GertFrobe Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hi! Har en svært fjellglad blind dame som ønsker seg en tur på Sørfonna i vår - noen tips til hva som kan være letteste adkomst opp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maxwell Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hei. Jeg skal prøve å hjelpe etter beste evne. De to vanligste rutene meg bekjent er opp fra henholdsvis Sundal i Kvinnherad (via Keiserstien) til Fonnabu, og videre til toppen av fonna derfra. Alternativt opp til Holmaskjær fra Oddasiden. Går man denne veien er det en lengre tur på bre for å komme til toppunktet. Jeg har gått begge disse to, og det er egentlig drøye turer. Slik jeg forstår er damen blind? En ekstra utfordring så klart, men slett ikke umulig. Selv Everest har hatt besøk av blinde mennesker:) Håper dette er til litt hjelp, spør gjerne mer, så skal jeg svare så godt jeg kan Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GertFrobe Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Takker for informativt svar! Enig med deg at turene ser drøye ut Hva med å dele turen i to og overnatte - er det best å gjøre på Fonnabu, eller?? Noen erfaring med Buerdalen og oppstigning via Reinanuten?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pb Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hei, Et tredje alternativ er å kjøre til Blådalsvatnet (omlag 700 m) og gå inn på breen fra sør. Mindre stigning, breen er fin å gå på ski fra denne kanten. Hvor langt dette blir sammenlignet med de andre mulighetene kan lett måles opp. Petter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Sørfonna(den sørligste toppen som er kommunetopp i Etne) er den flateste kommunetoppen jeg har vært på. Jeg tror det var ca 1 km mellom 20meters-kotene de siste kilometrene mot toppen. Her er et bilde fra en godværsdag i mai/juni http://www.wwv.no/photogallery.asp?KommuneId=205&no=2 Jeg hadde da gått fra Holmeskjer over det høyeste punktet og videre til den sørligste toppen. Flott vandring her oppe, i stor kontrast til de bratte stigninene opp på breen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hva med å ta skiheisen ved sommarskisenteret. Krysse Nordfonna og gå til Holmaskjer fra den. Utfordringen blir å komme seg ned til Kvitnadalsvatnet, men ingen umulighet ved å ta av seg skia. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josteink Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hei, Turen frå sommarskisenteret, over kvitnodalen og til sørfonna er ein lengretur, men veldig fin. Lettaste adkomsten er å kjøra til Austepollen, kjør anleggsveg opp til høgre og inn Rednedalen. her parkerar du ved enden av vegen dersom du kjem så langt, kan vera snø og is gjer at ein må parkeras lenger nede. Bratt opp rednedalsskaret men på våt sommersnø så går det greit. Ikkje gå opp her dersom det har vore kuldegrader, då er det stegjernføre. Ha ein fin tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.