Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Det er nok mer enn nok snø, men er usikker på forholdene. Det har nok vært forholdsvis høye temperaturer der også, og med kraftig vind og mye nedbør kan det vel tenkes at det er litt usikkert å gå den turen ?

Tror veien brøytes til gråhaugen hele året, men er ikke 100% sikker. Tipper Fjellfinn kan hjelpe deg her...hen har nok oversikten. Gå inn på www.itrollheimen.net, og send ham en melding.

Kunne tenkt meg denneturen selv men usikker på forholdene. Det vil uansett bli en lang og tung tur, hvis forholdene er dårlige. Med det været det har vært i dag, pluss meldinga for helga, har jeg følelsen av at det er mye tung snø fra gråsjøen og oppover til svartvatnet.

Gjest Fjellfinn
Skrevet
Tipper Fjellfinn kan hjelpe deg her...hen har nok oversikten

Oversikt og oversikt :)

Oppdalingene meldte om kritisk høy snøskredfare i helga,

etter det gikk tempen opp og det regne i dalbotnen.

Gråsjøveien er nok brøyta inn, dette er helårsvei som skal være åpen,

problemet kan være isen -- spørs hvor god strøinga er...

Vil sterkt fraråde deg Snota akkurat nå, kan nok garantere snøskred fare oppi der nå,

skal gi deg tips om bedre høve - i februar!

Skal du ha topptur i helga -- Svarthetta!

Kjør til Nerskogen skole, ta veien opp til P plassen oppå Sørøyåsen, fint preppa spor helt opptil Revtjønna (skaret før nedrenninga til Jøldalen), gå opp nordryggen.

Kan vel også anbefale Trollhetta, men er usikker på hvor langt veien er brøyta, og i allfall ikke helt fram til Jølhaugen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Da ble det tur til Svarthette fra fredag til lørdag, parkerte på P plassen oppå Sørøyåsen. Var greit å finne fram,

på tross av at det var første gang jeg var der.

Startet å gå fra bilen kl 10, var 4 minus å ganske fint føre over minnilldalsmyrene. Fikk faktisk se en reinsflokk på tur over myra.

Litt lengre oppi fjellet ble det straks dårligere, var veldig isete og avblåst, skiene måtte også bæres et stykke.

Planen var å ta seg opp nordryggen, men pga svært sterk vind og isskare måtte jeg snu halveis opp på ryggen, fikk ikke feste verken med langfeller eller

stålkanter.

Kom meg på et vis ned fra ryggen og fikk slått opp teltet, kl var nå snart 4 og det begynte å bli mørkt.

Må si det ble ei hustri natt pga svært kraftig vind, tror det må ha nærmet seg storm, klarte nesten ikke å holde seg oppreist i vindkastene.

Men teltet holdt, må si jeg ble litt imponert over aasgarden, eneste skaden var en litt bøyd teltstang.

Var fin tur, blir nok ny tur når føre blir bedre.

post-4231-133474603117_thumb.jpg

post-4231-133474603141_thumb.jpg

post-4231-133474603166_thumb.jpg

post-4231-133474603191_thumb.jpg

• 3 måneder senere...
Skrevet

Noen som har vært på Snota de siste dagene? Var der forrige Lørdag, var fine forhold da, gikk på ski hele turen fra gråhaugen.

Har tenkt å få til en siste tur enten i helga eller neste helg, men regner med det har tint en god del snø den siste tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.