Gå til innhold
  • Bli medlem

Når er barn for store til pulk?


Anbefalte innlegg

Jeg har et vennepar som har ei jente på 4 år, og som vurderer å kjøpe pulk for å kunne dra på dagsturer. Jeg har lovet å gi dem et råd og lurer på om ikke datteren er litt stor for å få sin første pulk nå? Burde jeg heller anbefale dem å kjøpe feks en Paris Ekspedition varepulk ( som jo er både lettere og billigere enn "barnepulker") og heller la jenta gå mesteparten av turen på ski og sette henne litt på varepulken når hun er sliten (som et stabilt akebrett)? De skal bare i marka, ikke i fjellet.

Jeg ser at fjellpulken passer til barn opp til 5 år, så hun kan jo sitte i den i 2 sesonger, kanskje er hun liten nok til å være "pulkbarn" noen år til? Jeg har ikke inntrykk av at de har tenkt seg noen flere barn med det første (ellers hadde jeg ikke nølt med å anbefale en "skikkelig" pulk). Noen som har et godt råd til disse foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, beklager misforståelsen :D Sløvt av meg.

Anyways... Fjellpulken har min familie alltid brukt til barnebruk. Parispulk blir kanskje litt kaldt :wink: Om jenta er fire år og er god til å stå på ski, er det jo en mulighet å kjøpe et belte og noen lange strikker for å bruke mor og far som "trekkhund". Men om familien uansett vil kjøpe seg en pulk for å ha varer i og ting til selve turen, kan hun jo like gjerne ligge i pulken om a blir for sliten. Ha godt med klær og teppe, og passe på at kinn ol. ikke forfryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig med zabel her.

Hun høres litt stor ut til å begynne å sitte pulk. Min datter på nesten fem sitter ikke i pulk lenger, satt heller ikke i pulk forrige skisesong.

Vi som voksne må heller legge opp turen slik at den passer barna. Nå sitter nummer to i pulk, så alternativet er jeg bruker er å ha et tau etter pulken som hun største kan få holde seg i innimellom.

Men vi har mer igjen for å ta turer hun største behersker:)

Det er ikke noe poeng å gå lenger enn barna orker, da blr det lystbetonte med turen borte..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Enig med zabel, ved 4 års alder er fordelen med pulk nesten over. Tålmodigheten til å sitte / sove blir mindre og mindre. Vi hadde hver vår pulk i den mest hektiske tida, men opplevde at tålmodigheten etterhvert krympa.

Hadde veldig gode erfaringer med hundestrikk og sele når de begynte å kunne balansere rimelig bra på skia. Det fordrer imidlertid godt kjørte spor. Yngstemann begynte med dette i 3 årsalder og ble en racer til å stå avslappa med tommel i kjeften og balansere! Kjempetrening.

Med pulk / parispulk er du mer bundet , du kjører ikke like lett utfor med ungen mellom beina og skal du assistere en som sitter i pulken er det av og på med karabinfestene hele tida.

Lykke til

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er vel for store til pulk når de ikke vil sitte i pulk lenger, evt. når foreldrene ikke orker å dra pulken lenger. Jeg har ei datter på 3 1/2. I fjor ville hun ikke sitte i pulk, bare gå på ski selv. I år er det ok å sitte en stund i pulk, og å gå litt selv. Når hun sitter i pulken har hun og broren på 1 1/2 i pulken mor trekker kommunikasjon og koser seg.

Hvis det økonomiske har liten betydning er det jo bare å prøve, evt. låne pulk for å teste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er for store for pulk når det totalt sett går bedre å ta seg frem når de går selv. Hvilken alder som er tid for skifte er forskjellig.

Jeg har gått noen drøye pulk-turer med barn. Litt masete blir det når man kommer frem etter en lang marsj og ungen som har duppet baki der hele dagen plutselig har turbokrefter og man selv er sliten etter turen og vil ta det med ro. Noen som kjenner seg igjen der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål: Har aldri gått med pulk selv, men syns den Parispulken så veldig kjekk ut, så kanskje jeg skal kjøpe meg en sånn til vinterens turer, sekken blir jo ofte VELDIg tung, og liker å heller ha for mye enn for lite i sekken i vinterfjellet. Er det vanlig å legge all bagasjen i pulken, også sekken, dersom det er plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parisen er fin til sitt bruk. Du må mekke litt for å få til et drag. Her på forumet finner du mange løsninger; både taudrag, drag med elektrikerstenger og helt stive drag.

Jeg benytter elektrikerstenger. De er ekstremt fleksible og lette, men hindrer ikke at pulken blir rimelig uregjerlig i brattere bakker. Knakk en stang på en tur i Nordmarka og spjælte et annet på en tur i fjellet i jula. Greit å mekke, med litt ekstrautstyr.

Taudrag vil jeg ikke anbefale for annet enn rene bortoverturer, da en må jobbe mye i nedoverbakker, og mye av gleden på ski forsvinner. Har ikke prøvd helt stivt drag. Tror det er vanskelig å konstruere et drag som er like godt som på en profesjonell pulk.

Parisen er ekstremt lett, tåler juling og koster lite. Den er enkel å ta med på buss, tog og bil. Det er mer enn nok plass i den for noen ukers tur. Ulempen er at den ikke er særlig retningsstabil. Går du på langs i en skråbakke skjener den lett ut.

Jeg bruker en Norrøna Nansen sekk med D-ringer til å dra Parisen. Du kan også få sydd på D-ringer på de fleste sekker. Sitter sekken god på deg er det et godt alternativ til drasele. Sekken er stiv og gjør at du bruker hele ryggen til å dra.

Jeg pleier å ha det jeg trenger underveis (mat, veske, ekstra klær, smurning ol) i sekken, men passer på at det ikke blir så tungt at det sliter på ryggen. Jeg pakker utstyret i to store vanntette bagger som passer i Parisen. Den ene inneholder teltet (som ligger løst) og sovepose, den andre ting som skal inn i teltet (kokeutstyr, mat ol).

post-3635-133474601345_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei lita uke på Hardangervidda i romjula, dog uten altfor mye gåing. Starta med ca 50-50-fordeling i sekk(recon pack) og pulk(fjellpulken barnepulk) men endte med å rett og slett legge sekken på pulken og dra alt med pulksele. Dette funka bedre for meg da sekken gjorde at jeg dro for mye med kun hofta mens sela fordelte vekta mer jevnt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.