Jot@ Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Har en skall jakke hvor frontglidelåsen er blitt ødelagt. Jakken har vært brukt lett (2-3 fisketurer ellers bybruk) og ble kjøpt for 15 mnd siden. Trodde slikt automatisk gikk på reklamasjon, men selger sier han må tenke på det og at " 15 mnd er helt i grenseland når det gjelder reklamasjon på frontglidelås". Noen som har noen erfaringer på dette området? Siter
agno Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Hvis glidelåsen går i stykker etter 15 mnd bruk, og normal bruk uten at den har satt seg fast, blitt klemt, eller hardt håndtert; vil jeg si det er en reklamasjonssak. Jeg har hatt min Norrøna Goretex dress i 12 år. Den er veldig mye brukt, og glidelåsen funker helt 100. Dersom selger sier " han skal tenke på det", vet jeg i hvert fall at jeg ikke handler i den butikken neste gang. Ta kontakt med importøren, dersom det ikke hjelper hos forhandler. Siter
+Kaldenord Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Reklamasjon er ikke noe forhandler avgjør. Det er importør som sitter med reklamasjons ansvaret. Reklamsjon er noe som du som forbruker har krav på ihht formruker kjøps loven. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Forbrukerkjøpsloven finner du i sin helhet her. http://lovdata.no/all/nl-20020621-034.html Siter
Jot@ Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Skrevet 29. januar 2009 Takk for gode svar så langt! Ettersom jeg enda ikke har fått noe svar fra selgeren avventer jeg litt med å si hvilke merke jakken er. Den er av et merke som er ikke er så godt etablert her til lands og jeg ønsker ikke "å henge ut noen" før jeg får endelig svar. Skal ta kontakt med importør hvs jeg ikke får svare eller får negativt svar fra selger. Ønsket egentlig bare å høre om mine rettigheter som forbruker og om deres erfaring med lignende saker. Kommer tilbake med mer info etterhvert =) Siter
jankj Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Takk for gode svar så langt! Ettersom jeg enda ikke har fått noe svar fra selgeren avventer jeg litt med å si hvilke merke jakken er. Den er av et merke som er ikke er så godt etablert her til lands og jeg ønsker ikke "å henge ut noen" før jeg får endelig svar. Prisverdig holdning Alle produsenter vil fra tid til annen ha etellerannet småplukk, for eksempel underleverandører som ikke leverer spesifisert kvalitet 100% av tiden. Siden det er et merke som ønsker å etablere seg her i landet, vil jeg tro reklamasjonsprosessen går relativt velsmurt. Siter
Arket A4 Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Har en Norrøna 3 lags GT, 3 år gammel, med Ykk-glideås som ikke lenger kan lukkes (den "spjærer"). I tillegg har "lagene" i store deler av jakka skilt seg. Kaste? Siter
henrikh Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Har en Norrøna 3 lags GT, 3 år gammel, med Ykk-glideås som ikke lenger kan lukkes (den "spjærer"). I tillegg har "lagene" i store deler av jakka skilt seg. Kaste? Ring de.. De byttet glidelåsen på min 4år gamle lofoten. Perfekt service Siter
henrikh Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Reklamasjon er ikke noe forhandler avgjør. Det er importør som sitter med reklamasjons ansvaret. Reklamsjon er noe som du som forbruker har krav på ihht formruker kjøps loven. Forbrukerkjøpsloven finner du i sin helhet her. http://lovdata.no/all/nl-20020621-034.html Reklamasjon kan man ta med selger. Selger kan konferere seg med importør etc, og har normalt 10/14 dagers behandlingstid, men selger (som tross alt har solgt produktet) er ansvarlig ovenfor kunde ift reklamasjon. Hvorfor skulle det ikke være slik? Siter
