Bjørn-Even Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 dro til gjendesheim 3 juledag, til tross for at det var bikkjekaldt og korte dager så hjelper det betraktelig med skyfri himmel, pils, julemat og annet snadder turrapporten med bilder ligger herrrr: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/01/romjulstur-til-heimen.html Siter
Mayhassen Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Hmm, må få gått den Besseggen en dag jeg også Likte bildestørrelsen du har lagt ut, skal nyte de bedre når jeg kommer tilbake på hybelen min, da har jeg stor nok skjerm. Virka jo ellers som en koselig tur dam ikke dårlig med så mye bra vær i fjellet! Siter
500fjell Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Flott at du kom med en rapport Dæven til majestetiske bilder du har tatt, og full klaff med været, men sikkert kaldt... Etter en måned med sjukdom (forkjølelse) her hjemme tror jeg at jeg er mere "fjellsjuk" nå etter å ha sett dine bilder Mayhassen: Du blir nok skuffet om du tror Besseggen vil by på store utfordringer for deg, hehe... Men en fin tur, absolutt å anbefale Både Knutshø og Bukkelægeret er nok mer spennendes. Siter
Erik Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Artig å se bildene. Har dere noe patent på å forhindre bånntæli i drikkevarene mens man er borte fra teltet? Jeg var en tur innom området noen dager før dere og hadde forhåpninger om en tur opp Besshø med start fra Bessheim. Det snodige var at det hadde gått flere ras i lia bak Bessheim, men ingen andre steder. Resultatet var jeg jeg ikke turde å gå opp der men gikk en annen tur istedet. Noen som kjenner til om dette er vanlig? Er jo ikke i nærheten av 30 graders helning der. Siter
agno Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Har aldri opplevd at det har vært noe problem å gå opp langs elva opp til Bessvatnet. At det har gått ras der virker noe underlig. Ikke er det bratt og heller ikke mye snø i området Siter
Bjørn-Even Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Skrevet 7. januar 2009 Artig å se bildene. Har dere noe patent på å forhindre bånntæli i drikkevarene mens man er borte fra teltet? Jeg var en tur innom området noen dager før dere og hadde forhåpninger om en tur opp Besshø med start fra Bessheim. Det snodige var at det hadde gått flere ras i lia bak Bessheim, men ingen andre steder. Resultatet var jeg jeg ikke turde å gå opp der men gikk en annen tur istedet. Noen som kjenner til om dette er vanlig? Er jo ikke i nærheten av 30 graders helning der. bånntæli vet jeg ikke helt hva er hehe, det var ikke no grums i drikkevarene, men de tok no helsikes lang tid å tine! Siter
oyvindbr Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Skal jeg noengang gå Besseggen igjen må det bli under sånne forhold. Men Besshø blir det nok endel flere ganger. Litt av en opplevelse å få med seg solnedgangen der oppe i desember! Julaften på Besshø hadde vært flott en gang i livet om man virkelig hadde godt telt, men det blir nok aldri noe av... Gratulerer med flott romjulstur! Siter
Bjarne Lindholdt Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 dro til gjendesheim 3 juledag, til tross for at det var bikkjekaldt og korte dager så hjelper det betraktelig med skyfri himmel, pils, julemat og annet snadder turrapporten med bilder ligger herrrr: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/01/romjulstur-til-heimen.html Flotte bilder på hjemmesida din Tøff tur! Siter
vatn Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Det virker noe rart om det har gått ras der. Som tidligere nevnt pleier det å være lite snø i hellinga, og dermed et yndet sted for reinen å "grave" etter lav. Sprorene etter dette kan gjerne se ut som ras på litt avstand, men kan avsløres ved en lite sannsynlig form(spredning og lengde) på "skredet". Siter
Erik Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Med bånntæli menes gjennomfrossen. Skulle gjerne visst om et patent som forhindrer alt å fryse til mens jeg er dagstur. Siter
