Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Ringstind i Februar???

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og noen venner tenker oss en langhelg i hurrungane 6.-8. februar. Vi har etterhvert sett oss ut følgende løsning: Fredag: Ankomst på kvelden. Leirplass ved foten av dyrhaugsryggen. Lørdag: Topptur på Store Dyrhaugstind med nedkjøring til platået inneerst i Ringsdalen. Målet er å tape minst mulig høydemeter. Leirplass i skaret mellom store ringstind og foten av midtre ringstind. Søndag: Topptur på store ringstind. Nedkjøring helt ut dalen. Hjemreise.

Alternativet blir å kjøre ned dyrhaugsryggen igjen på lørdagen, for så å labbe så langt inn ringsdalen bena og lyset vil, slå leir, og ta siste stykket pluss nedkjøringa på søndagen.

Men: Som den mest fjellvante i gruppa, og den med mest skredkunnskap har jeg tatt ansvaret å kalkulere risiko, og sjekke ut om det er vits i å følge denne planen i det hele tatt.

Jeg har kjørt store ringstind før, hatt noen turer i ringsdalen, og vært en del i området. Jeg har dog aldri brukt øynene for å beregne vinkler, sprekker, og fremherskende vindretning etc med tanke på en topptur i februar. Jeg har alltid levd i den tro at sognefjellsveien har vært vinterstengt helt fra Fortun, da min kamerat som studerte 5 år i Sogndal sa dette til meg for mange år siden... Da jeg fant ut at dette ikke stemmer, og at du kommer deg til Turtagrø ble turen med ett et tema. Det er også 3 år siden sist jeg var på store ringstind og i ringsdalen, så hukommelsen svikter mtp gode beregninger.

Følgende spørsmål har jeg:

1. Vil bare det å gå inn Ringsdalen være å leke med døden? Det er jo en typisk terrengfelle forutsatt at dalsidene er bratte nok. I mitt

hukommelsesbilde av dalen er det vel ikke mulig å holde seg utenfor utløpssone noe som helst sted i dalbunnen?

Noen som vet hvor bratt det er i sidene? Østsiden er vel endel slakere enn vestsiden, så man kan kanskje være trygg ved å gå et

stykke opp i siden på østsiden, såfremt det er slakere enn 30 grader...?

2. Er det mulig (for ola gjennomsnittsskikjører) å kjøre ned sørvestsiden av Store Dyrhaugstind ned mot skaret mellom store og midtre

ringstind? Spørsmålet er ikke om jeg klarer å unngå nye høydemetere (det gjør jeg nok ikke), men om det er nok snø ift steiner,

klipper etc, og om hvor bratt det er.

3. Bre har jeg ikke så mye kunnskap om, men Ringsbreen er vel relativt trygg i februar?

4. Noen som har tips, råd eller advarsler?

tusen takk for svar og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringsdalen er vel så bratt og/eller brei mange steder at rasfare ikkje er noko problem, men teltleir og rute inn/ut

velges med omhu.

Rasfare er eit større problem enn bresprekker i Februar og du bør ha godt over gjennomsnitt skredkunnskaper

for å gå denne turen. Er du usikker på dine skredkunnskaper, finn eit enklare prosjekt og spar denne turen til seinare.

Resten av spørsmåla må nokre andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hvis det er rasfare der om våren vil det jo være større rasfare i februar. (selvfølgelig avhengig av snø- og værforhold). Spørsmålet er om det er slike helninger i dalsidene at det sånn sett ikke finnes en "trygg rute" inn og ut. Jeg mener personlig at jeg har over gjennomsnittlig skredkunnskap, så snøforhold etc. er jeg fullt ut i stand til å vurdere. Og jeg er relativt forsiktig av meg, spesielt når jeg skal ha med meg mindre erfarne venner, slik at jeg alene står for vurderingene. Jeg vurderer det derfor dit hen at: I februar så er det som regel skredfare 3 eller mer i Hurrungane. Og jeg har ikke planer om å sette en fot inn i Ringsdalen en gang hvis det er slik at det ikke finnes noen som helst mulighet for å unngå utløpssoner. Å gå i bunnen av en dal hvor evt. skred vil gå opp på andre siden av dalen overalt er jo strengt tatt lite klokt, spesielt i høyfjellet i februar. Derfor er det helningen kontra bredden på dalen jeg er interessert i å vite, med mindre første løsningen med å følge dyrhaugsryggen til store dyrhaugstind for så å kjøre ned til platået regnes som fullt ut gjennomførbart, slik at vi kan følge rygg og være relativt trygg.

Så for å oppsummere: Hvor stor skredfare det er i ringsdalen i februar har jeg kontroll på selv der og da, det er helning og utløpssoner jeg er interessert i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått inn Ringsdalen, men rundet Nordre Dyrhaugstind fra Skagadalen. Det siste henget før du kommer inn på Ringsbreen er uansett utsatt og, så vidt jeg husker, umulig å unngå. Jeg kjenner konkrete episoder med personutløste ras i dette henget.

