Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av Bil som basecamp - fjellturisten i ny form?


askogvoll

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Etter å ha tilbrakt 2 og 1/2 uke i fjellheimen med overnatting under åpen himmel,

i snøhule, i telt og på hytter kommer spørsmålet som flere utlendinger har stilt meg.

Hvorfor er det så få nordmenn i fjellet ?

Ja de har grunn til å spørre.

Har stort sett bare møtt nederlendere, franskmenn, tyskere og dansker.

Da må jeg bare svare dem:

Nordmenn foretrekker å komme til ferdige oppvarmede hytter der de kan gå i ferdigkjørte løyper.

Eller så ligger de i bilene sine langs vegene og tar dagsturer opp på de nærmeste toppene.

Tradisjonelle langturer er nesten en saga blott for nordmenn. Med untak av noen NPL'er og NPT'ere.

Å sette opp telt og ruste seg for lengre opphold ute i naturen blir vistnok for kjasete for de fleste.

Med unntak av påska da de klumper seg sammen på hyttene.

Flaut å måtte gi dette svaret.

Men slik er det blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett bare møtt nederlendere, franskmenn, tyskere og dansker..

Hehe, det er jo fordi du ikke har gått langt nok vettu :)

Forøvrig syns jeg du opptrer noe voldsomt arrogant Dag G!!!

Her kommer du ned fra en liten skautur, og har fasitten på nordmenns fjell- og friluftsliv :D

Morsomt at denne BC-bil tråden tydligvis har ridd deg som en mare på turen din da hehe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er jo fordi du ikke har gått langt nok vettu :)

Forøvrig syns jeg du opptrer noe voldsomt arrogant Dag G!!!

Her kommer du ned fra en liten skautur, og har fasitten på nordmenns fjell- og friluftsliv :D

Morsomt at denne BC-bil tråden tydligvis har ridd deg som en mare på turen din da hehe.....

.

.

Ikke annet å forvente fra den kanten desverre.

Saklighet er vel ikke den karens store force..........

post-728-133474612625_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet å forvente fra den kanten desverre.

Saklighet er vel ikke den karens store force..........

Jo, jeg er sakelig og telt vet jeg veldig godt hva er. Du sku bare visst....

Du sliter bare så ufattelig med viljen din (håper ikke det er evnen?).

Du klarer ikke å se og forstå at mange av oss 2k-samlere også bedriver og har bedrevet annen form for friluftsliv.

Det er jo 2k-samlere du har forsøkt å rakke ned på i lengre tid.

Ut fra bil, opp på topper og tilbake til bil igjen. Veldig smart faktisk, du får forsøke engang :D

Med det aktivitetsnivået undertegnede med mange flere har hatt, og den belastning stor frekvens blant tindene påfører knær og bein, hadde det vært meningsløst å påføre beina enda større belastninger pga tunge teltbører. Da er det langt bedre å ha litt lengre, men lettere innmarsjer.

Heldigvis har "den yngre garde" forstått dette. Da slipper forhåpentligvis de å miste 3-4 år pga skader og søle bort 100' spenn på å fikse knær igjen.

Så Dag G, slutt å påberope deg fasiten på det perfekte friluftsliv, for kompetanseboksen din kan helt tydelig utvides noe enda.

Du er nok enig, du vet det bare ikke selv enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langturer til fjells utgår foreløpig for min del. Ikke har jeg lett utstyr, og sjeldent har jeg hatt klaff mellom fri og vær. Så da blir det dagsturer da, og jeg tror ikke de positive opplevelsene ved å være på tur er noe større eller mindre dersom man våkner i et behagelig telt eller kommer med bil.

Man kan si, hadde jeg jobbet mer så hadde jeg kunne hatt veldig bra utstyr - men ingen tid til å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si, hadde jeg jobbet mer så hadde jeg kunne hatt veldig bra utstyr - men ingen tid til å bruke det.

Et veldig godt poeng!

