Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur på store ringstind i februar??


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og noen venner tenker oss en langhelg i hurrungane 6.-8. februar. Vi har etterhvert sett oss ut følgende løsning: Fredag: Ankomst på kvelden. Leirplass ved foten av dyrhaugsryggen. Lørdag: Topptur på Store Dyrhaugstind med nedkjøring til platået inneerst i Ringsdalen. Målet er å tape minst mulig høydemeter. Leirplass i skaret mellom store ringstind og foten av midtre ringstind. Søndag: Topptur på store ringstind. Nedkjøring helt ut dalen. Hjemreise...

Alternativet blir å kjøre ned dyrhaugsryggen igjen på lørdagen, for så å labbe så langt inn ringsdalen bena og lyset vil, slå leir, og ta siste stykket pluss nedkjøringa på søndagen.

Men: Som den mest fjellvante i gruppa, og den med mest skredkunnskap har jeg tatt ansvaret å kalkulere risiko, og sjekke ut om det er vits i å følge denne planen i det hele tatt.

Jeg har kjørt store ringstind før, hatt noen turer i ringsdalen, og vært en del i området. Jeg har dog aldri brukt øynene for å beregne vinkler, sprekker, og fremherskende vindretning etc med tanke på en topptur i februar. Jeg har alltid levd i den tro at sognefjellsveien har vært vinterstengt helt fra Fortun, da min kamerat som studerte 5 år i Sogndal sa dette til meg for mange år siden... Da jeg fant ut at dette ikke stemmer, og at du kommer deg til Turtagrø ble turen med ett et tema. Det er også 3 år siden sist jeg var på store ringstind og i ringsdalen, så hukommelsen svikter mtp gode beregninger.

Følgende spørsmål har jeg:

1. Vil bare det å gå inn Ringsdalen være å leke med døden? Det er jo en typisk terrengfelle forutsatt at dalsidene er bratte nok. I mitt

hukommelsesbilde av dalen er det vel ikke mulig å holde seg utenfor utløpssone noe som helst sted i dalbunnen?

Noen som vet hvor bratt det er i sidene? Østsiden er vel endel slakere enn vestsiden, så man kan kanskje være trygg ved å gå et

stykke opp i siden på østsiden, såfremt det er slakere enn 30 grader...?

2. Er det mulig (for ola gjennomsnittsskikjører) å kjøre ned sørvestsiden av Store Dyrhaugstind ned mot skaret mellom store og midtre

ringstind? Spørsmålet er ikke om jeg klarer å unngå nye høydemetere (det gjør jeg nok ikke), men om det er nok snø ift steiner,

klipper etc, og om hvor bratt det er.

3. Bre har jeg ikke så mye kunnskap om, men Ringsbreen er vel relativt trygg i februar?

4. Noen som har tips, råd eller advarsler?

tusen takk for svar og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Hei,

Nedkjøring fra Store/Midtre Dyrehaugstind til Ringsbreen går sikkert bra under gode forhold. Så vidt jeg husker er dette en åpen flanke med snø på sommeren også. Ut fra noen gamle bilder jeg har, er det et klippeparti før man når breen, så jeg ville trolig vurdert området godt fra nedsiden før jeg ville kjørt ned der. Jeg kan sende deg et bilde jeg tok for noen år siden, om du er interessert.

I et normalt år kommer det mye mer snø på vestsiden av Ringsdalen enn på Østsiden (mot Dyrehaugstindene). I Østsiden ligger snøen i rennene, og kan nok under ugunstige forhold være skredutsatt. På vestsiden går det store skred. På østsiden ville tro det er det bratte partiet man må krysse før man kommer opp til breen som er mest utsatt. Her er det vanskelig å følge rygg hele veien og man må passere et bratt åpent parti.

Skulle jeg tatt turen til Hurrungane nå, ville jeg ligget fast ved Turtagrø eller Tindeklubbhytta og tatt dagsturer på Dyrehaugsryggen og hvis forholdene viste seg gode, Ringstind. Jeg ville uansett ikke dratt hvis værmeldingen ikke var stabilt god. For øvrig har jeg hatt mange fine påske og mai-turer I Hurrungane, så det anbefales på det sterkeste.

God tur uansett!

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.