Gå til innhold
  • Bli medlem

...endelig Resfjellet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha besøkt Fjellfinns eminente itrollheimen.net-side flittig siste året, har jeg ikke kommet unna Resfjellet. Et , for meg, totalt "ukjent" fjell, som for første gang dukket opp på Fjellfinns sider. Fjellet, som liggger som en slags forpost til Trollheimen, er hverken spesielt høyt (1161moh), eller ser spesielt spektakulært ut hverken fra veien gjennom Meldalen, eller på kartet. Til tross for dette, har jeg skjønt at fjellet har noe å by på, og valgte derfor dette som mål for søndagens tur. Mer info om Resfjellet kan dere heller lese om på Fjellfinns sider: itrollheimen.net

Dro fra Trondheim 9.30, og la kursen mot Meldal. Planen var å følge anbefalingene fra Fjellfinn, og parkere ved Kåsan, for så å følge sporene opp mot Ogjerdhøylua. Derfra skulle det bære straka vegen opp mot toppen. Sola var på vei opp, og jeg skjønte at dette kunne bli en bra dag i fjellet.

Ankom parkeringa på Kåsen ca 10:45, og hadde skiene i sporet kl 11. Og hvilket spor. Nykjørte, med kun 3 personer foran meg. Ca 7-8 minus, og vindstille. Phil, labradoren min, var selvfølgelig med, og han kunne raskt konstatere at det var flere hunder foran oss...han var ivrig i starten.

Da vi kom "ut av skogen", hadde sola kommet enda høyere, og vi ankom Ogjerdhøylua ca 11:45. (Ca 3,5km) Der ble det en liten drikkepause,la på fellene og begynte å se etter spor videre oppover. Et par jeg traff i starten kom like etter oss, og vi slo følge med dem. Det var gnistrende føre, og akkurat passe hardt. Sola varmet faktisk litt og det var et flott skue å snu seg og se sør og vestover mot bla Trollhetta & Snota. Etterhvert dukka det ene fjellet opp etter det andre, og sola hang og kastet sin glans over det hele.

I og med at jeg ikke var så kjent i området, var det greit å gå sammen paret jeg traff, for de var godt kjent. I og med at de ikke hadde feller, ble det litt sikk sakk, men det var greit, og for hver meter vi gikk, åpenbarte fjellet seg mer og mer, og bød på utrolig mange flotte syn og formasjoner. Fargespillet fra sola, samt en del "slitasje" fra sterk vind, gjorde sitt til at det ble en fantastisk tur opp til toppen.

Vi var på toppen ca kl 13, og der hadde vi en fantastisk utsikt i alle retninger. I nord så jeg pipa på gjennvinningsanlegget på Heimdal(Trondheim), Gråkallen, Vassfjellet osv,. Østover var både Sylan, Forolhogna m. venner synlig, og sørover så vi også Snøhetta mer eller mindre rett under sola. (eller rett "bak" den, for å si det sånn. ). Trolhetta, Snota og alle de andre fjellene jeg ikke kan navngi ennå, viste seg frem i all sin prakt, og i vest så vi Omnfjellet, Ruten og også Tusnastabbene(tror jeg de heter). Det var et utrolig syn.

På toppen var det vindstille. Matpakke, rett i koppen- suppe ble intatt, og det ble knipsa en del bilder. Var vel på toppen ca 1 time. Prøvde å drøye ut tida litt, så vi kunne få med oss solnedgangen på vei nedover igjen. Så for meg at den ville forsvinne et sted i nærheten av Trollhetta: Hadde vel et håp om at den skulle legge seg midt i mellom Trollhettas topper, så det kunne blitt et bra motiv, men så langt kom den ikke.

Nedturen gikk bra, og jeg brukte ganske lang tid ned til Ogjerhøylua. Stoppet flere ganger for å ta bilder, og "kveldssola" lagde et vakkert fargespill. Fikk også følelsen av å være på et mye høyere fjelle enn det jeg var, og det tror jeg skyldes de litt forblåset formasjonenen, samt at fjellet ligger for seg selv. Det ble nesten en sakral stemning, det var nesten som å være inne i Nirdrosdomen..

Ca kl 15:00 var vi tilbake ved bilen, og da angret jeg bitter på at teltet ikke hadde blitt med. Hadde nok blitt en flott natt oppunder toppen, med 10-12 minus, og stjerneklart. Det får bli senere i vinter.

