Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på langs


guzzi

Anbefalte innlegg

Turkalenderen begynner å fylles opp, men en av turene jeg er mer usikker på er Hardangervidda i påska 2009. Etter litt om og men har det blitt enighet i leiren om å gå vidda på langs, men å benytte seg av hyttetilbudet som finnes.

Så jeg har lagt en plan:

Dag 1: Finsehytta - Kjeldebu

Dag 2: Kjeldebu - Hadlaskård

Dag 3: Hadlaskård - Litlos

Dag 4: Litlos - Hellevassbu

Dag 5: Hellevassbu - Haukeliseter

Med betjente hytter i start og mål, samt Litlos kan en vel ikke si annet enn at komforten bør være bra selv for en slik langtur. Jeg har valgt litt vestlige deler av Hardangervidda med hensikt, jeg har en mistanke om at det er litt mer fjell å hvile øynene på der, jeg er redd de østlige områdene kan være for flate for min smak.

Planen er å gå to stykker med en pulk og en lett ryggsekk totalt. Jeg er turvant og har alt utstyr som trengs for å overleve lenge i fjellet. Turfølget er mindre turvant, men jeg regner med at ikke Hardangervidda krever ekstremkunnskap. :) Derimot er den fysiske formen under middels, men med et skikkelig mål i sikte, vil dette være løst i god tid før påska kommer. Valg av pulk er litt komfortmessig. En får med seg litt mer utstyr og mat. Jeg er litt lite glad i å satse på at en kommer frem til hyttene, så i pulken vil telt og skikkelige underlag/soveposer bli medbrakt, samt kokeutstyr. Jeg har et lite håp om at en kanskje blir værfast en dag eller to, så teltet faktisk "må" brukes. :)

Jeg er litt spent på etappen Kjeldebu til Hadlaskard, er den kanskje litt i lengste laget? Ellers tror jeg etappene er helt ok, gode dagsetapper de fleste, med en litt kortere etappe fra Hadlaskard til Litlos og videre fra Litlos til Hellevassbu, eller er det bare drømmetenkning?

Hvis det er noen som har gått tilsvarende etappe hadde det vært interessant med litt input. Jeg ser DNT selv anbefaler omtrent samme tur, men ersatter Kjeldebu og Hadlaskår med Krekkja og Sandhaug lenger øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dag 1 kan by på utfordringer når det er hardt vær. Det er en litt lengre etappe og er veldig værutsatt. Start turen i hvert fall tidlig på dagen. Jeg kjenner ikke til de andre dagene, selv om jeg har gått der til fots en gang for lenge siden.

Det er en god ide å ta med telt som ekstra sikkerhet. Men jeg har sett en person slite med pulk i dyp snø på en dag der det var snøstorm og alt som var av "sti" var dekket av en halv meter løssnø.

Jeg tror at turen er grei for de med litt skierfaring, men kan være en liten utfordring for en uerfaren med dårlig kondis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått denne turen i påska for noen år siden, bortsett fra at vi gikk til Sandhaug i stedenfor Hadlaskard. En skikkelig kosetur. Bra liv på Litlos på påskeaften! Man trenger ikke være veldig godt trent for å gå den turen vi gikk. Nå hører det med til historien at vi hadde superfint vær hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått tilsvarende tur to ganger på vinteren, men jeg gikk også via Sandhaug istedet for Hadlaskar.

Den ene gangen gikk jeg alene med telt (noen netter i telt og noen på hytte), og andre gang med min kone som ikke hadde gått på ski på ca 10 år. Gikk fint begge ganger.

Som en annen her sier så skal du være oppmerksom på at turen fra Finse til Kjeldebu er lang og tung. På den andre siden så har du unnagjort det "verste" med en gang.

Kjempetur. Misunner deg den :o God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to muligheter mellom Finse og Kjeldebu. Begge følger løypa mot Krækkja til man har passert Jøkulen. En går over Helveteshorgi, og en annen følger krækkjaløypa ned til Finsbergvann og bøyer av der. Selv om den sistnevnte er 5 km lenger, ville jeg heller velge den. Ofte må man selv brøyte løypa over helveteshorgi, og det blir noen flere høydemetre. I sesonger med skredfare er denne mer utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er enig med forslaget om å gå om Finsbergvann. Jeg ville gått over bandet mot Drageidfjorden, runda Krobuhalsen og fulgt småvanna sør for Kjeldenutane. Da har du mulighet til å gå mot Krækkja dersom det blir tung brøyting og du treffer løypa mellom Krækkja og Kjeldebu midtveis mellom hyttene..

Lykke til.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.