Gjest Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Greit, jeg skal innrømme at jeg var temmelig lat i juleferien. Men har man meiseboller og en liten busk å henge dem opp i, så trenger man altså ikke å anstrenge seg med å gå lenger enn til stuevinduet for å få en aldri så liten naturopplevelse etter at morgenkaffen er drukket opp sånn i 11:30-tiden eller så. Og har man atpåtil funnet en telelinse under juletreet, så kan de små fjærkledde krabatene i hagen være passende prøvekaniner for å prøve ut det nye utstyret på der de henger mens de ivrig tar for seg av fett og nøtter. Så, etter hvert som turåret 2009 setter i gang, får vi se om ikke jeg kan finne noe litt større å ta bilde av. Siter
ods Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Koselige bilder, El Gringo, men er det ikke en svartmeis på det siste bildet, bortsett fra at den er mye mindre enn en skjære? Siter
Gjest Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Neida, det er nok ingen svartmeis. Du får ikke noe inntrykk av størrelsen på bildet. Litt senere kom den faktisk og prøvde seg på den ene meisebollen, og da var den bare noen få meter unna meg, så jeg fikk godt inntrykk av størrelsen. Og - den var alt for stor for meisebollen. Det er mulig at den er litt liten til flaggspett å være, men jeg kan ikke se at det kan være noen annen spett heller, så da må det være en flaggspett. Jeg så en dvergspett i fjellbjørkeskogen i Trollheimen en gang, og den er bitteliten. Tretåspetten har litt annen fasong, og ville dessuten aldri finne på å dra på "bytur". Siter
Dag G - Evje Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Kan vel konkludere med at vi tilhører gruppen dårlige flaggspettfotografer Trolig er min en han mens du har knipsa en hun. Forøvrig får jeg mye merkelige bilder ut gjennom vindusglass, særlig på autofokus....... Siter
Gjest Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Vel...om man fotograferer en flaggspett, og den blir tatt for å være en svartmeis, så må man vel kanskje innse at man ikke har tatt noe knakende godt bilde. Er det pga rødfargen/mangelen på rødfarge du antar at min flaggspett er en hunn mens din er en hann? Størrelsen kan kanskje også gi en indikasjon på kjønnet? Siter
Dag G - Evje Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Nei, har ikkje noe spesiell peiling på spetter. Mente å huske at forskjellen på ho og han var den røde flekken i nakken som hannen har. Men finner ved nærmere ettersyn ingen rød flekk der på noen av bildene. Det er muligens to hunner. Her må nok større expertise inn..... Siter
Gjest Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Når jeg ser i fugleboken min, synes jeg mønsteret passer bedre med flaggspett enn hvitryggspett. Det ville dessuten være rart om en så sjelden fugl som hvitryggspett skulle dukke opp i nabolaget vårt. At flaggspetter dukker opp i hager er visstnok ganske vanlig. Den røde flekken mangler...kanskje de mister denne om vinteren? Siter
Dag G - Evje Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Fjernet setningen med kvitryggspett mens du svarte. Ser den er på rødlista over fuglearter i Norge, så da er det vel heller tvilsomt at den dukket opp på brettet ditt Håpte på det kunne være noen ornitologer på forumet Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.