Gå til innhold
  • Bli medlem

Tommelfingerregel for bredde på skifeller?


gaardern

Anbefalte innlegg

Annonse

Feller i full bredde minus stålkanter er viktig hvis man blir gående mye langsetter bratte områder. Hvis det bare er snakk om å gå bortover og de å komme seg opp og ned de enkleste bakkene, så går det fint med litt smalere feller.

Noe midt i mellom tror jeg ikke blir verken det ene eller andre. De vil enten være så breie at de blir slitsomme å gå på tur med, eller så blir de for smale til å funke i bratte områder med litt hardere snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor breie bør fellene være i forhold til skiene? Tenker da på allround-feller.

Har selv CC ski som er 84 62 74mm, bør jeg opp på 70mm feller som tilpasses skia, eller holder det med 30-60mm?

Jeg har disse skiene selv, med Åsnes sine 60mm feller som tilpasses på lengden.

Bredden på fellene syns jeg er helt optimal. Jeg brukte de en stund som de var, men har nå kuttet av noen få millimeter i bredden under støvlen, og det hjalp i traversering på is/skare.

Fremre del av fellen som tilpasses i lengden, ved at en trer den gjennom en bøyle og tilbake et stykke (tror det stod 15-20cm), og her er ofte problemer. Jeg brukte derfor mye mindre overlapp enn beskrevet 4-5cm, og naglet den istede. Jeg gjorde også bøylen som festes over tuppen litt smalere, slik at den delen av fellen med lim går lengst mulig frem i tuppen. Dette gjør at snøen ikke presses så lett under og løsner fellen forfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.