construct Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Heisann, Jeg og en kamerat skal krysse innlandsisen på Grønland i 2010 og som et ledd i forberedelsene skal vi på brekurs. Kurset blir nok ikke før på vårparten, men jeg skal en tur til USA i januar og tenkte å kjøpe litt utstyr der. Siden jeg kan så godt som ingen verdens ting om bre, tenkte jeg å spørre om råd her. Jeg har listet opp noe av det utstyret jeg har forstått at vi bør/kan ha med. Hva bør vi ta hensyn til, og hva er minimumsutrustning? Isøks Holder det med en til hver? Hva må vi ta hensyn til? Størrelse/lengde? Vekt? Stegjern Må kunne festes på skiskoene. Justerbar lengde? Vekt? Isskruer Jeg har en Black Diamond Express 19 cm. Antall og størrelse? Spesielle egenskaper? Vekt? Snøanker Jeg har en Voile T6-spade hvor bladet har slisser slik at den, i følge produsenten, skal kunne brukes som snøanker. Holder dette? Hvor mange bør vi ha? Kroppsele Jeg har to vanlige klatreseler som jeg har brukt i vegg i noen år. Holder disse, eller bør vi ha kroppsseler? Tau Statisk? Tykkelse? Lengde? Taubrems Har et par Black Diamond ATC og en eldre sticht. Bør jeg ha noe annet? Karabinere Har diverse karabinere og skrukarabinere fra før. Trenger jeg noe spesielt? Jumar Om uhellet skulle være ute. Er det noe jeg har glemt? Om dere kommer på noe annet, eller har konkrete forslag til godt utstyr som kan passe oss, tar vi det i mot med takk. Siter
construct Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Skrevet 8. januar 2009 Noen som kunne tenke seg å dele noen erfaringer? Siter
knadne Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Nå har ikke jeg kryssa isen, men på generelt bregrunnlag kan jeg jo gi noen svar... Isøks Holder det med en til hver? Hva må vi ta hensyn til? Størrelse/lengde? Vekt?. En til hver er nok. Sikert fint å kjøpe en av de letteste modellene, den skal vel ligge i pulken mesteparten av tiden. Stegjern Må kunne festes på skiskoene. Justerbar lengde? Vekt?. Alle stegjern kan justeres i lengden, og de fleste brejern, kan utstyres med en tåbøyle så den passer på vanlig 75mm skisko. Du får kjøpt lette jern, men de tåler mindre. Isskruer Jeg har en Black Diamond Express 19 cm. Antall og størrelse? Spesielle egenskaper? Vekt?. Black Diamond Express 19 cm er en fin skrue. På bre spiller det ikke så mye rolle, men om man senere skal i litt brattere lende, så kan det være praktisk med en skrue med sveiv. Hvor mange man trenger kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg ikke har vært der, men to til hver er et minimum... Tenk også på at isskruer kan være greie å bruke som teltplugger på is. Snøanker Jeg har en Voile T6-spade hvor bladet har slisser slik at den, i følge produsenten, skal kunne brukes som snøanker. Holder dette? Hvor mange bør vi ha?. Spaden din kjenner jeg ikke til. Men regner med snøanker er mest aktuelt ved redning og ikke som sikringsmiddel. Jeg ville tatt med et snøanker og en snøbolt pr person, men det kommer litt ann på hvordan man vil gjøre ting. Skal det være "etter boka" skal man vel strengt tatt ha to sikringer, og i såfall trenger dere to anker og to bolter hver. Men mulig det blir litt i meste laget på en slik tur. Kroppsele Jeg har to vanlige klatreseler som jeg har brukt i vegg i noen år. Holder disse, eller bør vi ha kroppsseler?. De funker fint, skal dere gå med sekk, så er det fint også å ha brystsele i tillegg. Skal dere gå med pulk er det viktig å også knyte inn pulken i tauet slik at den ikke blir hengende under dere ved en evt redning. Kan jo vurdere å kjøpe lette alpinseler for å spare vekt. Tau Statisk? Tykkelse? Lengde?. Et 8mm 30m randotau fra beal kan gjøre jobben, det er veldig lett. Litt avhengig av hva man liker. Med pulk kan det kansje være fint med et lengre tau, i såfall kan et 50m halvtau brukes. Halvtau er lette og er mer enn kraftige nok til brevandring. Taubrems Har et par Black Diamond ATC og en eldre sticht. Bør jeg ha noe annet?. Trengs ikke. HMS-knute tar over for taubremsen. Lite sansynlig at dere skal klatre så mye.... Karabinere Har diverse karabinere og skrukarabinere fra før. Trenger jeg noe spesielt?. et par HMS-karabinere, noen vanlige og en til hver isskrue. Jumar Om uhellet skulle være ute.. legg den igjen hjemme, unødvendig vekt. Bruk heller den vekten på en talje, skal man heise opp en person med pulk er talje fint. Evt talje med innebygd jumar. Er det noe jeg har glemt? Om dere kommer på noe annet, eller har konkrete forslag til godt utstyr som kan passe oss, tar vi det i mot med takk. 4 Prusik til hver er standardutrustning på bre. Noen slyngebånd kommer godt med ved redning. Minimum en 60cm og en 120cm slynge. håper dette hjalp deg litt på vei, om du ønsker mer konkrete anbefalinger, merke og modell, får du heller si ifra. Siter
construct Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Skrevet 8. januar 2009 Nydelig svar. Tusen takk! Jeg må fordøye dette litt, så kommer jeg sikkert tilbake med flere spørsmål. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.