Kristian123 Skrevet 19. juni 2010 Skrevet 19. juni 2010 Den har jo innebygd 1100mah batteri, til 200kr så er det vell bare å teste den ut. Tror nok dette er en av de mindre solcellepanelene, tviler på at det er noe særlig futt i denne. Siter
fjellrev1 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 finner du billigere på Ebay, men den koster jo ikke allverden i utgangspunktet. Har sett mange lignende, sånn som denne. Ville nok testa den skikkelig før jeg la ut på langtur Siter
Fluehue Skrevet 21. juni 2010 Skrevet 21. juni 2010 Fra et rent teknisk perspektiv er nok den beste løsningen et solcellepanel som lader opp en Lithium Polymer (LiPo) -pakke (dagens letteste batteriteknologi, brukes bl.a i modellfly og mobiltelefoner etc) som energibuffer, da disse batteriene også kan yte en vanvittig effekt når det kreves... men både solcelle-til-batteri kretsen og batteri-til-ladeenheter kretsen må bygges opp med switching regulatorer (DC/DC) for å oppnå rimelig effektivitet... vanlige regulatorer vil spise opp all energien... I tillegg er LiPo-batterier krevende elektronisk design m.h.t sikkerhet (for å unngå eksplosjon/brann). Ikke sikker på hva som finnes av produkter etter denne malen, men jobber litt med en solcelle/LiPo prototyp til eget bruk, basert på LT3652 fra Linear Technology, og en programmerbar DC/DC-converter til laderutgang. Men som sagt, effektiviteten blir viktig med norske solforhold, så jeg ville sjekka at kretsen benytta en DC/DC-oppbygning før jeg kjøpte noe. Ingen vits å slenge 70% av energien til varme i regulatorkretsen. M.v.h. Kjetil EDIT: I tillegg må man være forsiktig med bruk av denne typen utstyr i minusgrader da ingen batterier er særlig glad i å lades under slike forhold. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.