Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har opplevd på ca.hver tredje tur i minus 4-15 grader å vokne grytidlig (3-4 tida) av at dunposen er skikkelig rå og fuktig, nesten våt. Og jeg ganske kald. På med dunvest eller fleece, og jeg sovner ganske komfortabelt og fort igjen..Men hva skyldes dette? Trodde først

j hadde dårlig pose men har nå hatt 3 poser, to av dem er god kvalitet.

Annonse
Skrevet

Kondens :?:

Kroppen avgir en del fuktighet (vanndamp) i løpet av natten. Når vanndamp kjøles ned vil damp gå over til vann. Dette kalles kondens.

Mulige løsninger:

- Ikke pust inni soveposen, men ut av soveposen. (Dette gjør du kanskje allerede. Du vil likevel svette i løpet av natta).

- Kle deg riktig - ikke for mye, ikke for lite. (Minimer svetting i posen).

- Lev med problemet, eller bruk dampsperre.

Kondens er stort sett til å leve med på korte turer, men på lange, kalde turer vil posen bli en ubehagelig, fuktig isklump. Derfor bruker ekspedisjoner i kalde strøk dampsperre, som i prinsippet er en søppelsekk man har inni posen. Den er potte tett og hindrer varm vanndamp fra å trekke ut i posefyllet.

Skrevet
Har opplevd på ca.hver tredje tur i minus 4-15 grader å vokne grytidlig (3-4 tida) av at dunposen er skikkelig rå og fuktig, nesten våt. Og jeg ganske kald. På med dunvest eller fleece, og jeg sovner ganske komfortabelt og fort igjen..Men hva skyldes dette? Trodde først

j hadde dårlig pose men har nå hatt 3 poser, to av dem er god kvalitet.

Hei

Det er trolig temperatur forskjellen mellom innsiden av dunposen og luften utenfor som gjør dette.

Benytter du en fleece innerpose i dunposen vil du redusere problemet noe.

Det handler på ingen måte om at du har en dårlig sovepose.

Skrevet

Sikker på at ikke tisseflaska lekker...? :D

Neida. Ville bare si at nettopp dette er grunnen til at jeg sleper med meg de ekstra hektoene som en fiberpose veier..

Skrevet

Det er trolig temperatur forskjellen mellom innsiden av dunposen og luften utenfor som gjør dette.

Nettopp: Vanndamp fra kroppen blir kjølt ned => kondens.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.