geilomg Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 hadde en helly jakke som begynte og lekke in vann. sendte in den til producenten og de kom frem til att den var utett. fikk ny jakke. så lang alt vel. men når den nye jakken etter 1 år begynte å krangle med glidelåsen og jeg sendte in den på rep så fikk jeg tilbake den med ett krast medelande. omtrent slik: unormalt slitage av glidelås(skal man ikke bruke den før å ta på og av seg jakken? hvordan har man unormalt slitage?), samt att når man sender in en jakke før reperation så skal den være ren.skjønner det men jeg kom rett fra denali(det var der den begynte å krangle og der er kun snø) men når jeg fikk så på jakkan så var den møkkete. hvordan skjedde dette??? snakket med de men kom dessverre ikke noen vei. kanskje personen jeg snakket med hadde en dårlig dag men allikevel. har nå kun en tynn fleece av helly og jeg kjøper ikke noe nytt. synd før ellers var jeg førnøjd med produktene og servicen første gangen. beklager helly men dere får ikke noen gjensalg på meg. sorry. robert Siter
+Kaldenord Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Reklamasjon kan man ta med selger. Selger kan konferere seg med importør etc, og har normalt 10/14 dagers behandlingstid, men selger (som tross alt har solgt produktet) er ansvarlig ovenfor kunde ift reklamasjon. Hvorfor skulle det ikke være slik? Dette stemmer forsåvidt det. Men trådstarter forteller om at selger sier ham må tenke på det, og at 15 mnd er på grensen av reklamasjonstiden. Derfor skrev jeg at det er importør som sitter med reklamasjons ansvaret. For dersom selger nekter å håndheve reklamasjon, eller om selger f.eks er konkurs eller nedlagt. Så er det neste ledd som skal kontaktes, altså importøren. Så om selger ikke vil ha noe med seg som kjøper å gjøre når en vare ikke holder mål på det som er forventet, så er det mulig å gå rundt selger til importør. Siter
HVA Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Bergans oppererer med inntil 5 års full reklamasjonsrett. Dette er noe de praktiserer også. Egenerfaring. Mener du skal stå på hvis dette plagget ditt er tilsvarende eller bedre enn Bergans. Siter
jens e Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Jeg har en Norrøna Svalbard (windstopper fleecejakke) hvor glidelåsen (ykk) har takket for seg. Jakka begynner vel å nærme seg 6 år. Er vel ikke noe håp for reklamasjon da? Koster flesk å bytte ut glidelåsen? Ellers en jakke som har vært god som gull.... Siter
SkogBryn Skrevet 31. januar 2009 Skrevet 31. januar 2009 Noen som vet hvordan det er med arcteryx? Har ei jakke som fortsatt er god men glidelåsen har "vrengt" seg noen ganger den siste tiden og jeg er litt usikker på høyfjellstur over flere dager med den. Den er nok 4 år, men holder fortsatt tett selv om den er godt brukt. Jakke kostet over fem tusen, så jeg synes den fortsatt kunne holdt noen år... Noen som kjenner til deres reklamasjonsrutiner? Siter
Nisso Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Det lureste er bare å dra tilbake til butikken man kjøpte produktet i, og veldig ofte vil man møte på en fyr som vet hva han snakker om - og hvis ikke gratis - sender han den nok hverfall inn til reperasjon..! Likevel så må jeg si at hvis det bare er at glidelåsen deler seg, er det 90% av gangen bare å ta frem en knipetang og presse sammen selve glidelåsen! Det er det samme Norrøna, eller sydama kommer til å gjøre hvis du sender den inn! Siter
HVA Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Er vel ikke noe håp for reklamasjon da? Har best erfaring med å ta direkte kontakt med firma. Slipper det mellomleddet (les, forhandler) som er usikkert. Siter
henrikh Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Jeg har en Norrøna Svalbard (windstopper fleecejakke) hvor glidelåsen (ykk) har takket for seg. Jakka begynner vel å nærme seg 6 år. Er vel ikke noe håp for reklamasjon da? Koster flesk å bytte ut glidelåsen? Ellers en jakke som har vært god som gull.... Tja, reklamasjon er nok ikke aktuelt, men tar du kontakt med norrøna, tar serviceavdelingen deres jobben.. Siter
Jot@ Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Skrevet 2. februar 2009 Da har jeg fått svar fra selger! Får byttet glidelås kostnadsfritt =) Skulle jo egentlig bare mangle, men er alikevel hyggelig å få en slik beskjed Siter
HVA Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Da du har opplevd sånn god service så må du nesten avdekke hvilket merke jakken er . Dette for at andre kan høste gode erfaringer og ha det som ballast hvis de vil kjøpe/vurdere merket. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.