Ole86 Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Hei, damen og jeg har lyst på en skitur. Vi har ikke så fryktelig mye erfaring med fjellet vinterstid og jeg lurer derfor på om noen kan anbefale en tur? Vil gjerne overnatte på en turisthytte eller lignende. I alle fall en av oss har brede ski til topptur. På forhånd takk Siter
CANUTUS Skrevet 23. januar 2009 Skrevet 23. januar 2009 Hei. Vending eller Høgabu er lett tilgjengelige hytter ca 1 times kjøring fra Bergen. og 2-3t gange fra Bergsdalen. Se ruter og turforslag på DNT http://www.turistforeningen.no/search.php?search_string=H%F8gabu&search_cats%5B%5D=ca&search_cats%5B%5D=tp&search_cats%5B%5D=tr&search_cats%5B%5D=lo&fo_id=3&so=ca%2Ctp%2Ctr%2Clo God tur Siter
Sticho Skrevet 27. januar 2010 Skrevet 27. januar 2010 Noe som vet hvordan snøforholdene er i dette området nå for tiden? Vi har tenkt oss en helgetur til turisthytten ved Vending neste helg. Skal ha pulk med. Langtidsvarselet ser lovende ut, så vi krysser fingrene. Siter
squidman Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 Lurer på det samme. Se mitt innlegg under 'topptur hordaland'. Det er visst veldig dårlig med snøforhold i sørvestlandet (hadde også tenkt å ta med pulk). Siter
kjellinge Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 Har ikke vert på Vending eller Høgabu, men ikke så langt i fra heller. Før snøfallet i går var det veldig lite snø i fjellet her. Det var en gammel såle på noen få cm under en kanskje ca 30cm pudder som har ligget her i tre uker. Mye avblåst dess lengre opp og vindutsatt ut kommer. Snøfallet i går ga vel ca. 5-6 cm med våt snø her nede, gikk noe over i regn så sikkert noe mer nytt i fjellet. Siter
steinkvardag Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 Mjølfjell er et godt alternativ. Toget tar halvannen time og stopper på Mjølfjell stasjon eller Ørnaberget. Trivelig å overnatte på Mjølfjell ungdomsherberge og ta dagsturer derfra, eventuelt gå til Uppsete fjellstue eller Kaldevasshytta. Betjeningen på ungdomsherberget er behjelpelig med skyss fra Mjøsfjell stasjon om toget kun stopper der. Siter
Sticho Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Er det noen som vet noe om hvordan føreholdene er fra Hamlagrø til Vending nå etter snøfallet? Siter
Cerberus Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Nå bør det begynne å komme seg litt. Kom jo noe i løpet av helgen, og det drysser jo litt i Bergen i dag også. Satser på det er silkeføre i store deler av høyereliggende Hordaland nå Siter
ridder7 Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Noen som har tips om kollektivtransport fra Bergen til nærheten av Hamlagrø. Fra Voss er det 25km. Kanskje noe litt nærmere. Siter
johnpd Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 har vært mer enn nok snø til skiturer i bergsdalen en god stund nå! GOD TUR! Kanskje vi snakkes i Bergsdalen til helgen igjen! Siter
johnpd Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Sitat Noen som har tips om kollektivtransport fra Bergen til nærheten av Hamlagrø. Fra Voss er det 25km. Kanskje noe litt nærmere. Fra Dale går det buss opp til Bergsdalen. antar det er SKYSS som kjører. de har også "taxi-buss" bestill taxi til busspris EDIT: Det er SKYSS som kjører. Ruten heter 910 finnes i dette rutehefte: http://www.skyss.no/Global/Bussruter/Ruter_160809/000_Skyss_Hardanger_komplett.pdf på side 39 Siter
squidman Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Tar turen opp til mjølfjell imorgen faktisk. Håper det har kommet noe snø. Noen med erfaringer fra Olsskavlen? Siter
Sticho Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Sitat har vært mer enn nok snø til skiturer i bergsdalen en god stund nå! GOD TUR! Kanskje vi snakkes i Bergsdalen til helgen igjen! Ja, du skal ikke se bort i fra det. Bare se etter han med Norpulken på slep. Ser for øvrig at Nordhordaland turlag har lagt inn en tur til Vending kommende helg. De hadde imidlertid satt en maks på 15 personer, så da regner jeg med at det er sengeplasser til oss også. Siter
johnpd Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Da ville jeg anbefalt sikringshytten, den er super! eventuelt Høgabu eller Kiellandbu eller muligens Torfinnsheim De to siste har jeg ikke hørt noe om men Kiellandbu kunne jeg tenkt meg å besøke! Siter
Sticho Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Er det noen steder opp til Vending hvor det er snøskredfare nå, eller er det ikke bratt nok i dette terrenget? Siter
johnpd Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 det er snøfare noen få steder, men hvis du følger vinterruten er du trygg Siter
Sticho Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Høres bra ut. Gleder meg som en unge til helgen. Hvis værmeldingene slår til så kan det bli magisk. Siter
squidman Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Var i mjølfjell nylig (30 minutter forbi Voss på bergensbanen), der var det ikke mer enn 25-30cm snø, noe mer i skogen. WORST WINTER EVER....pleier å være over en meter.... Siter
Sticho Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Drar opp en gammel tråd. Med det kalde regnet vi har hatt i Bergen noen dager nå, så antar jeg at det har fallt som snø oppe i Bergsdalen. Er det noen som vet om det har blitt noe skiføre opp fra Hamlagrø? Siter
johnpd Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Hei, jeg lurte på det samme, helgen 5-7november var det ikke skiføre på Hamlagrø. Tenkte meg til fjells i helgen jeg og, så hvis noen har noen gode forslag taar jeg også gjerne imot! Siter
Skautroll Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Er det noen andre måter å komme seg på til Vending/Høgabu på ski enn fra Hamlagrø? Gjerne noen litt lengre alternativer, syns den turen blir i korteste laget. Jeg har gått fra Dale, Vaksdal, Øystese og Eikedalen sommertids, er noen av disse rutene mulig å gå på ski? Fra Dale går jeg utifra er ganske uaktuelt, er jo temmelig bratt opp til Daleseter Siter
johnpd Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 du kan fint gå fra eikedalen til vending/høgabu på vinteren men det var ikke nok snø i området helgen 5-7nov Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.