Gå til innhold
  • Bli medlem

Komprimering av bilder.

villmarkingen

Anbefalte innlegg

Annonse

Mange programmer kan brukes, har du tilgang på Photoshop bruker du funksjonen lagre-for-web, kvalitet 60 er nok. Antall piksler, 1000x750 syns jeg er passelig og da er det sjelden at du får bilder større enn ca 300kb, vinterbilder blir ofte bare 100-200kb.

Gimp er et gratisprogram som også fungerer godt.

Programmer der du ikke kan sette kvaliteten på komprimeringen har en forhåndsdefinert komprimering, og den kan variere en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hvilket program???

http://jalbum.net/

Jalbum vennen min, let ikke lenger, bare såå enkelt...

Lag album på default måte, se så i "slides" directory den lager, der ligger de ferdige reduserte webbildene du trenger!

Det vedlagte er et bilde jeg droppa inn i Jalbum og ut fikk jeg dette 800 x 600 ferdig til vev bruk, uten videre styr :D

post-511-133474600518_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vedlagte er et bilde jeg droppa inn i Jalbum og ut fikk jeg dette 800 x 600 ferdig til vev bruk, uten videre styr :D

Det bildet der er 800x600 ja, men i for høy jpg kvalitet (10) etter min mening.

Jeg tok å lagret det i ymse jpg kvaliteter for å teste litt.

Jeg foretrekker at man heller går litt ned i kvaliteten og opp i størrelse (Som essem nevner). På skøy tok jeg også bildet og blåste det opp til dobbel størrelse... Man må nesten prøve seg litt frem samt sjekke innstillingene på kameraet sitt og så videre.

Edit: jeg er ellers litt usikker på kvalitets benevnelsene i Photoshop - som essem nevner er 60 et bra tall når man lagrer for web. Det er mulig det er det samme som kvalitet 6, og at kvalitet 10 er det samme som 100. Altså bare finere oppdeling. Dette vet kanskje noen andre. Likeledes er det en stor andel av exif data i hvert bilde. Dette er ofte unødvendig. Dette bildet er tatt med Canon Powershot G7 den 13 november 2007 kl 1509. Jeg tok "save as" på de eksemplene over og da er alle exif data også med.

post-497-133474600527_thumb.jpg

post-497-13347460054_thumb.jpg

post-497-133474600543_thumb.jpg

post-497-133474600547_thumb.jpg

post-497-13347460055_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken komprimeringsgrad en bør bruke kan variere mye, jeg bruker generelt 60 fordi den gir grei kvalitet på alle bilder. Kunne sikkert brukt 45 på en del bilder med få detaljer og spart noen kb, men det blir litt mye plukk. Hender at jeg justerer ned kvaliteten av hensyn til antall kb, blir litt for og i mot. Jeg går aldri opp i kvalitet, det ville jeg kanskje gjort hvis jeg la ut makrobilder.

Det er ikke noen forskjell mellom save-as og save-for-web, såvidt jeg vet brukes samme komprimeringsalgoritme. Tre åpenbare forskjeller (eller fordeler om du vil) med save-for-web:

- fjerner exif og sparer plass

- har preview for fininnstilling av kvalitet, kan sammenligne med hovedbildet

- kan lagre i annet format enn jpg

Bruk av kvalitet er selvfølgelig av betydning når det gjelder antall piksler i bildet. Jeg har et program som automatisk lager thumbnails (133x88), der bruker jeg 60% av det komprimerte bildet, dvs 60% av 60%. Originalbilder bruker jeg 700 piksler høyde, bredde fra ca 1000 og opp mot ca 8000 på de største panoramabildene (ca 360 grader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker PS Elements, ellers er Gimp som nevnt et bra alternativ, Paint.net er også brukanes. Har også brukt Picasa for å forminske blider. Har også en verson av Paint Shop PRO som fulkte med et Lexar minnekort som også er bra. + noe programvare som fulkte med kameraet.

Jeg forminker bildet til en bredde på 800-1000 pixler, en runde med USM, lagre med passende komprimering.

Hva som er passende komprimering varierer med vær og fiske forhold, en må bare prøve seg fram for å få et passe kompromiss mellom kvalitet og filstørrelse. 60% er en grei plass å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange pixler bildet skal være avhenger av hvor stort du vil ha det på nettsiden. Dette vil også avhenge av oppløsning på din dataskjerm. Selv legger jeg ofte ut bilder som er ca 850 pixler i bredden. Dette dekker store deler av de fleste skjermene og er nok til at du får sett bildet på en god måte. Å legge ut bilder på f.eks 2000x1000 pixler har ingenting for seg, skjermene viser ikke så mange pixler og du får dermed ikke vist dem. Filene blir bare unødig store.

Det som skjer når du komprimerer bildene med f.eks 60 eller 6 er at du slår sammen pixler. JPEG formatet fungerer på den måten at hver gang du åpner bildet i et redigeringsprogram og lagrer det vil bildet bli komprimert. Komprimering innebærer at pixler med like farvenyanser blir slått sammen, noe som igjen sparer plass. Dette innebærer også at jpeg-bilder vil tape kvalitet dersom de ofte blir brukt/redigert. Kvalitetstapet vil du i første rekke finne i partier med like farver, f.eks en blå himmel. Du kan her se at bildet blir kornete. De fleste bildebyrå ønsker filene som TIFF-filer. Her skjer det ingen slik automatisk komprimering.

Skal du vise bildene på web sider bør de også være i sRGB, dersom de er i RGB vil de virke blasse i farvene. sRGB kan du stille inn på kameraet, alternativt konvertere i bildebehandlingsprogrammet. Satser du på å benytte bildene i blader o.lign bør du ta bildene i RGB. Selv tar jeg alle bilder i RGB og konverterer de som skal på nett til sRGB. Motsatt vei går ikke å konvertere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ArcSoft Photostudio 5 som fulgte med en Canon skanner jeg kjøpte for noen år siden. Eneste jeg gjør er å ta en resize og setter antall pixler til ca 1200 i bredde (høyden justeres automatisk). Med en 17” (1280x1024) skjerm vil bildet nesten dekke hele skjermen (ved å trykke F11). Mange har vel snart en skjerm på den størrelsen? :wink:

Deretter kjører jeg gjerne en liten oppskarping og evt. litt mer ”saturation”. Da havner bildene mine på rundt 300 kb.

Dette bildet for eksempel, har jeg kun resizet (satt til 1240x930) og tatt en liten oppskarping av:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=15323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.