Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjegnen/Blånibba i Nordfjord


guzzi

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder så smått på å planlegge sommerens turer. En av turene jeg har lyst å gjennomføre i sommer er en tur på en av Nordfjords stoltheter, Gjegnen eller Blånibba som den også kalles.

Planen er å starte på "feil" side av fjorden, finne meg båt som kan jeg kan ro over til sørsiden og starte selve vandringen i Skjerdalen. Det som frister er å prøve å gå fra Skjerdalen og opp på Akslefjellet, eggen mellom SKjerdalen og Hyefjorden og derifra videre mot Gjegnabu. Så ta turen fra hytta via toppen på Gjegnen og ned på nordsiden av toppen, rundt Svartevatnet (892 moh) og ned fra nordvest til bunnen av Skjerdalen igjen.

Jeg har studert kart og bilder og det kan tyde på at å komme seg opp på Akslefjellet fra Skjerdalen kan by på sikringsarbeid? Noen som har vært der og kan gi en vurdering? Er det behov for å ha med klatreutstyr, og i så fall hva?

Jeg regner med at det er obligatorisk å ha med breutstyr siden jeg har planer om å krysse Gjegnalundsbreen.

Kan dette være en tur som lar seg gjennomføre i juli/august, eller er det mer hensiktsmessig å gjennomføre turen på et annet tidspunkt? Jeg tenker da mye på kryssing av bre som kanskje kan gi ekstra utfordringer på sensommeren? Jeg har også vurdert å ta dette som en vårtur, når på våren kan det være mulig å få det til? Satser da på at ski også er del av oppakningen (som fort kan bli relativt heavy etter hvert). Er også oppmerksom på at Skjerdalselva hadde flom for ikke lenge siden, og regner med at en maitur kanskje kan gi utfordringer på andre områder enn sensommeren? Snøsmelting etc.

Gjegnabu regner jeg med er tilgjengelig om jeg har standardnøkkelen? Stemmer det at den bare har 6 sengeplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt på denne tråden mye av søndagen og gjør et forsøk på å svare.

Hvis du går nesten inn til Skjerdalsvatnet og tar deg opp på eggen derifra er dette uproblematisk (kan ikke uttale meg om hvordan det er å gå hele eggen fra Skjerdal ved fjorden). Husker ett punkt på eggen videre (mener det var et sted mellom 1116 og 1258) som spennende luftig, men ikke ekkelt. Området bortover mot Eggene og Seltuftnibba er preget av kast og juv og terrasser i geografien som er så (altfor) typisk i dette landskapet, og krever veloverveide veivalg. Videre mot hytta er det om å gjøre å finne rette terrasser og evt farbare renner mellom disse. Hytta er velstelt og åpen og har plass til minst 6 pers (om våren henger det spade over døra hvis en må spa seg inn pga snø).

Mesteparten av området er ganske vanskelig (rasfare og bre), men flott som skiterreng. Har aldri vurdert Akslefjellet som skitur, men har hørt om folk som har gått opp og ned på ski til Gj i det området du har sett deg ut sørøst for Svartevatnet/Gåsa. Enkleste tilgang på ski er dog trolig fra sør.

Juli/aug er vel fin tid. Vil anbefale å ta med noen lette stegjern, hvis du treffer på partier med blåis.

Legger ved et kartutsnitt fra Norgesglasset, har tegnet inn noen streker som bare veldig omtrentlig viser noen turer jeg har gått i området (svart fottur, blå skitur), du finner din vei best sjøl.

Sørg for at det er god sikt første gang.

God planlegging videre og god godtur.

post-4080-133474602658_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Den traseen du foreslår opp til Akslefjellet er nok et bra valg. Det medfører at jeg kan la klatreutstyret ligge igjen hjemme og spare sekken for en del kilo. Jeg får kanskje med meg kjentfolk som har gått Gjegnen fra andre startpunkt tidligere. De sier forøvrig det samme som deg at det er et krevende men fantastisk område. Jeg har et par backup planer i tilfelle værgudene er vrange når jeg prøver meg. Jeg er ikke spesielt lysten på å bryne meg på dette området i alt for dårlig vær. Heldigvis er det mer enn nok å ta av av andre mindre krevende fjell i nærheten.

Bllir turen gjennomført legger jeg ut en turrapport! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur!

Husker at du fra denne tråden i fjor https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=98696 planla en tur dit. Spennende å med kreative rutevalg :lol: Det er en flott topp.

Det stemmer! Dessverre så kom en lei skade og ødela hele fjorsommerens tureventyr dessverre. Men det har imidlertid gitt meg mange timer til å planlegge nye turer, men Gjegnen ligger fortsatt som rosinen i pølsa og bare venter på at jeg skal komme :) Så får jeg håpe at både form og vær er på min side når jeg legger i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg gjør oppmerksom på at det nå er vei fra Ålfoten forbi Åskora kraftverk frem til Gjegnalunden nesten rett nord for Gjegnen. Man trenger derfor ikke båttransport om fjellet skal gås fra den kanten. Jeg har sett profilen av Gjegnen vestfra og det ser ikke umulig ut å gå ryggen opp mot nord, men jeg går ikke god for at dette er noen trygg rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få helikoptertransport helt til toppen, men det blir ikke samme stasen. Siden Skjerdalen foreløbig bare kan nås med båt, tenkte vi å gjøre nettopp dette før en veistump kommer og ødelegger idyllen. Idyllen er vel allerede noe besudlet med mikrokraftverket som Skjerdølene har bygd, men det vår våge seg.

Det er litt det samme som for Bødalssetra, hvorfor måtte de bygge ny vei nesten helt frem, når de hadde en suveren og idyllisk setervei fra dalen og opp? Veien gjorde det jo selvsagt lettere for feite late amerikanere som var på cruisebåtferie med strandhogg på Alexandria i Loen, men jeg forstår ikke helt hva luksuskåte dovenpeiser skal ut i villmarka for egentlig... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.