Men aller verst er det for oss som jobber i staten, som derfor verken har tid eller råd... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard skrev:

En masse tull.

.

.

Dette var jo intet innlegg om 2k samlere.

Heller et vasku om at fjellheimen blir mer og mer dominert av utlendinger på godt og vondt.

Treffer man folk kan man like godt starte med engelsken.

Men nordmenn kan da ikke bruke hele livet sitt til å samle på 2k heller.

En gang må vel lista bli fylt opp og resten av fjellheimen kan bli brukt ??

Burde vel gå på et par år dersom en var ihuga samler ??.

.

.-RM skrev:

Man kan si, hadde jeg jobbet mer så hadde jeg kunne hatt veldig bra utstyr - men ingen tid til å bruke det.

.

.

Nei. RM. Tror ikke en trenger allverdens bra utstyr for å ta noen behagelige overnattinger.

Desto mindre mikkmakk desto bedre. Men utstyrslevrandørene vil helst at vi gikk med 100 kilos sekker.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.-RM skrev:

Man kan si, hadde jeg jobbet mer så hadde jeg kunne hatt veldig bra utstyr - men ingen tid til å bruke det.

.

.

Nei. RM. Tror ikke en trenger allverdens bra utstyr for å ta noen behagelige overnattinger.

Desto mindre mikkmakk desto bedre. Men utstyrslevrandørene vil helst at vi gikk med 100 kilos sekker.:wink:

En gang må en velge. Skal jeg klatre og kjøre bratt, eller skal jeg dra på langtur. Langtur med klatring og brattkjøring er en drøm som foreløpig ikke ser realistisk ut for mitt vedkommende. Ingen av mine aktiviteter er tilrådelige å gjøre alene heller, man skal helst være fire. Hvordan man får til sånt kan man lese om i "Hvite drømmer."

Men det vi gjør, som jeg kan fortelle om, når vi drar på tur med hundrekilos sekkene våre, det er å ha basecamp sammen for å møtes og dra på tur med nye folk. Jeg skal ikke skryte på meg at vi drar alt lasset i én tur bort til campen, eller at vi camper veldig upraktisk til i forhold til parkering. På tur er vi, og gøy har vi det. Og det er helt rett, som du sier, at vi drar nytte av hyttene til familien over hele landet. Hvorfor skulle vi ikke dét? Vi er ikke i byen om helga hvis vi ikke syns vi må.

Jeg syns det er ganske latterlig å rakke ned på sine yngre landsmenn for å ikke holde turtradisjonen i hevd, når du ser vi pløyer ny mark i stedet. Jeg syns også det er urettferdig ovenfor alle fedrene som fikser et greit kompromiss mellom aktivitet/tur og det å faktisk få med folk ut fremfor å være egoistiske. Men en gang når jeg blir gammel skal jeg seile hele sommeren og dra på skitur hele vinteren, skrive et dikt og ta et bilde til inspirasjon. Og jeg skal, som du, aldri glemme å nevne at alt var meget, meget bedre før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å krangle. Må bare si at det var et nydelig bilde av et flott sted å ha leirplass på Dag! Var sjøl på kosetur på Finse for halvannen uke siden med et par kompiser, og vi dro på Kyrkjedørsnuten. Ble på ny betatt av Hallingskarvet, ikke minst av den spennende og litt kaotiske nordsida. Skulle så gjerne vært ute lenger. Ser for meg at dere har hatt en kjempetur!

Sjøl kommer jeg nok inniblant til å bruke området rundt parkeringsplassen - bilen vår er for ukomfortabel å ligge i - som overnattingssted før toppturer, men personlig synes jeg det er å foretrekke å komme seg endel kilometre inn for å få følelsen jeg blant annet fikk på en viss paradisleirplass i Leirungsdalen i juni 07.

Skikkelige langturer i fjellet vinterstid har jeg enda ikke fått anledning til å ta, men har noen prosjekter på gang for de neste vintrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard skrev:

En masse tull.

.

.

Dette var jo intet innlegg om 2k samlere.

