Jan Kristian Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 lurer på om jeg skal bestille innsektsmiddel fra utlandet. Fant en som inneholder 40% DEET, men takler kroppen dette? hva er grunnen til at det er 20% som er maksgrensa i Norge? ser at en del bruker "nordic summer". hvor får man tak i dette? Siter
kjell74 Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Vet ikke hva DEEt er for noe, men det er kansje en grunn til at vi har en grense. Hvis noen hvet hva DEET er for noe opplys meg. Siter
t0bbE Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Google og andre søkemonitorer er fine hjelpemidler! Siter
Gjest Otto Støver Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Kjøpte i fjor to flasker innsektsmiddel, den ene hadde 100% DEET, den andre 50% DEET er det stoffet som er den aktive substansen i flaska, pr dd er det visst det mest effektive middelet. Jeg fikk ikke sjekket forskjellen mellom de to flaskene, for jeg mistet den med 100% på fjellet. Men den andre fungerte flott, kona og jeg brukte den i fbm moltebærsanking og ellers der det var knott og annet. Ingen problem med importen. Det er visstnok ikke forbudt å bruke/ sende /produsere middel med mer enn 20% DEET, det er bare anbefalt å ikke selge slike. Så lenge man bruker stoffet i begrensede mengder og ikke over lang tid tror jeg ikke det er noe farlig. Svært små barn skal man heller ikke bruke slike middel på. Jeg skal bestille to nye flasker med 50% neste gang, men det er heldigvis en stund enda til vi har problemet mygg her i Nordland. Siter
Banjo Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 DEET funker som bare det, men har du den sterke sorten bør du bruke den på klærne istedenfor huden. Om du er litt svett og smører på med sterk DEET svir det godt i huden.. Siter
Jan Kristian Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 tror jeg bestiller med 40% DEET Siter
tremon Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg bruker en oppløsning med ca. 98% DEET. IKKE bruk denne på syntetiske klær, og iallfall ikke gore-tex/membran klær. De blir ødelagt. Garantert. Har selv ødelagt et par solbriller i plast samt sett flere andre gjøre det ved utbredt bruk av myggmiddelet. (Obs, dette gjelder også f.eks. flueliner. Coatingen "smelter" hvis du får det på den.) Men det funker, det funker særs godt. Hvor bra det er for huden vet jeg ikke. At det ikke er bra å få i øynene vet jeg - det svir i flere minutter og tårene triller som når en 5 åring tenker på moren til Bambi. Siter
Torgis Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Som sagt, så er grensa i norge 20% DEET. Hvorfor, vet jeg ikke, men jeg tipper de ikke har bare funnet det på uten noen grunn. Apoteket selger en helt konge myggspray med 19-20% DEET, og en kompis av meg som sliter mye med mygg/bugs (vi pleier å sitte tett rundt ham på turer for ikke å bli oppspist selv ) mente dette var den beste oppfinnelsen siden oksygenet. Jeg bruker den selv også, og den fungerer veldig bra! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.