Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen på sidene her kan hjelpe meg med et GPS-problem. Jeg har kjøpt en GPSmap 60CSx og den fungerer bra et ett unntak. Når jeg skal gå til et waypoint etter kursmarkør/pil er denne svært ustabil. Det ser ikke ut som det spiller noen rolle om jeg står i ro eller er i bevegelse. Pilen vingler rundt. Noen ganger viser den riktig retning, men sekundet etter peker den feil vei.

Er det noen som har hatt lignende problemer?

Annonse
Skrevet
Har hatt ett lignende problem, men bare når jeg har stått stille.

Det gikk over med kalibering av det innebygde kompasset.

Kan være verdt ett forsøk?

Min løsning (riktignok på eTrex Vista HCx) har vært motsatt; å slå av kompasset når jeg får slike problemer. Jeg har opplevd at kursen har blitt mye bedre da, men det fungerer selvsagt bare når man beveger seg. På Vistaen er det en innstilling for når den skal gå over til å bruke kompass i stedet for GPS til å finne retningen. Hos meg ligger disse innstillingene under Oppsett → Retning, og jeg gjetter det er ganske likt på 60 CSx. Om jeg husker rett er defaultinnstillingen på denne slik at den automatisk bruker kompasset når du beveger deg under 6 km/h, og det gjør man jo gjerne når man går i fjellet. Du kan prøve å se om du finner på innstillinger som fungerer bedre.

I tillegg synes jeg det er bedre å ha nord opp i stedet for retningen opp på GPS-skjermen fordi slik "retningshopping" ikke blir like forvirrende da. (Ligger under Oppsett → Kart → Generelt.)

Skrevet

Mange takk for svar. Jeg har prøvd å kalibrere kompasset, men syns ikke det hjalp særlig. Jeg vil prøve den andre varianten. I mitt oppsett er det, bruk kompasskurs under 16 km i timen + ved mer enn 90 sec. Det betyr vel at jeg stort sett har vært på kompasskurs.

Dette er den første GPSen jeg bruker med en slik retningspilfunksjon, og jeg må si jeg forventet en stabil kurs. Vil dere som har litt mer erfaring si at man ikke kan stole på retningspilen? Er den litt ustadig, eller skal den kunne vise rigth on?

Skrevet
Dette er den første GPSen jeg bruker med en slik retningspilfunksjon, og jeg må si jeg forventet en stabil kurs. Vil dere som har litt mer erfaring si at man ikke kan stole på retningspilen? Er den litt ustadig, eller skal den kunne vise rigth on?

Stolt på den ville jeg ikke gjort, men så lenge man har en viss hastighet fungerer den greit. Det er dog helst i fjellet jeg har hatt problemer med den; på sykkel og i bil ser den ut til å oppføre seg mye bedre. Jeg tror dette kommer av at hastigheten da er så høy i forhold til usikkerheten i GPS-målingene at målefeilene får mindre utslag. GPSen oppdaterer posisjonen en gang i sekundet, og med en usikkerhet på ±3 meter når man har god sikt til himmelen. Jo lenger du beveger deg mellom to målepunkter, dess mindre har denne måleusikkerheten å si. Til fots går det dessverre for sakte, og jeg tipper det er derfor GPSen er satt opp til 16 km/h før den går over til kompasskurs. Problemet er kvaliteten på kompasset. Garmin oppgir det elektroniske kompasset til å være ±5°, men jeg er ganske sikker på at jeg har større feil til tider.

Skal du ha korrekt retning til navigasjon, bør du heller plukke fram et ordentlig kompass. :?

Skrevet

Jeg har innstillingene slik at det elektroniske kompasset slår seg på når hastigheten kommer under 3kmh, er det gale innstillinger så kan det innebygde kompasset krasje med det elektroniske, og kan da få slike misvisninger.

post-1089-133474600738_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.