Gå til innhold
  • Bli medlem

2000m på Dovrefjell


Anbefalte innlegg

Vurderer en runde på Dovrefjell i sommer for å sanke topper... Om mulig vil jeg få med meg "alle" toppene rimelig kort tid, og jeg kommer sannsynligvis til å dra alene. Satser på telt midt inne i området, og har med rappelltau (8,5mm/50m).

Noen erfarne dovrevandrere som vil tipse meg om hvordan dette bør legges opp..? Teltplasser, rutevalg, etc... Jeg har studert kartet tidligere, samt lest en del turartikler på bergtatt og etojm. Går det an å komme seg til Hettpiggen på fornuftig vis (alene, med rappelltau og "den rette innstillingen"), fra den ene eller andre siden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg gikk Hettpiggen alene fra Midttoppen i fjor. Leita fælt etter ei klyverute som er omtalt flere steder. Fant ikke denne, så jeg gikk opp den vanlige veien. Må være skikkelig tørt fjell pga sva. Eneste punktet som var vanskelig/utsatt (pga alene) var en 3-4-5m før jeg kom meg opp på egga/ryggen. Et bratt hjørne må forseres, men midt opp i dette står en bolt m/øye. Her fikk jeg festet tauet. Uten denne bolten hadde jeg antagelig snudd (hadde med kun tau). Etter hjørnet er det stort sett bare å spasere til topps. Egentlig starter vel klatringen lenger nede, nede før svaene. Men med tørt fjell var det bare å springe på alle fire opp disse.

Vest-toppen måtte jeg da ta ved å gå rundt. Vurderte aldri å gå videre fra Hettpiggen, returnerte samme vei.

Hettpiggen ble diskutert under denne linken.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=895&start=25

Ser at bildet av Hettpiggen, som jeg sendte Espen fortsatt ligger ute:

http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/103_0328.JPG

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: slike bolter burde du ikke stole på, de har stått der lenge og kan være i svært dårlig forfatning. Vet godt hvilken bolt du brukte :lol:

Torgeir: det blir litt tungvint å ta alle toppene uten klatring, men har du 4 dager burde det gå greit. Greit sted å starte er med teltet ved sørøstenden av vann 1500 i Svånådalen. Fint å telte der. Ta Bruri som kveldstur. Dag 2 går du opp på Svånåtind og videre ut til Langvasstindene, ned i Svånådalene igjen via ryggen sør for Langvasstind, V-2. Larstind tar du så greit med et rappelltau.

Dag 3: Snøhetta, Midttoppen og Hettpiggen (som du sikkert klarer alene ved gode forhold). Vi klatret Hettpiggen i regnvær. Svaene blir noe helt annet under tørre forhold, men ruta er gradert en svak 3er så ikke bli for bråkjekk oppi der.

Dag 4 avslutter du med en tur på Skredahøin og en tur på Vesttoppen. Går greit med begge på en dag, lette topper.

Opplegget krever selvfølgelig god form og "den rette innstillingen" :wink: , men er fullt oppnåelig. Vi gikk jo alt unntatt oppleget dag 4 på en vanlig helg.

Du har sikkert lest det som finnes på Bergtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Svein: slike bolter burde du ikke stole på, de har stått der lenge og kan være i svært dårlig forfatning. Vet godt hvilken bolt du brukte :lol:

Klar over det, festet tauet og rykket skikkelig i. Satt blegg fast, virket ellers solid også....Var bare som en liten sikring på vei opp, ellers var det gode/greie tak å komme seg opp på. Returen laget jeg rapellfeste.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal forbi Dovrefjell i sommer, tenkte muligens å stoppe noen få timer å ta med meg Skredahøin hvis været var bra den dagen. Noen som har en formening om hvor lang tid jeg vil bruke t/r med god fart? Beste startpunktet er Maribui?

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og hva er ca. tid tur/retur snøhette fra E6. Hvor er det best å starte fra? Er det lengre fra Kongsvollen enn det er fra Hjerkinn?

-gunnar a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forbi Dovrefjell i sommer, tenkte muligens å stoppe noen få timer å ta med meg Skredahøin hvis været var bra den dagen. Noen som har en formening om hvor lang tid jeg vil bruke t/r med god fart? Beste startpunktet er Maribui?

