Gå til innhold
  • Bli medlem

Storebjørn på ski


maxwell

Anbefalte innlegg

Uten å ha gått der selv så har jeg aldri hørt at det går merket rute til topps, men uti mai vil det nok være flust av skispor opp dit. De fleste går på den tiden uten tau via Bjørnskaret fra Krossbu. Bare du er flink til å kunne navigere deg om det kommer tåke så vil nok det gå greit (tenker da på at Sandelvbreen har noen store sprekker). Søker du på Storebjørn og Turrapporter i søkefunksjonen vil du nok få en del informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger mye snø, så det jeg ville vært mest bekymret for er skredfaren. Ellers er ikke dette en veldig avansert topp. Relativt bratt opp mot toppen, men med stegjern går det greit. Tau og et par snøbolter er heller ikke dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp mot Storebjørn på ski fra Leirdalen. Bratt, men utrolig fint! Kom ikke opp pga gnagsår, så det blir neste gang. Har vært der uten ski da. (og jeg er så priveligert at jeg har bare en 20min-halvtime med bil opp til Sognefjellet, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fin tur over Leirbrean med utgangspunkt i Krossbu våren 2008. Rapporten min kan du lese her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12180&highlight=..

Den dagen jeg gikk der var det nesten ingen sprekker synlige, men på bilder som jeg har sett i etterkant, tyder det på at breen hadde mye mer aktivitet under snøen enn det jeg trodde da jeg gikk der. Jeg gikk alene og usikret som du kan lese av rapporten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har gått denne på ski noen ganger som mai-tur. Det er mange uten breerfaring som går denne på ski på fine dager i mai.

Sprekkene varerier jo fra år til år, men jeg har aldri hatt problemer her på skitur selv og heller aldri brukt tau her på ski. Jeg vil vel si det er greit å gå denne på ski i godvær i mai også uten breerfaring og breutstyr, forutsatt at man er fjellvant og det ikke er unormalt lite snø.

Angående skred kan du sjekke bildet under, der et voksent skred har gått fra Vesle-Bjørn og ut på Bjørnebreen.

God tur!

Hilsen Tore

post-5526-133474602873_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.