mlaupsa Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei. Har eit Helsport Fjellheimen x-treme. Har brukt det lite vinterstid endå, men har planer om å krysse hardangervidda i vinter. Er det nokon som har erfaring med bardunering vinterstid? Har tidligere brukt ski og staver for å få godt feste, men er det nokon som har erfaring med teltplugger for vinterstid? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
geilomg Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 bruker ski, staver, icepicket(stavfeil), is øks(breøks) og iblandt fyller jeg påse/søppelsekk eller lign med snø (hardpakket) som jeg graver ned som en "deadman". sk snøplugger gidder jeg ikke å dra med meg. er det hardt så får man ikke ned de og er det pudder så hjelper de ikke. men det er meg det robert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellbukken Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 51cm ytterst og 31cm innerst om føret tillater det, ellers var ikke idèen med søplesekker fyllt med is noen dum idè.. Men er det så hardt føre at du ikke får stukket ned helsports plugger får du ikke gravd posene ned heller.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spinoza Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg bruker veivesenets veimerkingsstaver av bambus, saget opp i ca 40cm lengder . Lette, med tom kjerne, som fylles med snø når du trykker dem ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Red Devils Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Lurt med veimerkingsstaver. Hvor har du fått tak i de? Stjelt de i fra veikanten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellbukken Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Er det noe feste med tynne bambustener i løssnøen da? Har lest noe om andre forumbrukere som tar ibruk bambus, men der har jeg inntrykk av at det er en noe tykkere bambus som blir brukt samt saget i to for å få motstand i halvmåneform, like Helsports store plugger.. Men for all del, kan være jeg har tolket feil, synes bare det høres mer logisk ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tomand Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 kjøpte meg vinerplugger idag, (ca 35cm), kostet 130 kr for 12 stykk...ser ut som ei go løysning:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eirikw Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei! Telenor / Bravida brukte i sin tid noen plastskinner (15 x 100 cm) som de la over kabler i kabelgrøfter. Jeg skar disse opp i 25 cm lengder og forma som snøankere. Disse har fungert utmerket som bardunfester. Dersom jeg har planer om å forflytte med meg bruker bruker jeg ski / staver i hjørner og langs teltet. Plastankrene er enkle å få til å sitte, lette og koster ingenting. God tur Eirik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Erik Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 kjøpte meg vinerplugger idag, (ca 35cm), kostet 130 kr for 12 stykk...ser ut som ei go løysning:D Før du bruker de. bytt til 50 cm. Jeg kjøpte først 35 cm, i løssnø blir dette for kort. Har idag kun 50 cm med på tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tomand Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 er litt seint. har allereide pakka dei opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knadne Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Har god erfaringer med ca 50cm plugger fra helsport. Så sant du prepper "tomta" di litt før du slår opp teltet, så snøen får satt seg er de ypperlige! Å preppe tomta ved å gå over først med ski, så på beina, så vente litt slik at snøen får satt seg gir en adskillig mer komfertabel natt. Bedre å såve på hard flat grunn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øystein_S Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Har god erfaringer med ca 50cm plugger fra helsport. Så sant du prepper "tomta" di litt før du slår opp teltet, så snøen får satt seg er de ypperlige! Å preppe tomta ved å gå over først med ski, så på beina, så vente litt slik at snøen får satt seg gir en adskillig mer komfertabel natt. Bedre å såve på hard flat grunn. Enig i dette. Har erfart at pluggene sitter best om du setter dem på skrå ned i snøen når den er litt løs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
adrian Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Bruker selv noen helt vanlige trepinner skjært ut av gammel material med dimensjoner 50x3x1,5. Tar ikke med mer enn 6stk av disse på en vintertur siden de tross alt tar en del plass. Drasser jo på en pulk hvis jeg skal ut i mer en 5 dager så det er ikke noe problem. Er det mye vind og dårlig vær supplerer jeg med ski, staver, økser og annet som kan brukes. Finner at på de fleste turer fungerer 6stk barduner utmerket bra. Bærer selv på et Helsport Rondane telt som er lett og fint. Passer bra for 2 på en vinterstur. Det gjelder vel kanskje å finne ut hva man selv syns funker best, så litt eksperimentering er å anbefale! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayhassen Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Er det noe feste med tynne bambustener i løssnøen da? Har lest noe om andre forumbrukere som tar ibruk bambus, men der har jeg inntrykk av at det er en noe tykkere bambus som blir brukt samt saget i to for å få motstand i halvmåneform, like Helsports store plugger.. Men for all del, kan være jeg har tolket feil, synes bare det høres mer logisk ut Jeg har vegvesenet sine bambuspinner, disse hogger jeg i to, ca 40 cm lange. Det er det beste jeg har brukt! Ofte må man bruke isøksa for å løsne dem morgenen dagen etter, så di sitter bra! Løp og "kjøp"... eller var det "kjøp" og løp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.