panda Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Det er en bra PGS. Ett problem jeg har er at alt oppgis i fot. Jeg foretrekker meter. Hva gjøre ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakro Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Gå inn på meny --> oppsett --> enheter --> og endre elevasjon til meter. Sjekk samtidig at korrekt datum er oppgitt, at avstand/fart oppgis i metrisk og dybde og temperatur i hhv. meter og celsius så bør du være klar for norske forhold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panda Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Gå inn på meny --> oppsett --> enheter --> og endre elevasjon til meter. Sjekk samtidig at korrekt datum er oppgitt, at avstand/fart oppgis i metrisk og dybde og temperatur i hhv. meter og celsius så bør du være klar for norske forhold. BzzZz clcik.. click.. jodda, det virket det. Men kartdatum. Hvordan vet jeg at det er riktig ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
4x4 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 som regelt WGS84 , med dei vanlige m711 kartå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakro Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 BzzZz clcik.. click.. jodda, det virket det. Men kartdatum. Hvordan vet jeg at det er riktig ? Turkart i serien Norge 1:50 000 (militær betegnelse M711) er produsert i datumet EUREF89, som er en underart av datumet WGS84 som du finner igjen på GPSen. WGS84 er også koordinatsystemet som benyttes mens UTM er den aktuelle projeksjonen som benyttes for å gjenskape jordens overflate på et kart. Ved vanlig orientering med GPSen bruker du derfor UTM - WGS84, og skal du eksempelvis naviere etter sjøkart benyttes lat/lon for å gjengi bredde- og lengdegrad som koordinatssytem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Tar mitt garmin60 spørsmål i denne tråden; Kan Trip Computeren måle gangtid, gjennomsnittfart, km-teller osv, mens den er slått av? Hvis man må gå med gpsen på hele tiden mens man beveger seg så vil jo batteriet dø ut relativt fort. Isåfall burde det vel finnes en mulighet for å måle diverse ting mens man sparer batteri. Og noen som vet hvordan man får fram kompasspila i kompasset? Bortevekk hos meg. Håper på svar. =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joker Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Du får ingen sporlogg dersom du slår av gps'en for å spare batteri, og dermed kan den ikke beregne de andre parametrene heller. Dagens gps'er har såpass bra batterikapasitet at det skulle være unødvendig å slå den av. Min 60CSx kan holde det gående i 18-20 timer, og det skulle være nok i de fleste tilfeller. EUREF89 er ikke en underart av WGS84, men det er slik WGS84 så ut i 1989. Man må huske på at jordens overflate er i bevegelse, så et punkt som måles i dag vil ikke ha samme samme posisjon om 10 år. Når det gjelder turkartene vi bruker så lages de i EUREF89, og har blå streker. Det gamle var ED50 og hadde svarte streker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 EUREF89 er ikke en underart av WGS84, men det er slik WGS84 så ut i 1989. Man må huske på at jordens overflate er i bevegelse, så et punkt som måles i dag vil ikke ha samme samme posisjon om 10 år. Euref89 har sitt referansepunkt på den europeiske kontinentalplata, i motsetning til wgs84 som har sitt referansepunkt på den amerikanske kontinentalplata. I 1989 var desse like. Så forskjellen mellom euref89 og wgs84 er rett og slett avhengig av korleis desse to platene sig frå kvarandre. Med nøyaktigheita til ein håndholdt gps er wgs84 og euref89 i praksis lik i mange år framover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Du får ingen sporlogg dersom du slår av gps'en for å spare batteri, og dermed kan den ikke beregne de andre parametrene heller. Dagens gps'er har såpass bra batterikapasitet at det skulle være unødvendig å slå den av. Min 60CSx kan holde det gående i 18-20 timer, og det skulle være nok i de fleste tilfeller. Batterikapasiteten er helt klart bra, men er man på tur i flere dager blir det jo til at man må ta med flere batterier for å måle hvor langt man har gått, gjennomsnittsfart osv. Men så klart, batterier kan man ta med. Tar ikke store plassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.