maten er kanskje litt dyr?? Møtte en dansk familie som var der på vinterferie, de var helt i hundre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten er jo et varemerke når du heter Brimi. Og maten deres er god! Tessefisken er selve hovedvaremerket, og den ER god, den.

Jeg har alltid gått fra Soleggen, men har aldri nådd toppen, prøvd en to-tre ganger, og hver gang har det skjedd noe som har hindret meg. Får nesten prøve igjen snart! Finfin skitur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med lappen Sondre! :)

Det åpner for helt nye muligheter til å utnytte inneklemte godværsdager. Spesielt hvis du har en arb.plass hvor du enkelt kan avspassere/ta fri, eller er student. En stor andel av mine toppturer er gjort på hverdager, hvor det er blitt meldt finvær dagen derpå eller et par dager fram i tid.

Takk! For å være ærlig hadde jeg ikke i tankene at man kunne starte fra Soleggen. Er nok en 5 km kortere derfra, men det var fint å starte fra Brimi Fjellstugu, det er sikkert!!!

Ja, det er en finfin tur fra Brimi Fjellstugu! For den som kommer fra sørøst og passerer Randsverk, er det veldig kjekt å kunne vrenge opp mot Brimi F. Blir litt kortere kjøretur da, selv om gåturen blir noe lengre. Uansett er det en fin dagsturlengde fra Brimi Fjellstugu, og man er jo ikke pokka nødt til å gå absolutt korteste rute bestandig. :wink:

Trengs ikke feller på denne turen Sondre? :wink:

Jeg gikk nøyaktig samme trasé som dere opp til toppene, uten feller. Fiskebein og sidelengs gange ble det noen meter av… Ned igjen dro jeg forøvrig over alle høydene fra Store Kvitingskjølen til Tessefjellet, men jeg gikk 18. mai 1997, og hadde mer dagslys å ta av enn dere.

Fra Koppflyi mot Kvitingskjølen den gang:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=10195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Nils! :)

Det er en frihet med å ha lappen, ja. Og følger jeg bra med i undervisningen går det greit å avspasere noen dager der!

Dere gikk fra Brimi dere også, fant ut i ettertid at turen lett kan gjøres uten feller bare den første bakken en må gå litt svingete i. Kunne nok tatt den over Tessefjellet også, hadde lys nok til det, men vi ville spise middag på Valdres Gjestegård og var litt usikker på stengetidene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fonnene ved Kvitingskjølen og Lomseggen har i tusener av år vært brukt av rein på varme sommerdager for å kjøle seg og slippe unna bremsen. Dette har jegerne visst til alle tider, og i dag med global oppvarming smelter deres jaktutstyr frem fra fonnene. For tre år siden ble det funnet en sko under fonna ved Kvitingskjølen som er 3500 år gammel! Det er funnet hele piler med spiss, skaft og styrefjær som er 1500 år gamle..

Det kan være verd å se ned på bakken for å oppleve spennende ting også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.