jangk Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Det virker noe rart om det har gått ras der. Som tidligere nevnt pleier det å være lite snø i hellinga, og dermed et yndet sted for reinen å "grave" etter lav. Sprorene etter dette kan gjerne se ut som ras på litt avstand, men kan avsløres ved en lite sannsynlig form(spredning og lengde) på "skredet". Kan bekrefte at det var snøras. Siter
Trond Erik Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Med bånntæli menes gjennomfrossen. Skulle gjerne visst om et patent som forhindrer alt å fryse til mens jeg er dagstur. Frysevæske? trond erik Siter
Busken Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Fin tur, ja. Gode turvalg på denne tiden av året! Artig å se bildene. Har dere noe patent på å forhindre bånntæli i drikkevarene mens man er borte fra teltet? Jeg var en tur innom området noen dager før dere og hadde forhåpninger om en tur opp Besshø med start fra Bessheim. Det snodige var at det hadde gått flere ras i lia bak Bessheim, men ingen andre steder. Resultatet var jeg jeg ikke turde å gå opp der men gikk en annen tur istedet. Noen som kjenner til om dette er vanlig? Er jo ikke i nærheten av 30 graders helning der. Hva med å koke opp vann og ha på termos i teltet til du kommer tilbake? Det er jo et "heng" et stykke opp i lia som antakelig er ca 30 gr. Det er ikke så langt, men stort nok til at noe kan gli ut hvis underlaget er glatt. Løypa legges som regel til venstre i dette henget og mot bekken. Siter
Bjørn-Even Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Skrevet 8. januar 2009 ta med absinth, tror ikke det skulle fryse så lett. høhø... nei men hakke no patent der, men standard er jo å ha drikken i innerlomma på jakka, hvis du har lyst på en utfordring kan du ha den i boksern Siter
Bjørn-Even Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Skrevet 8. januar 2009 takk for alle hyggelige tilbakemeldinger Siter
Erik Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Mulig dette er løsningen: Man koker opp 1 liter med vann om morgenen og heller dette opp i en Siggflaske. Drikkevarene (det vil si boksøl for de av oss som er over 18 og cola for kidsa) fester man rundt Sigg'n. Om nødvendig ducktaper man hele pakken for å holde flaskene på plass. Dette plasseres så i en tett plastpose innerst i en sovepose. Forhåpentligvis vil varmen fra Sigg'n forhindre at drikkevarene fryser til mens man er ute på tur. Soveposen bør forhindre for mye varmetap til omgivelsene. Om nødvendig isolerer man pakken bedre enn kun ved en sovepose. Men dette må naturligvis utprøves i praksis før pantet kan godkjennes. Senere i sesongen når solen begynner å ta tak og temperaturen nærmere seg null kan man alternativt henge opp drikkevarene i taket på teltet. Man snører igjen eventuelle ventiler øverst på teltet og solen bør gi tilstrekkelig varme til å holde en anstendig temperatur oppunder taket i teltet. Siter
Trond Erik Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Men dette må naturligvis utprøves i praksis før pantet kan godkjennes. I og med at du har fortalt om ideen i et offentlig forum blir det nok dessverre umulig å patentere den Men ellers et godt forslag Trond Erik Siter
Erik Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 He he. Hadde man prøvd å søke patent på å ducktape boksøl rundt en siggflaske tror jeg noen hadde fått seg en god latter. En annen sak er at det er nær sagt umulig å forhindre at andre misbruker pantet. Regner uansett med at noen av primusnerdene her på FF har en bedre løsning enn dette. Siter
Busken Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Hva med å bytte ut ølet med konjakk? Lettere å drasse på også... Siter
500fjell Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Så dere noe til kandidattoppen på Brui? Siter
Dag G - Evje Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Flotte bilder. God hjelp av kjempefint vær og flott natur. . (Teltet så litt halvslakt ut. Har det krympet i kulda ) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.