Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk for kvinner

Topptur

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter og ser etter en 50-60l sekk til dama. Er det noen som har erfaringer å dele her? Pris? Tyngde? ant L? Forhandler....

Bruken blir ikke ekstrem, men moderat +. Blir vel også mere topptur-relaterte turer enn barkledd skog.

Noen unike tips vi må tenke på før vi handler... Vet det ikke er anbefalt å bære over 60L for kvinner pga anatomien. Noe annet?

Takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Du får jo jente sekker i opptil 70-75l. så det tror jeg ikke så mye på egentlig.

Men hvis du skal ha en lett sekk så har Bergans en modell som heter Helium lady 50l.. Den er, som navnet sier, laget i helium stoff og veier ingenting. Egentlig så er den beregna til klatring ol.

Eller så har du jo Bergans sin Rondane lady. 60.l som er en mer turprega sekk med et bedre bæresystem(Helium har ikke høydejusterbart bæresystem blant annet) og en praktisk glidelåsåpning i front som gjør at du kommer lett tilgjengelig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Berghaus Womans C7 65+10 og er veldig fornøyd med den. Har brukt den på mange langturer og synes den sitter veldig godt. Nå skal det sies at jeg la veldig mange timer i å finne en god tursekk til meg selv. Prøvde flere sekker på butikkene og lastet de opp med en 15-20kg og valset rundt i butikken en times tid med de på. Prøvde å gå i trapper o.l. om de hadde det i butikken. Det er ikke så mange sekker som passer meg godt, så det var greit å få testet litt godt.

Er 170cm og ganske smal alle veier så de fleste sekker var endten for brede for meg, for høye i ryggen eller hadde for store belter for sommerbruk 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også en kikk på Ospreys sekker. De har egne damemodeller både i langtur- og lettere-klassen. Jeg har veldig sans for dem i allefall, dvs herremodellene :lol:

Det er ikke volumet som egentlig er det du skal ta hensyn til når det gjelder hva duklarer å bære. Det er hva du fyller det volumet med! Det er noen tommelfingerregler på hvor mange % av kroppsvekten det er fornuftig å bære på. Husker selvfølgelig ikke hva den er, men den vil variere litt på hvor trent man er, og så ligger den stort sett 5% høyere for menn enn kvinner.

Mitt råd er å ta turen innom en butikk som kan sekker, i Oslo vil jeg peke på sportslageret og sportsnett. Der vil de la deg prøve sekken med ordenlig med vekt i, med litt hjelp til å sille inn sekkene. Plukk den sekken som virker best på ryggen, og som har løsninger som du liker.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.