Trond Erik Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Jula ble tilbrakt i sydlige trakter, rettere sagt Farsund i Vest-Agder. Farsund kommune er nok mer kjent for sine strender og flate Lista-land enn av kuperte høydedrag, men det finnes noen av dem og vi bestemte oss for å ta oss turen opp på en av de fineste: St. Olavsvarden på 364 moh. 364 moh høres ikke spesielt imponerende ut, spesielt ikke i dette forum, og det er det jo heller ikke, men utsikten er fenomenal, spesielt på en isklar og skyfri desemberdag som vi hadde denne dagen mot slutten av desember. Turen til St. Olavsvarden kan startes fra forskjellige steder. Vi valgte å kjøre til Midvann og ta den merkete ruta på ca 3.3 km opp på toppen. Dette er vel den korteste turen for å komme opp, og er selvsagt ikke krevende i det hele tatt. Litt kupert, noen små-myrer her og der, men veldig overkommelig for de aller, aller fleste. Naturen skifter fra blandet skog med hovedvekt på bjørk til eldre granskog; mot slutten går det over i typisk sørlandshei med knatter og knauser. På toppen står en imponerende varde som er merket med en R for fornminne i kartene. Dette skulle bety at varden, eller i det minste toppen, har eldre betydning for oss mennesker, men jeg har ikke hørt at den skal ha vært en vete (brannvarde) eller bygdeborg. Utsikten fra toppen er som sagt fenomenal, og det var rart at så få hadde skrevet seg inn i boka (bare to andre besøk i desember og 3-4 i november. Fra toppen så vi mer eller mindre hele Lista-landet inkludert Lista Fyr; Farsund var skjult bak en ås (selv om Katland Fyr kunne sees), mens utsikten østover kysten var uskjermet. Nordover kunne flere snøkledte områder sees uten at jeg kunne identifisere dem (noen andre som kan?). I det hele tatt tror jeg aldri jeg har hatt så vidt utsyn fra noe sted før. (Er det noen her med dataprogram for å beregne siktelinjer som kan fortelle meg hvilke snøkledte fjell vi så?). Etter å ha kost oss med utsikten, og litt niste, startet vi på returen, men siden lyset ennå var med oss og været var strålende, valgte vi å gå om Rødland i Heia. På veien dit undret jeg meg over at rutemerkingen plutselig ikke stemte med ruta på kartet lenger, og at vi brått hadde et vann foran oss som ikke skulle være der. Forklaringen fant vi raskt ut av: En flittig beverfamilie hadde demmet opp bekkedraget og skapt seg sin egen lille akvatiske verden - til store glede for min fru som aldri har vært så nært innpå en beverdam med alt som der følger med. Etter å ha kommet til Rødland fulgte vi veien tilbake til Midvann og hadde da fantastisk utsikt mot Farsund by. Hele turen ble på 10,1 km og er faktisk en av de fineste jeg har vært på. Herlig varierende terreng, store muligheter for å treffe dyr (rådyr, elg, bever, skogsfugl, gnagere, etc), vakkert kulturlandsskap og storslått utsikt. Anbefales! Siter
500fjell Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Husker godt Farsundområdet. Var på biltur nedover der sommeren 2004. Mener jeg har et liknende bilde av Farsund by som du har lagt ut, flott sted. Vi hadde med sykler og tok en tur ute på Listalandet, der var det vanskelig å finne rent naturvann for det meste hadde bakterier fra gårder og kujorder. Fine bilder Trond Erik! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.