Svein

Da burde du låne nøkkel i bua på Hjerkinn (av forsvaret). Da kan du kjøre helt inn til Maribu fra Stridåbrui (låst bom). Turen tar ikke lange tida, tipper du går den greit på 4 timer t/r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er ca. tid tur/retur snøhette fra E6. Hvor er det best å starte fra? Er det lengre fra Kongsvollen enn det er fra Hjerkinn?

-gunnar a.

Det er vel ingen vits å gå fra E6 (Hjerkinn). Kjør inn i skytefeltet, gjennom bommen (30 kr) og til ca 1 km før Snøheim (nasjonalparkgrensa). Sti til topps, 4-6 t/r. Fra Kongsvoll er det lenger, men selvfølgelig mye finere tur iom. at du får med deg mer av naturen på Dovrefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Da burde du låne nøkkel i bua på Hjerkinn (av forsvaret). Da kan du kjøre helt inn til Maribu fra Stridåbrui (låst bom). Turen tar ikke lange tida, tipper du går den greit på 4 timer t/r.

Er det "velvillig" utlån av nøkkel?

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ruta knekker ytterst til høyre et stykke oppe, der snudde jeg ved et luftig parti. Såg ikke hva som var videre, så jeg snudde. Trodde egentlig at jeg var på feil sted. Lurte litt på om jeg var oppe i feil område, fordi der går er renne litt lenger bort i sida også. Hadde jeg klyvd over kanten/knausen så hadde jeg antagelig vært forbi vanskeligste partiet. Foruten er det bratt, men forholdsvis enkel klyving nedenfor.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tittei, gutta. Kjappeste veien til 2001-toppen, Bruri ellernoe, på Dovre, er det fra Maribu eller Snøheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Gikk alle på to dager i siste halvdel av september for noen år siden:

Bil til Snøheim.

Stien inn og opp på Bruri, ned samme vei, Larstind opp renna, hadde ønsket stegjern og ei lett øks på hard snø øverst i renna, tenkte på snøskredulykken, ingen mulighet til å komme unna dersom skredet går. Ned "normalveien", -fra skaret opp hammeren og ned til vatnet. Herfra opp nordsiden av Langvasstind (bratt men OK) og ut Svånåtindene (greie), litt bratt ned i skaret før Skredahø. Retur til Snøheim i skumringen/mørket. Neste dag hovedtoppen Snøhetta, Hettpiggen, retur samme vei og deretter opp på Vesttoppen.

Beregner du tre dager kan du jo gå Vesttoppen, Bruri og Larstind den første dagen, Svånåtindane den andre og Snøhetta og Hettpiggen den tredje.

Advarer mot å undervurdere Hettpiggen, - en av de få toppene jeg nølte på da jeg gikk aleine. Var riktignok i september med endel is fra snøfall i uka før. Hjalp med stegjern. Rapell ned ryggen til svaene på returen.

Under gode forhold skulle det ikke være nødvendig med tau til Larstind. Er jo bare en liten hammer du skal ned og opp . -problemet er imidlertid at det er vanskelig å se hvor havner når du slipper deg ned ! Et kort tau kan derfor være greit å ta med !

Velger du å gå opp renna til Larstind, så ta med stegjern og ev ei lett øks.

GOD TUR !! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Knut: Til Torgeir kan dette være aktuelt, men generelt har jeg følelsen av at du befinner deg helt i den ene enden av tinderangler skalaen, og at det som for deg er greit ikke er greit for svært mange, ja kanskje majoriteten av dem som synes det er ok å rusle på topper.

Det er litt skummelt med slike beskrivelser, som kanskje forleder folk med annet begrepsapparat til å tro det er enklere enn det er. Dersom man tilhører den ene enden, er det litt viktig at man er klar over det når man uttaler seg, og kanskje legger seg litt "under det man føler" noen ganger.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Morten !

Enig i kritikken din !

Tror nok erfarne "ranglere" vil kjenne seg igjen i beskrivelsen, men tar selvkritikk på at andre kan tro det er "snillere" enn hva de selv føler.

Viktig å understreke at spesielt Hettpiggen er en seriøs topp som bare bør gås aleine av erfarne "ranglere" og ved gode forhold. Husk rapelltau for returen.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.