Hvis du tenker på den "vanlige" nedkjøringen fra Dyrhaugsryggen til Ringsbreen forutsetter den at dere går et stykke av ryggen først. den kan også være litt vanskelig å finne. Den er også bratt nok til å være skredutsatt hvis forholdene er slik. Den er neppe et godt alternativ til Ringsdalen hvis poenget er å minimere skredfaren, men det er jo en klart mye finere tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig. svarene blir bare bedre og bedre. Da leser jeg deg dit hen at nedkjøringen fra dyrhaugstindene til Ringsbreen fordrer at man må passere (nordre?) dyrhaugstind, fortsette et stykke på ryggen mot store dyrhaugstind for så å kjøre ned?

Når du snakker om "det siste henget før du kommer inn på ringsbreen", tenker du på det siste henget på vei OPP til Ringsbreen fra ringsdalen, eller på vei NED fra dyrhaugstinden, eller et helt annet heng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å oppsummere: Hvor stor skredfare det er i ringsdalen i februar har jeg kontroll på selv der og da, det er helning og utløpssoner jeg er interessert i :-)

Jeg vil tro at problemet er akkurat der man starter oppstigningen (innerst i dalen). Man har ikke noen mulighet til å sjekke om det er rasfarlig fra dyrhaugsryggen. Går man på midten kan man kanskje unngå rasfaren fra dyrhaugsryggen (sannsynligvis småras ), men vil da kanskje få ras fra midtre. Man får heller ikke der undersøkt rasfaren - i og med at rasene starter høyt. Så uansett ser det ut til at man må krysse to rasutsatte partier. (disclaimer: Jeg har ikke vært der i februar....og er ikke en ekspert på ras. Kjenner kun noen som nesten ble tatt av ras der i mai - raset gikk mellom de rett før ura/rasteplassen innerst i dalen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagte bilder er de beste jeg har fra en evt. nedkjøring fra Dyrhaugsryggen til Ringsbreen. Jeg er koffertkjører selv, både vår og sommer, og hadde derfor aldri vurdert en slik tur midtvinters. Men det blir en personlig betraktning.

Bildet "Ringsdalen" er tatt fra toppen av Store Dyrhaugstind ned mot tjernet innerst i Ringsdalen. Du tenker jo å renne ned lenger inne på Dyrhaugsryggen, men jeg antar brattheten er ca. den samme, om lag som du ser på bildet. Det kan du jo evt. sjekke på kartet.

Bildet "Topper2" viser Austre Ringstind til høyre og en av de nordlige Midtmaradalstindane til venstre. Kommer du deg ned til Sørlige Dyrhaugstind, er det nok mulig å renne ned på Ringsbreen ved å følge en av de mange grusrennene. Hvordan Dyrhaugsryggen er å traversere i februar, vet jeg ikke. Jeg ville i hvert fall hatt finvær, tau og sikringsmidler.

I Ringsdalen dundret det ned skred fra sør da vi var der i slutten av mai-07. Men da hadde det snødd kraftig og skavlet seg på sørsiden. Det var ingen skred fra nord, hvor vi gikk. De største skredene som hadde gått, gikk etter det jeg kan huske, nesten ned til dalbunnen.

Lykke til!

post-763-133474602799_thumb.jpg

post-763-133474602808_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 2

No veit eg ikkje kva du reknar som "ola gjennomsnittskøyrar" og "mindre erfarne venner", så det er sagt, men eg vil anslå at renna ned mot Ringsdalen på vestsida av store dyrhaugstind (austsida av dalen) er opp mot 40 grader, og eg vil tru det kan være enkelte som syns det er litt i brattaste laget, gitt at du startar i ei ikkje altfor brei renne med ein del kantete steinar i nærleiken.

På den andre sida er det jo ein relativt vanleg tur, så det kjem egentleg kun an på erfaring/skikunnskapar. Det er jo også ein småluftig tur opp over Store Dyrhaugstind, og eg ville vurdert snøforholda og vekta av ski/telt etc. på ryggen før eg valgte å gå opp ryggen og over sjølve hovedtoppen (i tilfelle nokre av vennene dine ikkje er veldig vant med å klyve over bratte tindar). Sikringsutstyr kan være lurt under slike forhold, som Kaare_70 seier.

Eg har kun vore der til fots, og ikkje på ski, så eg skal ikkje være for bombastisk, men eg ser at Fri Flyt anbefalar at ein går opp renna (altså inn dalen og opp) før ein køyrer ned att for å gjere seg kjent med forholda.

For øvrig er det vanskeleg å seie noko om snøforholda. Eg vil tru det er til dels avblåst og steinete heilt øverst, men at det ligg bra med snø nedover rennene i og med at det er vestvendt.

Edit: eg oppdaga for øvrig akkurat no som eg hadde skrive innlegget at det er Store Dyrhaugstind eg har i bakgrunnen på bildet mitt. Ein fin topp er det, sjølv i tåka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... , men eg ser at Fri Flyt anbefalar at ein går opp renna (altså inn dalen og opp) før ein køyrer ned att for å gjere seg kjent med forholda.

Da vi ruslet inn Ringsdalen i mai 2000 gikk 3-4 personer foran oss med randonneutstyr. Disse så vi senere oppe i de rennene det snakkes om i denne tråden. Dvs i sørvestflanken på Dyrhaugstindane. Disse kjørte etter hvert ned den veien igjen. Så ut som de hoppet nedover mer enn de kjørte. ;)

Legger ved et bilde som viser hvordan snøen lå den gang, riktignok i mai:

post-42-133474602846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.