Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips til dagsturer på Vestlandet

RuneL

Anbefalte innlegg

Til sommeren har jeg tenkt meg på en biltur på vestlandet.. Området fra Bergen til Molde (skal ikke reise langs kysten).

I den anledning er jeg interessert i å finne fine dagsturer (evt. 2dagers med hytte) i områdene. Fin natur er det viktigste og det trenger ikke å være veldig lange/tunge turer.

Håper på noen gode svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så utrolig mye fint å velge mellom på den strekningen. Du kan jo for eksempel gå for noen kommunetopper på strekningen. Både Bergen og Molde har for eksempel fine kommune topper for å begynne med noe.

Turbeskrivelser finner du på for eksempel her:

Hordaland: http://www.wwv.no/norwegian.asp?FylkeId=12

Sogn og fjordene: http://www.wwv.no/norwegian.asp?FylkeId=13

Møre og Romsdal: http://www.wwv.no/norwegian.asp?FylkeId=14

Været på den kanten av landet kan jo være en utfordring, så god timing med været er smart.

Det er også mange fine fjell ute ved kysten, til dømes Blægja i Askvoll kommune og Blånibba i Bremanger.

Sunnmørsalpene er et kapittel for seg som andre her inne som kan beskrive bedre enn meg.

Ute på øyene er det også mange fine fjell egnet for kortere dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sommeren har jeg tenkt meg på en biltur på vestlandet.. Området fra Bergen til Molde (skal ikke reise langs kysten).

Gjennom Møre og Romsdal har du tre alternativer:

1. Nordfjord-Stigedalen-Volda

2. Stryn-Hornindal-Stranda

3. Stryn-Strynefjellsveien-Geiranger

1) Dette er den vi kaller ytre (dvs du har enda et alternativ lenger ut). Du får kjørt gjennom flott fjellandskap i Volda og Ørsta (Sunnmørsalpane) med massevis av turmuligheter, både korte og lengre. Standaleidet har overnattingshytte (aask.no eller aast.no). Beste muligheten for å få sett Hjørundfjorden. I stedet for å kjøre Ørsta-Festøya, kjører du Ørsta-Follestaddalen-Standaleidet-Standal-Festøya. 20 min ekstra, uten stopp.

2) Mulighet for kort avstikker inn Norangsdalen til Øye. Patchellhytta er et par timers gange fra Skylstad eller fra Liasætra/Engeset på Strandasiden. Velledalen i finevær på vei mot Molde er verdt denne ruta alene, få dalfører kan vise til slike synsinntrykk. Habostaddalen-Patchelhytta/Velledalen/Sykkylven er den østlige delen av Sunnmørsalpane

3) Geiranger-Ørnesvingene-Eidsdal-Linge-Valldalen-Trollstigen-Trollveggen. Taler for seg selv. NB! turiststrekning, kø på ferge Eidsdal-Linge. Ha et par ski i takboksen, stopp på høyeste punktet ved Trollstigen og stikk oppom Alnestinden, 8-900hm.

Siden det går veier på kryss og tvers, inkl ferger, kan du også kombinere disse 3 alternativene. Mest sentralt her er:

Mellom 1 og 2: Ørsta - Sæbø, ferge til Leknes.

Mellom 2 og 3: Hellesylt - Geiranger, fjordrute som går på Geirangerfjorden om sommeren + Ferge Stranda-Liabygda.

Snilen er inne på det med været, er det gråvær med lave skyer skjønner du ikke hva du har gått glipp av før du har sett det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips..

Jeg kan jo legge ut den ruta jeg har planlagt fra før så kan dere se hvor jeg kanskje tar turen. (turen kan jo endres underveis ettersom hva en finner ut at en vil).

Hamar

Aurlandsvegen

- Flåmsbanen

- Nærøyfjord

Voss

Oppedal

Høyanger

balestrand

Sogndal

stryn

- Gamlevegen

Geiranger

- Ferje

Hellesylt

Ørsta

- http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6908330.71418%26lon%3D358553.89289%26zoom%3D10%26layers%3DB0000%26route%3Da_10000282026%26route%3Da_10000277041%26route%3Da_10000277194%26markers%3DTrafikkmelding%26tab%3Droute

Molde

Eidsvåg

- http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D9004320.44702%26lon%3D963289.23129%26zoom%3D9%26layers%3D0B000%26route%3Da_10000042409%26route%3Da_10000276010%26route%3Da_10000020477%26markers%3DTrafikkmelding%26tab%3Droute

Hamar

(Har ikke tenkt til å ta direkteveier mellom stedene, har lagt inn mange spenstige veier også.. Dette kan bli en super tur om været blir riktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hellesylt til Ørsta kjører du gjennom Norangsdalen forbi Øye til Leknes. Ferga som går til Sæbø har også rute til Standal, dette er på Hjørundfjorden. Det er fin natur opp Bondalen til Ørsta, men etter min mening kan den ikke måle seg med naturopplevelsen i Hjørundfjorden. Ta ferga til Standal hvis det er pent vær og grei sikt, fra Standal er det ca 20 min til Festøya der ferga går videre til Solevågen. Fra Standal er det 5-10 min oppå Standaleidet. Solide utsiktstopper mot Hjørundfjorden der er både Sylvkallen og Langenestinden, turene starter på samme sted øst for Standalsætra (en liten parkeringsplass). Begge har rundt 900hm. Sylvkallen er en enkel gåtur, Langenestinden er noe brattere men du trenger ikke å bruke hendene til annet enn å støtte deg. Hvis du vil prøve deg på en topptur et eller annet sted mellom Hellesylt og Festøya, så er det bare å sende meg en pm hvis det er noe du lurer på.

Legger ved et bilde som viser litt av naturen rundt Hjørundfjorden, har tegnet litt på og forklart. Det er mulig at ferga går innom Trandal og/eller Sæbø før Standal. Normalruta opp til Langenestinden går på baksiden fra Fladalen, den er ikke inntegnet her.

post-3473-133474601875_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.