Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørfonna - Topptur


GertFrobe

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Jeg skal prøve å hjelpe etter beste evne. De to vanligste rutene meg bekjent er opp fra henholdsvis Sundal i Kvinnherad (via Keiserstien) til Fonnabu, og videre til toppen av fonna derfra. Alternativt opp til Holmaskjær fra Oddasiden. Går man denne veien er det en lengre tur på bre for å komme til toppunktet. Jeg har gått begge disse to, og det er egentlig drøye turer. Slik jeg forstår er damen blind? En ekstra utfordring så klart, men slett ikke umulig. Selv Everest har hatt besøk av blinde mennesker:)

Håper dette er til litt hjelp, spør gjerne mer, så skal jeg svare så godt jeg kan ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørfonna(den sørligste toppen som er kommunetopp i Etne) er den flateste kommunetoppen jeg har vært på. Jeg tror det var ca 1 km mellom 20meters-kotene de siste kilometrene mot toppen. Her er et bilde fra en godværsdag i mai/juni http://www.wwv.no/photogallery.asp?KommuneId=205&no=2 Jeg hadde da gått fra Holmeskjer over det høyeste punktet og videre til den sørligste toppen. Flott vandring her oppe, i stor kontrast til de bratte stigninene opp på breen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Turen frå sommarskisenteret, over kvitnodalen og til sørfonna er ein lengretur, men veldig fin.

Lettaste adkomsten er å kjøra til Austepollen, kjør anleggsveg opp til høgre og inn Rednedalen. her parkerar du ved enden av vegen dersom du kjem så langt, kan vera snø og is gjer at ein må parkeras lenger nede. Bratt opp rednedalsskaret men på våt sommersnø så går det greit. Ikkje gå opp her dersom det har vore kuldegrader, då er det stegjernføre.

Ha ein fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.