Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge 1:50000, et spørsmål


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, sitter i en god stol og reiser på kartet. Har et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Nederst på kartet som er et av Statens Kartverk's over Norge i målestokk 1:50000 står det en del info som en "ulærd" kan spekulere på. Ekvidistanse og Tellekurver går greit, men så står det "Mellomkurver 10 m" - disse har jeg aldri sett (og jeg er langsynt...-)). Er det noen her som har bedre syn og kan si meg hvor de er?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er, så vidt jeg kan huske stiplede og brukes bare på svært spesielle steder. Typisk bruksområder er er å illustrere små nedsenkninger i områder hvor den underliggende tendensen er flatt eller stigende terreng. Har bare sett dem på noen få kart, mener bl.a. det er en sånn på Fannaråkbreen?

De er i alle fall veldig sjeldne, og jeg tror ikke det er noe galt med synet ditt Haldis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder hvor terrenget er flatt og det følgelig blir stor avstand mellom tellekurvene som har 20 meters ekvidistanse, er det tegnet inn stipla høydekurver mellom de ordinære 20-meters tellekurvene. Da er det en ekvidistanse på 10 meter fra den ordinære heltrukne høydekurven og til den stipla høydekurven.

Har du f.eks heltrukne høydekurver/tellekurver som angir 1000 moh og 1020 moh, så vil en stipla høydekurve imellom disse angi 1010 moh. Dette vil da være "mellomkurven".

Hvis du ikke har sett disse Haldis, kikk på et kart med mye flatt terreng. Da kan det hende du ser disse mellomkurvene. På kartet Gjende hvor du har bl.a Valdresflye mener jeg å huske at det er mellomkurver. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar, har kikket gjennom alle karta mine, men har ikke funnet disse mellomkurvene på noen. Kan vel tyde på at turterrenget mitt er av den kuperte typen:-))

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Å gå inn i dette forumet fører til at man bruker tid på ting man ikke burde...

Jeg jobber for tida bl.a. i GIS med hele N50-basen for Dovrefjellområdet. 3X7 kart, ca 1,5 X3,5 m med sammenlimte kart i papirutgaven... Her er høydekurvene 49920 elementer i basen, mens hjelpekurver er 256 elementer...

Så det er rimelig lite brukt ja... Vil du veldig gjerne se en levende hjelpekurve, se f.eks kartblad Dombås 1419II i rute 03 83 mellom Mariplassen og Breidmyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.