Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på utkikk etter ski for tiden. Jeg tenker meg en type som er ganske robust og kan kjøres litt med, men primert til gåing og toppturer, utstyret bør derfor kanskje ikke være for tungt. Har noen noen modeller eller typer jeg bør se etter, eller tips på generelle egenskaper en slik ski bør ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

På slike turer som du skisserer bruker jeg Fischer Europa99 med BCbindinger og Crispi Stetind støvler. Kraftig nok til nedkjøring på de fleste føreforhold og lett nok til ikke å være dritlei hele turen før utforkjøringa starter.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var på samme jakten tidligere i vinter, og etter mye forum opp og ned havnet jeg på Fischer E109 med Crispi Stetind støvel og ett sett feller for å bestige toppene greit ;)

Dette er en bred ski med stålkant som ikke passer i oppkjørte løyper. Skal være bedre spenn i disse enn Åsnes Ingstad fikk jeg beskjed om.

Jeg har hatt "smale" fjellski før og har alltid savnet bredde, så dette gleder jeg meg til :P

Håper jeg får prøvd disse i helgen (om skoene er kommet) så kan jeg gi tilbakemeld

Fikk ski, binding, sko og feller for 5 lapper.

Det er viktig og ikke spare pengene på en rimelig sko!!

God jakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Fischer E109, rottefella magnum BC manuell og Alfa Skarvet til jul.

E109 har jeg hørt er bedre egnet til "utenfor løypene gåing" enn E99, den er bredere og flyter bedre. Dog har E99 den fordelen at den kan gås med i oppkjørte skispor om en møter på et scootertråkk el.

Har enda ikke testet dem i fjellet, men forventningene er litt høye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har vært ute og testa eller?

Jeg har nå vært endel å kikka rundt for å si det mildt, tror kanskje jeg går for Nansen med 75mm Sydpolen støvler eller noe lignende som passer, noen som har erfaringer med dette utstyret? Kan det være en ide å bygge bindingene litt opp, slik at de passer bedre i løypene? En ting jeg kanskje er litt skeptisk til er om 75mm er på vei ut, så kanskje det blir verre å skaffe deler om noe skulle blitt ødelagt? Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fischer Villmarka. Den er vel identisk med E109, men uten stålkan. Valgte uten stålkant pga av at jeg har hund. Valgte den smørefrie modellen, da god glid ikke var det viktigste på de turene jeg bruker dem. Har Crispi stetind sko, og rotefella BC magnum manuell. Alt funker veldig bra, og det er no problem å dra noen fete telemarksvinger, så lenge det ikke er skare, eller alt for dyp snø. Har 188 lengde, og er ca 175 selv. Eneset minuset så langt er at det kan ha en tendens til å samle seg litt snø osv i bindingen, slik at det kan bli ltt plundrete å ta på seg skiene igjen etter en pause.- ( nå er jeg av typen som helst vil at ting skal skje FORT, så noe stort problem er det ikke)

Er veldig fornøyd med skiene, og de flyter bra, og min erfaring er at det også er greit å gå i spor, så lenge det ikke er for hardt, dvs skare / is. Da bremser tuppene pga av bredden.

Har brukt dem mye i både skogsterreng og høyfjell, og de har fått en del juling, men ser ut til å tåle det meste. Minuset uten stålkant er at det har blitt en del sår i kantene.

Har vurdert å skaffe meg et par litt kortere ski m stålkant og sette på et par Riva II jeg har stående på et par gamle salomon prolink fra ca 1995.

, men er usikker på modell. Har sett litt på Dynafit Gasherburn, smat Ingstad, men er usikker. Til tross for problemfri erfaring med mine BC magnum, er det ingen tvil om at en evt "ulykke" med bindingene, vil skape mye mer kluss en med en "gammeldags" 75mm. Det skal jo også en god del til for å ødeleggge en 75mm.

Når det gjelder bruksområde, så er Villmarka modellen et supert valg så lenge man ikke skal oppsøke for bratte nedkjøringer med is / skare. Da blir det mye jobbing med lårene for å unngå å falle. Skal man derimot stort sett farte rundt i skogsterreng, er jo også Villmarkamodellene en del billigere enn de med stålkant, og også ganske mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.