Gå til innhold
  • Bli medlem

romjulstur i jotunheimen


Bjørn-Even

Anbefalte innlegg

Annonse

Flott at du kom med en rapport :) Dæven til majestetiske bilder du har tatt, og full klaff med været, men sikkert kaldt... Etter en måned med sjukdom (forkjølelse) her hjemme tror jeg at jeg er mere "fjellsjuk" nå etter å ha sett dine bilder :wink:

Mayhassen: Du blir nok skuffet om du tror Besseggen vil by på store utfordringer for deg, hehe... Men en fin tur, absolutt å anbefale :wink: Både Knutshø og Bukkelægeret er nok mer spennendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se bildene. Har dere noe patent på å forhindre bånntæli i drikkevarene mens man er borte fra teltet?

Jeg var en tur innom området noen dager før dere og hadde forhåpninger om en tur opp Besshø med start fra Bessheim. Det snodige var at det hadde gått flere ras i lia bak Bessheim, men ingen andre steder. Resultatet var jeg jeg ikke turde å gå opp der men gikk en annen tur istedet.

Noen som kjenner til om dette er vanlig? Er jo ikke i nærheten av 30 graders helning der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se bildene. Har dere noe patent på å forhindre bånntæli i drikkevarene mens man er borte fra teltet?

Jeg var en tur innom området noen dager før dere og hadde forhåpninger om en tur opp Besshø med start fra Bessheim. Det snodige var at det hadde gått flere ras i lia bak Bessheim, men ingen andre steder. Resultatet var jeg jeg ikke turde å gå opp der men gikk en annen tur istedet.

Noen som kjenner til om dette er vanlig? Er jo ikke i nærheten av 30 graders helning der.

bånntæli vet jeg ikke helt hva er hehe, det var ikke no grums i drikkevarene, men de tok no helsikes lang tid å tine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg noengang gå Besseggen igjen må det bli under sånne forhold. Men Besshø blir det nok endel flere ganger. Litt av en opplevelse å få med seg solnedgangen der oppe i desember! Julaften på Besshø hadde vært flott en gang i livet om man virkelig hadde godt telt, men det blir nok aldri noe av... Gratulerer med flott romjulstur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dro til gjendesheim 3 juledag,

til tross for at det var bikkjekaldt og korte dager så hjelper det betraktelig med skyfri himmel, pils, julemat og annet snadder

turrapporten med bilder ligger herrrr: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/01/romjulstur-til-heimen.html

Flotte bilder på hjemmesida din :D

Tøff tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker noe rart om det har gått ras der. Som tidligere nevnt pleier det å være lite snø i hellinga, og dermed et yndet sted for reinen å "grave" etter lav. Sprorene etter dette kan gjerne se ut som ras på litt avstand, men kan avsløres ved en lite sannsynlig form(spredning og lengde) på "skredet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker noe rart om det har gått ras der. Som tidligere nevnt pleier det å være lite snø i hellinga, og dermed et yndet sted for reinen å "grave" etter lav. Sprorene etter dette kan gjerne se ut som ras på litt avstand, men kan avsløres ved en lite sannsynlig form(spredning og lengde) på "skredet".

Kan bekrefte at det var snøras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur, ja. Gode turvalg på denne tiden av året!

Artig å se bildene. Har dere noe patent på å forhindre bånntæli i drikkevarene mens man er borte fra teltet?

Jeg var en tur innom området noen dager før dere og hadde forhåpninger om en tur opp Besshø med start fra Bessheim. Det snodige var at det hadde gått flere ras i lia bak Bessheim, men ingen andre steder. Resultatet var jeg jeg ikke turde å gå opp der men gikk en annen tur istedet.

Noen som kjenner til om dette er vanlig? Er jo ikke i nærheten av 30 graders helning der.

Hva med å koke opp vann og ha på termos i teltet til du kommer tilbake?

Det er jo et "heng" et stykke opp i lia som antakelig er ca 30 gr. Det er ikke så langt, men stort nok til at noe kan gli ut hvis underlaget er glatt. Løypa legges som regel til venstre i dette henget og mot bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er løsningen: Man koker opp 1 liter med vann om morgenen og heller dette opp i en Siggflaske. Drikkevarene (det vil si boksøl for de av oss som er over 18 og cola for kidsa) fester man rundt Sigg'n. Om nødvendig ducktaper man hele pakken for å holde flaskene på plass. Dette plasseres så i en tett plastpose innerst i en sovepose.

Forhåpentligvis vil varmen fra Sigg'n forhindre at drikkevarene fryser til mens man er ute på tur. Soveposen bør forhindre for mye varmetap til omgivelsene. Om nødvendig isolerer man pakken bedre enn kun ved en sovepose.

Men dette må naturligvis utprøves i praksis før pantet kan godkjennes. :?

Senere i sesongen når solen begynner å ta tak og temperaturen nærmere seg null kan man alternativt henge opp drikkevarene i taket på teltet. Man snører igjen eventuelle ventiler øverst på teltet og solen bør gi tilstrekkelig varme til å holde en anstendig temperatur oppunder taket i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Hadde man prøvd å søke patent på å ducktape boksøl rundt en siggflaske tror jeg noen hadde fått seg en god latter. :evil: En annen sak er at det er nær sagt umulig å forhindre at andre misbruker pantet.

Regner uansett med at noen av primusnerdene her på FF har en bedre løsning enn dette. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.