Turen ble på 14,2km, og vi brukte effektivt 3 timer. 2 timer opp, og 1 time ned. Ca 1 time på toppen. Det var overraskende lite folk, men det gjorde ingenting. Uansett, så kan jeg oppsummere med at jeg skjønner hvorfor du(Fjellfinn) liker Resfjellet, og jeg kommer garantert til å ta mange turer hit i fremtiden. Skal bli spennende å se hvordan det er der uten snø.

Til slutt vil jeg takke Fjellfinn for inspirasjon for turen, og for mange nyttige tips, og informansjon på iTrollheimen.net.

Legger ved litt bilder fra turen for å illustrere stemningen som var.

post-3322-13347460019_thumb.jpg

post-3322-1334746002_thumb.jpg

post-3322-133474600208_thumb.jpg

post-3322-133474600216_thumb.jpg

post-3322-133474600223_thumb.jpg

post-3322-133474600231_thumb.jpg

post-3322-133474600241_thumb.jpg

post-3322-133474600248_thumb.jpg

post-3322-133474600256_thumb.jpg

post-3322-13347460027_thumb.jpg

post-3322-133474600287_thumb.jpg

post-3322-133474600296_thumb.jpg

post-3322-133474600303_thumb.jpg

post-3322-13347460031_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Gjest Fjellfinn
Skrevet
Etter å ha besøkt Fjellfinns eminente itrollheimen.net-side flittig siste året, har jeg ikke kommet unna Resfjellet.

Synes jeg så en kjent hund på andre sida av dalen ja :)

For utsikten se:

itrollheimen.net --> Panorama --> Resfjellet

Solnedgang over Blåhøa -- vakkert ja!

Fortell mer, på skyggesida opp til Sausetra var det hard isskare, hvordan var forholdene opp fra Kåsan?

Oppi fjella var det jo fantastisk silkeføre, regner meg at det var likeens på andre sida av dalen også,

spørs om vi må utnytte godføret til noe "lengre", f.eks Svarthetta (ei mil lengre enn Resfjellet).

post-511-133474600348_thumb.jpg

Skrevet

Ja du skulle hatt telt på denne turen ja! :) Å krype i posen etter å ha sett på solnedgangen over fjella er noe av det beste i livet.

Veldig flotte bilder! Spennende område med utsikt over både skog og stortopper. Aner ikke når jeg havner der, men Trollheimen og traktene rundt står på ønskelista.

Skrevet

Det var flotte forhold fra Kåsan og oppover. Kanskje litt hardt i sporet, men lant unna klister. Det samme gjaldt stort sett hele veien. Nå vet ikkke jeg hvor Sauesetra er, men det var lite å se til isskare. Det var noe "løs" forblåst snø enkelte steder, men det var absoulutt ikke noe problem.

På vei ned igjen, var det like ferskt i sporet, og heller ingen tegn til isskare eller harde partier. Rett og slett perfekt.

...og som jeg skrev, et fentestisk fjell

Gjest Fjellfinn
Skrevet
. Rett og slett perfekt.

...og som jeg skrev, et fantestisk fjell

Altså, det er voldsom forskjell akkurat no på Solsida (der du var ) og skyggesida i dalene no,

f.eks Heldalen som også er solsida er det et fantastisk skiføre,

Dette betyr i praksis at Solside fjella, Svarthetta er det beste eksemplet på det, vil være et fantastisk turmål akkurat no!!

Forsåvidt også Trollhetta, men veien til Jølhaugen er ikke brøyta helt fram (forlenger turen med nesten ei mil...)

Sausetra? Du så setra! Du så jo rett på Trollhetta, trekk en imaginær strekk borttil varden på 1522 moh, like hittom nordstranda på Raudfjelltjønna så du et par setre -- Sausetra!

Skrevet

Trodde først sausetra lå ved resfjellet, men fant den på kartet.

Ja, det frister med litt flere turer nå, men drar mot "kysten" i morgen. Skal feire nyttår på hytta i Bjellvika melom Hellandsjøen & Mistfjorden. Defra er det jo uttallige fjell som jeg ennå har til gode å besøke vinterstid. Har tenkt å prøve Heimsfjellet, men er usikker på forholdene. Oppstigninga over Åmyran og opp Ramalia er jo bratt nok på sommerstid, så vi får se. Så ut som at det ligger bra med snø over Hemnkjølen, og siste rapport fra svigerfar var at det var mye snø på Dalheimskjølen også, så det blir vel en tur innover mot Steinhytta og Storfiskhytta fra Vessesetra. Du kjenner sikkert til Steinhytta ..?

Osmarkfjellet er også et bra området, eller Fonna for den saks skyld. Får se både snøforhold og været an før jeg bestemmer meg. det er uansett mye å velge i på den kanten også...selv om Trollheimen frister...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.