Kjell Iver Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg vil tipse om at det amerikanske kongressbiblioteket har frigitt en del gamle bilder - også i fra Norge. Dette kan være interresant - også en del bilder av bre'er og fosser og fra ymse steder i Norge fra lang tid tilbake. Sjekk linken http://www.flickr.com/search/?ss=2&ct=6&w=8623220%40N02&q=norway+library+of+congress&m=text Linken oppdatert 26.01 Min favoritt i fra nord: Noen andre favoritter eller? Biblioteket er enormt så det er mulig man kan søke seg frem til andre spennende bilder! Er jo mye nasjonalromantikk dette her! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Fine bilder, men for å kverulere litt så er det ikke fargefoto, men fargelagte s/hv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larka Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Har lagt inn noen av dem på sidene mine under overskriften: FRA GAMLE DAGER. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Fine bilder, men for å kverulere litt så er det ikke fargefoto, men fargelagte s/hv.. Det har du helt sikkert rett i. Resultatet er allikevel ikke så verst og bildene fremstår som finere enn bare s/h. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg har kopiert ned de jeg har funnet av Telemarkskanalen! Virket som de var til fri bruk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Flott bilde kjiver! Det er vel Vågakallen i Henningsvær, det var gode fotografer på den tida også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aida Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Jeg vil tipse om at det amerikanske kongressbiblioteket har frigitt en del gamle bilder - også i fra Norge. Dette kan være interresant - også en del bilder av bre'er og fosser og fra ymse steder i Norge fra lang tid tilbake. Sjekk linken http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/f?app,grabill,lomax,pan,wtc,ils,vv,gottscho,detr,bbcards,prok,nclc,fsa:0:./temp/~pp_fHJF: Min favoritt i fra nord: Noen andre favoritter eller? Biblioteket er enormt så det er mulig man kan søke seg frem til andre spennende bilder! Er jo mye nasjonalromantikk dette her! linken er helt pyton. prøvde å kutte den ned til http://memory.loc.gov/service/pnp/ppmsc, men da får jeg bare dir uten forklaring og med forkortelser. hjelp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 ..linken er helt pyton. Synd. Det lå et søkeresultat i et temp folder der som gjaldt hele Norge. Du kan prøve http://www.flickr.com/search/?ss=2&ct=6&w=8623220%40N02&q=nordland+library+of+congress&m=text Deretter bytter du ut Nordland, med det du søker etter....F.eks Norge eller Norway.. osv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aida Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Synd. Det lå et søkeresultat i et temp folder der som gjaldt hele Norge. Du kan prøve http://www.flickr.com/search/?ss=2&ct=6&w=8623220%40N02&q=nordland+library+of+congress&m=text Deretter bytter du ut Nordland, med det du søker etter....F.eks Norge eller Norway.. osv takker og bukker. fant ogsaa flere bilder tatt i Bergen. fantastisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivan77 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Er ikke det bildet tatt fra molloen i Kabelvåg? I såfall så er det veldig likt. Utrolig fint bilde, hadde vert noe å blåst opp til 2x3m Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boomstick Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Steike kult! Har kopiert ned alle fra telemarkskanalen jeg også (jobbet på løveid sluse de tre siste åra), pluss en masse andre pittoreske herligheter. Takk for bra tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Utrolig fint bilde, hadde vert noe å blåst opp til 2x3m Disse bildene er til fri bruk, og kan også blåses opp til stort format. Om du finner et bilde du liker så kan man laste ned full versjon. Jeg vet ikke om dette ligger i Flicker også, men uansett kan man klikke seg direkte til full versjon ved å gå på "Persistent URL" og deretter klikke på thumbnailen som kommer frem. Da vil man blant annet kunne laste ned en 24 megabyte TIFF fil av bildet. Skulle rekke til det meste. (Ganske åpenbart dette, men nevner det for de som ikke er klar over muligheten) Jeg vil gjerne også tilføye at dette ikke er fargelagte bilder i den forstand som vi hadde tidligere. Det er laget ved en prosess som var populær i 1890 årene kalt Photochrome. Man kan lese om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Photochrom Sitat Process A litho stone was coated with a thin layer of purified bitumen dissolved in benzene. A reversed half-tone negative was then pressed against this light-sensitive coating and an exposure in daylight made (taking from 10-30 minutes in summer, to several hours in winter). The bitumen hardened and became resistant to normal solvents in proportion to the light. The coating was then washed in turpentine solutions, removing the unhardened bitumen. It was then retouched in the tonal scale of the chosen color to strengthen or soften the tones as required. Each tint needed a separate stone bearing the appropriate retouched image, and prints were usually produced by at least six, and more commonly from 10 to 15 tint stones Er ikke de fleste av disse midlene de brukte kreftfremkallende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.