snilen Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg sysler med planer om å legge ut toppbok på en eller flere topper. Jeg tenker ikke akkurat på Gaustatoppen eller Glittertind, men mere sære og lite besøkte topper. Boka blir derfor ikke stor, og emballasjen skal derfor heller ikke være det. Jeg har sett mange ulike patenter rundt om kring og er åpen for alle typer tips. Løsningen bør være lett og ikke for kostbar, men må selvsagt tåle å befinne seg ute i vær og vind.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Bøker som ligger i pvc rør med topp/bunn som kan skrus på holder seg godt. Få den lokale rørleggeren til å sponse både bok og rørdeler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Ikke pakk den for godt inn heller! Selv om det skulle være varmt og godt i været når du setter opp en slik boks, tenk på at det kanskje en annen gang på året kan komme en stakkars jævel til toppen for å skrive seg inn når alt er dekket av is og snø, og minusgradene er mange. Jeg har hatt noen smertefulle opplevelser når jeg vinterstid har måttet flytte på x antall steiner i en varde, ta vottene av og operere en nesten helt fastkilt mekansime for å få opp boksen, og så pakke ut en sammenrullet lefse av en bok fra flere lag med plastikk for å skrive meg inn med en penn som knapt vil lenger vil skrive. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 En god løsning jeg har sett blitt brukt flere steder er kaffebokser med plastlokk. Disse boksene er av aluminium med plastlokk som ikke skrus på men holder likevel fukt o.l. ute. Boksene er såpass store at de rommer opptil flere penner/blyanter samt toppbøker i notisstørrelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nobody Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg ville langt den i en isboks ol. Men rundt boken ville jeg hat en pose med en lukke mekanisme, du har kanskje sett på TV-Serier med politi, CIA ol.. Når de finner ting på, bevis eller noe så legger de det i små sånne poser. Vet det finnes i større formater av denne posen, mulig på en helt vanlig kolonial foretning, eller noe sånt.. - Martin Th Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvilke topper står på programmet ? Har brukt plastbokser til treskruer. Med en vippeanordning i hvert hjørne til å låse lokket. Legger plastboksen inne i en liten trekasse. Men det forutsetter at du skrur litt eller kjenner noen snekkere som bruker skruer. Virker som folk setter pris på å skrive seg inn i toppbøker. En bok jeg la ut for 3 år siden på en topp som var lite besøkt har følgende signaturer: Første året 99 stk Andre året 370 stk I fjor 2008 signerte over 500 stk. Ser det som et bidrag til den alminnelige folkehelsa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 En god løsning jeg har sett blitt brukt flere steder er kaffebokser med plastlokk. Disse boksene er av aluminium med plastlokk som ikke skrus på men holder likevel fukt o.l. ute. Boksene er såpass store at de rommer opptil flere penner/blyanter samt toppbøker i notisstørrelse. Dette er en god løsning! I tillegg kan du evt. bruke en planke, montere en postkasse på denne og legge boksen med bok og blyant oppi. Denne løsningen er brukt på andre topper, bl.a. en topp jeg har besøkt på vestlandet adskillige ganger. Planken bankes enten ned i grunnen eller fastmonteres med store steiner, så den står stødig og tåler både storm og annet ruskevær. Postkassen (vanlig type) monteres på selve planken og man legger boksen oppi. Da holdes både boksen og innholdet snø / fuktfritt og blir lett for andre å åpne. ________________________________ Rune. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Rune skrev: Planken bankes enten ned i grunnen eller fastmonteres med store steiner Heller vanskelig å banke ned en planke ned i grunnen på de fleste toppene. Planke som festes med steiner har en tendens til å fly over alle hauer. Å mure en festeplanke eller hele kassen inne i toppvarden synes å funke....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Heller vanskelig å banke ned en planke ned i grunnen på de fleste toppene. Planke som festes med steiner har en tendens til å fly over alle hauer. Å mure en festeplanke eller hele kassen inne i toppvarden synes å funke....... Enig i at det første kan være vanskelig her i Norge, men å montere planken fast med store steiner burde være en enkel og grei sak. Hvis planken monteres skikkelig, vil den ikke fly over alle hauer. Dette prinsippet funker utmerket på en topp i nærheten av hytta på vestlandet (822 moh), som er meget utsatt for vær og vind (storm er ikke uvanlig høst/vinter). Dette opplegget med postkasse har stått fastmontert på denne toppen i mange år! En annen løsning er selvsagt å mure hele kassen (evt. festeplanken) fast i grunnfjellet eller mellom noen litt store steiner, evt. toppvarden (som du sier). _________________________________ Rune. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Har fundert litt på i stedet for bok, bare legge ut en internettadresse på toppen, der de som har besteget toppen kan signere seg inn. Men det blir nå ikke det samme som ei god toppbok...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond Erik Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Har fundert litt på i stedet for bok, bare legge ut en internettadresse på toppen, der de som har besteget toppen kan signere seg inn. Men det blir nå ikke det samme som ei god toppbok...... Da tenker jeg det blir færre innskrivinger og at de blir av en annen kvalitet; mer gjennomtenkte, mindre spontane, og kanskje med en del detaljer glemt. Trond Erik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Enig med deg der Trond Erik. Blir liksom ikke det samme å sitte forran PC'en og lese i toppboka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Send sms/mms fra toppen, den kan gå rett inn på en nettadresse Neida, hva er gale med den gamle toppboka? Hvis det ikke er for mange innskrivinger er det faktisk også litt interessant lesestoff. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.