Gå til innhold
  • Bli medlem

3/4 vs. hel stålkant


BMD

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig fordelen med 3/4 framfor hel stålkant så lenge man ikke har hund?

Jeg ser for meg at en 3/4 stålkant lettere løsner i endene og dessuten at enden av 3/4-stålkantene må bli en potensiell bruddsone i skia. Synspunkter?

Jeg er ute etter typiske kombiski som passer til å gå både i og utenfor løypene, opp på topper og kjøre ned igjen på samme tur. Går mest dagsturer, så jeg trenger ikke ski med spenn beregnet på 60-kilos ryggsekk.

Lurer på å kjøpe Madshus Voss eller Åsnes Vikafjell. Noen som har erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har prøvd 3/4 stålkant både på Atomic, Madshus og Åsnes ski og har aldri opplevd at stålkanten har løsna i endene med disse. Dermot har jeg knekt rimelig mange par stålkantski, med unntak av ett par har alle har ryki midt under.

Når det gjelder valg av ski er det flere trosretninger. Her i Fjellforum er det mange som går inn for de breieste skia og de tyngste bindingene. Jeg er kanskje gammal og lat, men sverger til lettere utstyr. Har møtt folk med plaststøvler til kness,breie ski og wirebindinger på langs av Josten. Gjerne for meg, men prisen for å klare litt kortere svinger ned fra Flatbrehytta blir høy. Du lider deg gjennom 90 % av turen for å komme deg ned lia.

På Vestlandet finner vi mange heftige nedkjøringer som sikkert er artige med fett utstyr, men anmarsjen er 90 % av turen. Gå Folgefonna på langs, nedkjøringa til Rosendal eller Eikemo er bare en liten del av turen. Hallingskeid - Kaldevass - Osa, eller Upsete - Grindafletene - Stigen over Steganosi er andre gode eksempler på slike turer.

Hvordan klarte salige Sondre Nordheim telemarksvingene tro, hadde han teknikk nok til å la innsvinget på skia dra seg gjennom eller hur? Det var ikke mye oppbygde såler i hvertfall.

Tilbake til spørsmålet ditt. Jeg har mest tru på Åsnes Vikafjell, den er " etterkommer" etter Tundra og Taiga dvs lette fjellski som mange har vært fornøyd med. Den er litt " Ole Brum" ski,

-ja takk begge deler, både brukbar i løyper og i bakker opp til ei viss grense. Du får ikke ei ski som du kan sette ut overalt med, men den holder for de fleste.

Blir du mer tent på brattere bakker og kortere anmarsjer kjøper du tyngre utstyr. Det er fint få av oss som har finni noe som er brukbart til alle typer turer vi er på!

God tur

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med Madshus Voss skiene, de er ganske nye så har ikke fått utsatt dem for altfor mye men de var vært med på flere kortere turen med ganske god opppakkning og de funker iallefall til det. Skiene er også såpass smale (65) at det går ganske greit å bruke dem i skiløyper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes !

Har selv to par 3/4 stålkantski med BC-binding og har aldri hatt problemer med dem. Det ene er Åsnes Taiga og det andre er Atomic. Begge parene kan brukes til nesten all skigåing utenfor oppkjørte løyper. Jeg har også brukt skiene på rene toppturer i Jotunheimen, men etter å ha investert i Randonne mener jeg det er tingen på ren topptur.

Det vil alltid være delen av skien som er rett under foten som øver størst trykk på underlaget, så du får minimalt bedre grep med hel stålkant fremfor 3/4.

Hei!

Jeg har prøvd 3/4 stålkant både på Atomic, Madshus og Åsnes ski og har aldri opplevd at stålkanten har løsna i endene med disse. Dermot har jeg knekt rimelig mange par stålkantski, med unntak av ett par har alle har ryki midt under.

Når det gjelder valg av ski er det flere trosretninger. Her i Fjellforum er det mange som går inn for de breieste skia og de tyngste bindingene. Jeg er kanskje gammal og lat, men sverger til lettere utstyr. Har møtt folk med plaststøvler til kness,breie ski og wirebindinger på langs av Josten. Gjerne for meg, men prisen for å klare litt kortere svinger ned fra Flatbrehytta blir høy. Du lider deg gjennom 90 % av turen for å komme deg ned lia.

På Vestlandet finner vi mange heftige nedkjøringer som sikkert er artige med fett utstyr, men anmarsjen er 90 % av turen. Gå Folgefonna på langs, nedkjøringa til Rosendal eller Eikemo er bare en liten del av turen. Hallingskeid - Kaldevass - Osa, eller Upsete - Grindafletene - Stigen over Steganosi er andre gode eksempler på slike turer.

Hvordan klarte salige Sondre Nordheim telemarksvingene tro, hadde han teknikk nok til å la innsvinget på skia dra seg gjennom eller hur? Det var ikke mye oppbygde såler i hvertfall.

Tilbake til spørsmålet ditt. Jeg har mest tru på Åsnes Vikafjell, den er " etterkommer" etter Tundra og Taiga dvs lette fjellski som mange har vært fornøyd med. Den er litt " Ole Brum" ski,

-ja takk begge deler, både brukbar i løyper og i bakker opp til ei viss grense. Du får ikke ei ski som du kan sette ut overalt med, men den holder for de fleste.

Blir du mer tent på brattere bakker og kortere anmarsjer kjøper du tyngre utstyr. Det er fint få av oss som har finni noe som er brukbart til alle typer turer vi er på!

God tur

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkanten på mine Atomic BC (3/4-kant) røyk, knakk og datt av i fjor. Disse hadde holdt i en 4-5 år medganske mye bruk. Veit også om et tilfelle til med samma skien, men det paret var også like gammelt og minst like brukt som mine. Mine løsna foran, min kamerats løsna på bakskien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkanten på mine Atomic BC (3/4-kant) røyk, knakk og datt av i fjor. Disse hadde holdt i en 4-5 år medganske mye bruk. Veit også om et tilfelle til med samma skien, men det paret var også like gammelt og minst like brukt som mine. Mine løsna foran, min kamerats løsna på bakskien.

Så høg alder har ingen av mine heilstålkantski oppnådd :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 34 år gamle Åsnes MT 53 ski med 3/4 stålkanter som fremdeles er i bruk 10 - 15 dager i året. Tilsammen har jeg bortimot 400 dager på dem :) . Ingen problemer med stålkantene. Noen bedre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her har vi ulike opplevelser!

Mitt første MT54 par røyk på første turen, skulle prøve ei skikkelig li ved Fonnabu. Helga før hadde jeg knekt et par Kneisslski på Vassdalsegga, så jeg var rimelig forbanna da Åsnesskia også knakk!

Må legge til at jeg etterpå kjøpte et par MT54 som holdt vesentlig lenger.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.