raster Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Har opplevd på ca.hver tredje tur i minus 4-15 grader å vokne grytidlig (3-4 tida) av at dunposen er skikkelig rå og fuktig, nesten våt. Og jeg ganske kald. På med dunvest eller fleece, og jeg sovner ganske komfortabelt og fort igjen..Men hva skyldes dette? Trodde først j hadde dårlig pose men har nå hatt 3 poser, to av dem er god kvalitet. Siter
jankj Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Kondens Kroppen avgir en del fuktighet (vanndamp) i løpet av natten. Når vanndamp kjøles ned vil damp gå over til vann. Dette kalles kondens. Mulige løsninger: - Ikke pust inni soveposen, men ut av soveposen. (Dette gjør du kanskje allerede. Du vil likevel svette i løpet av natta). - Kle deg riktig - ikke for mye, ikke for lite. (Minimer svetting i posen). - Lev med problemet, eller bruk dampsperre. Kondens er stort sett til å leve med på korte turer, men på lange, kalde turer vil posen bli en ubehagelig, fuktig isklump. Derfor bruker ekspedisjoner i kalde strøk dampsperre, som i prinsippet er en søppelsekk man har inni posen. Den er potte tett og hindrer varm vanndamp fra å trekke ut i posefyllet. Siter
Nutfant Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Sitat Har opplevd på ca.hver tredje tur i minus 4-15 grader å vokne grytidlig (3-4 tida) av at dunposen er skikkelig rå og fuktig, nesten våt. Og jeg ganske kald. På med dunvest eller fleece, og jeg sovner ganske komfortabelt og fort igjen..Men hva skyldes dette? Trodde først j hadde dårlig pose men har nå hatt 3 poser, to av dem er god kvalitet. Hei Det er trolig temperatur forskjellen mellom innsiden av dunposen og luften utenfor som gjør dette. Benytter du en fleece innerpose i dunposen vil du redusere problemet noe. Det handler på ingen måte om at du har en dårlig sovepose. Siter
Lompa Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 Sikker på at ikke tisseflaska lekker...? Neida. Ville bare si at nettopp dette er grunnen til at jeg sleper med meg de ekstra hektoene som en fiberpose veier.. Siter
jankj Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Sitat Det er trolig temperatur forskjellen mellom innsiden av dunposen og luften utenfor som gjør dette. Nettopp: Vanndamp fra kroppen blir kjølt ned => kondens. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.