HHE Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Hei, er det noen som har forslag til toppturer i Rogalandsområdet vinterstid? Alle forslag mottas med stor takk da jeg ikke finnes kjent i Rogaland fylke! Heidi Siter
maxwell Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Hei. Kyrkjenuten mellom Sauda og Seljestad er en populær vintertur. Har ikke selv vært der, men dersom du søker her inne så finner du nok litt info. God tur Siter
500fjell Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Hei, Kan selv anbefale Vassdalseggi og Kistenuten en fin vårdag. Men pass på å ikke la det gå slik det holdt på å skje her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11021 Siter
gi Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Snønuten i Suldal. Ikke noe kjent, men sikkert mange andre muligheter inne i Ryfylke. Om du ønsker korte fotturer med fin utsikt er det et fint område fra Gramstad v/ Sandnes, bl.a. Dalsnuten. Kort vei fra byen. Siter
Kaare_70 Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Beklager at jeg ikke har sett innlegget ditt før nå; har ikke vært så aktiv på Fjellforum etter jul. Har gått i Rogalandsfjell i over 30 år, så litt input kan jeg gi. Det er mengder av fine Rogalandstopper å bestige vinterstid, litt avhengig av hva du mener med vinter. Selv har jeg stort sett gått vårskiturer og sommerturer, men kan i alle fall anbefale følgende: Skaulen fra Hamrabø midt på Suldalsvatnet, kjempetur fra gard til høgfjell gjennom vakkert stølslandskap. Kan også gås fra Breiborg på Saudasida, men her er det nattestengt til langt uti mai. Kyrkjenuten fra Slettedalen i Sauda eller fra Seljestad i Odda. Gikk selv fra Slettedalen, og det var en svært fin, men litt bratt tur. Rundturen over Tindane (Søre og Inste Tinden) er en populær variant om våren. Vassdalseggen og Kistenuten (2 høgste fylkestoppene) fra Haukelisæter. Har selv bare vært på toppene sommerstid. Tar du med Telemarksfjell ved Haukelisæter, er hele området Nupseggi, Sandfloeggi, Nupsfonn, Store Nup, Vesle Nup osv. meget vakkert i mai. Breifonn, Rogalands eneste (rest av) isbre, fra Røldal. Enklest atkomst via Blåbergdalen når veien dit er åpen om våren. Snønuten fra Bråtveit/Mostøl er ellers kanskje den mest klassiske av alle skiturer i Rogaland. Ruten følger T-ruten mellom Mostøl og Krossvatn til midt i Kyrkjesteinsdalen, tar så østover opp en sidedal og kommer til topps nordfra. Ellers er det masse fine skifjell i hele Sauda, Suldal, Hjelmeland og ikke minst i området rundt Hunnedalen. Det er bare fantasien og tiden som setter grenser, samt litt hvor du har utgangspunkt. Selv bor jeg nå i nordfylket og går mest på ski i Etnefjellene. Lykke til! Siter
kgun Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Hei Har tenkt å gå til Kyrkjenuten fra Slettedalen i April. Har du nokon tips Kaare_70? (eller andre) Tenker spesielt på mulige vegar opp og ned. Må ein ta det enten fra sør (over indrejordsnuten) eller nord (via slettedalsbotnen)? Eller kjem ein seg opp/ned på vestsida? Tips mottas med takk! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.