Gå til innhold
  • Bli medlem

Spot

skogy

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått en Spot Personal Tracker av min bedre halvdel. Har så vidt testa den på en liten kveldstur i marka. Er det noen som har prøvd den ?

Mayahassen, du har sikkert fått mer erfaring siden sist.

Mitt inntrykk så lang er at man for det første bør pugge bruksansvisningen nøye. Jeg bare slo den på, og trykke vel både på ok, og help knappen for å teste uten at jeg egentlig viste hva jeg gjorde. Holdt selvfølgelig fingrene lant unna 911knappen.

Kona fikk ok meldinga etter ca 20 min, og hjelp meldinga etter ca 30 min. Jeg var ute og gikk en kveldstur på ski, og hadde ganske stor fart hele turen. Da jeg sjekket spotsida etterpå, så jeg at koordinatene mine stemte overens med der jeg var da meldingene kom frem, men da ikke med de jeg hadde da jeg trykte på knappene. Hadde avtalt at kona skulle ringe meg når huin fikk meldingene , så jeg viste hvor jeg var da de kom frem.

Skal ut og teste igjen i morgen, med trackprogressfunksjonen. Den skal sende mine koordinater til ei nettside hvert 10.minutt, slik at de som måtte ønske, kan følge meg under turen. Spennende greier. Hvis det viser seg at det funker, må jeg si at det er en genial greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPOT systemet til Globalstar fungerer bra det, men vær klar over at enkelte meldingar kan bli forsenka. Kvar "ok" melding sendes 3 gonger, 0min, 10min og 20min etter at du trykker på knappen om eg ikkje hugsar feil. Viss det var dårleg sikt til satelitten etc, så kan det hende den eine meldingen ikkje kom gjennom første gongen, dermed vil den ikkje vises før melding nr 2 blir sendt osv.

Systemet baserer seg på at det skal vera så og sei heilt fri sikt til minst 1 satelitt, og det er det ikkje i 100% av tida. Skog, fjell, byggningar og anna kan til tider også stå i vegen. Merk også at satelittane heile tida er i bevegelse. Viss meldingen kjem i løpet av 15-20 minutt, så er det innanfor det du kan forvente av dette systemet. Globalstar sjølv meiner det er svært få meldingar som ikkje kjem gjennom i løpet av 3 forsøk. "911/nød" meldingar blir forøvrig sendt kontinuerleg, kvart 5. eller 10.minutt.

Fleire av Norge på Langs turane bruker systemet aktivt, sjekk www.norgepaalangs.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.