Heller et vasku om at fjellheimen blir mer og mer dominert av utlendinger på godt og vondt.

Treffer man folk kan man like godt starte med engelsken.

Men nordmenn kan da ikke bruke hele livet sitt til å samle på 2k heller.

En gang må vel lista bli fylt opp og resten av fjellheimen kan bli brukt ??

Burde vel gå på et par år dersom en var ihuga samler ??.

Man trenger ikke være rakettforsker for å lese mellom linjene hvor du vil Dag G.

Og jo, mange bruker nok hele livet sitt på samlinga, mao porsjonerer ut passe mengde over år/tiår.

Og du skal heller ikke se bort fra at noen allerede har brukt resten av fjellheimen (og ganske sikkert i laaaaangt større grad enn deg), slik at de med god samvittighet kan konsentrere seg om 2K'ene en periode.

Og med god samvittighet kan ta ei natt i bilen av effektivitetshensyn

Og med god samvittighet kan kose seg der man koser seg mest, nemlig underveis på tur.

Tydeligvis tungt for deg å innse det, iom at BC i bil snart har blitt regelen blant norske fjellvandrere iflg deg :shock:

Personlig syns jeg du først skal forsøke å tilegne deg erfaring og kunnskap, før du kaster giftpiler i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tilbrakt 2 og 1/2 uke i fjellheimen med overnatting under åpen himmel,

i snøhule, i telt og på hytter kommer spørsmålet som flere utlendinger har stilt meg.

Hvorfor er det så få nordmenn i fjellet ?

Ja de har grunn til å spørre.

Har stort sett bare møtt nederlendere, franskmenn, tyskere og dansker.

Da må jeg bare svare dem:

Nordmenn foretrekker å komme til ferdige oppvarmede hytter der de kan gå i ferdigkjørte løyper.

Eller så ligger de i bilene sine langs vegene og tar dagsturer opp på de nærmeste toppene.

Tradisjonelle langturer er nesten en saga blott for nordmenn. Med untak av noen NPL'er og NPT'ere.

Å sette opp telt og ruste seg for lengre opphold ute i naturen blir vistnok for kjasete for de fleste.

Med unntak av påska da de klumper seg sammen på hyttene.

Flaut å måtte gi dette svaret.

Men slik er det blitt.

Dag G.

Nordmenn er et hardt arbeidende folkeslag vet du. :shock:

Europeere har vinterferie hele vinteren og det er ikke det minste rart du møter de i flertall nå på denne tiden. Nordmenn er på jobb og kan ikke ta seg fri i tide og utide som du gjør... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tilbrakt 2 og 1/2 uke i fjellheimen med overnatting under åpen himmel,

i snøhule, i telt og på hytter kommer spørsmålet som flere utlendinger har stilt meg.

Hvorfor er det så få nordmenn i fjellet ?

Ja de har grunn til å spørre.

Har stort sett bare møtt nederlendere, franskmenn, tyskere og dansker.

Da må jeg bare svare dem:

Nordmenn foretrekker å komme til ferdige oppvarmede hytter der de kan gå i ferdigkjørte løyper.

Eller så ligger de i bilene sine langs vegene og tar dagsturer opp på de nærmeste toppene.

Tradisjonelle langturer er nesten en saga blott for nordmenn. Med untak av noen NPL'er og NPT'ere.

Å sette opp telt og ruste seg for lengre opphold ute i naturen blir vistnok for kjasete for de fleste.

Med unntak av påska da de klumper seg sammen på hyttene.

Flaut å måtte gi dette svaret.

Men slik er det blitt.

Jeg tror det er avhengig av hva slags turer du gjør. Hvis du går til Finnmark og labber rundt utenfor stiene, treffer du Nordmenn på fisketur som ligger i telt. Men det må sies at en del av dem også foretrekker comfort og gjerne blir kjørt inn i fjellområdet på firehjuling. Jeg har truffet begge deler: norske fotturister og norske "latsabber" på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.