Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sittet og søkt litt i forumet et par dager og sett etter meninger om ryggsekker.

Og ser at mange har en mening om hva som er bra og best av de utallige produsenter og modeller.

Men jeg trenger mer hjelp på størrelse på sekken enn på hvilken modell, det kommer senere.

Holder på å planlegge en tur for sommeren -09 hvor jeg skal gå norefjell på tvers, starter på norefjell skisenter, går via blant annet høgevarde og gråfjell til haglebu.

Da jeg ikke er spesielt godt trent med fjellturer så er det planlagt å bruke 7 dager på turen, med litt fiske.

Jeg regner i utgangspunktet med å gå alene og må derfor bære med meg alt utstyr selv. Dette kan endre seg underveis, men det er det jeg tar utgangspunkt i.

Hvor stor sekk (liter) mener folket at jeg må anskatte for å ha plass nok til det jeg måtte trenge på denne turen?

Regner med at det kommer til å bli flere slike turer på over en uke fremover i tid, og vil helst slippe å kjøpe ny og større sekk da. Men alt veier så jeg vil heller ikke kjøpe en sekk som er for stor (om det er mulig) da de veier mer.

PS! Jeg kommer helt sikker til å pakke "mer enn jeg trenger" og har sikkert ikke det minste og letteste utstyret fra før.

Edit: Rettet antall dager på turen

Annonse
Skrevet

Jeg legger aldri ut på en 5-dagers tur med mindre enn 80 liter. Har også tendens til å ta med mer enn nødvendig, sekken blir stappfull hver gang gitt. Det er et fint område du skal gå i, men jeg aner ikke hvordan det er med fisk der, så vanskelig å anta hvor mye mat du må ta med...

Skrevet
Jeg legger aldri ut på en 5-dagers tur med mindre enn 80 liter. Har også tendens til å ta med mer enn nødvendig, sekken blir stappfull hver gang gitt. Det er et fint område du skal gå i, men jeg aner ikke hvordan det er med fisk der, så vanskelig å anta hvor mye mat du må ta med...

Jeg aner ikke noe på det selv heller, så jeg kommer til å ta med mat nok til hele turen, regner med at et polarbrød og drytech for et par dager fra eller til ikke er det som velter tua i denne sammenhengen.

Har en 85 liter fra tidligere, men denne er klar for å bli pensjonert, og jeg aner ikke om den er 85 liter + lommer eller 85 tilsammen, så jeg er veldig forsiktig med å trekke noen sammenlikninger med den sekken.

Skrevet

Høres fornuftig ut å ta med mat for alle dagene, spesielt dersom du har like dårlig fiske"flaks"(?) som meg hehe :wink:

85 liter bør vel holde uansett om det er med eller uten lommer, såfremt den ikke går i stykker altså.

Skrevet

Jeg har en 110l, og den syns jeg har n fin størrelse. Vekten på en storsekk, om det er 90l eller 120l er ikke så nøye, mye viktigere er bærekomforen. 25kg kan virke ganske så tungt i en liten sekk hvor du har festen en masse ræl på utsiden etc, mens ganske bra med en 110l.

Jeg ville dratt i noen butikker og sett på utvalget, prøv noen med litt last oppi. Ulempen med stor sekk er at den blir uansett full, jeg klarer stadig å fylle opp 110l på en dagstur :wink:

PS: Etter du har sett på sekker i butikken, gå hjem å bestille fra nett så sparer du sikkert 1-2000kr+ inkl frakt og mva

Skrevet

PS: Etter du har sett på sekker i butikken, gå hjem å bestille fra nett så sparer du sikkert 1-2000kr+ inkl frakt og mva

Stemmer det. Jeg gjorde det også på den måten, men er ikke spesielt glad i meg selv for at jeg gjorde det!

Om ingen kjøper blir det ikke mange butikker igjen der vi kan se på sekker...

Skrevet

Stemmer det. Jeg gjorde det også på den måten, men er ikke spesielt glad i meg selv for at jeg gjorde det!

Om ingen kjøper blir det ikke mange butikker igjen der vi kan se på sekker...

Jeg pleier å handle i det butikkene hvor jeg får best service.

Nettbutikker er bra det, men foretrekker å kunne se og kjenne på varen når jeg handler.

Takker for gode råd.

Jeg kommer nå til å kikke hovedsaklig rundt 90-120 liter området.

Skrevet

Liten oppdatering.

Var i dag for å prøve sekk, hadde mer eller mindre bestemt meg for Bergans Alpinist 110 Liter.

Dro til Frilufts Magasinet for å prøve sekken. Og der oppdager jeg noe jeg finner ganske rart.

Prøvde først en PowerFrame 130L men jeg ventet på at de skulle finne frem en alpinist fra lagret. Denne passet ganske bra på min rygg.

Så kom de med alpinist sekken og en powerframe av den nye modellen.. begge disse sekkene er for korte i ryggen for meg.

Etter å ha stillt inn max lengde så hadde jeg nedre kant på hoftestøtten over beltet i buksa mi. Og det blir neppe spesielt behagelig å gå en uke på fjellet med 35kg på ryggen om ikke hoftestøtten sitter der den skal.

Det som er ekstra merkelig er at den gamle modellen av powerframe er lengre i ryggen og masser meg perfekt i max stilling.

Fikk en av gutta som jobber deg til å henge seg på sekken siden de ikke hadde noe de kunne slenge oppi. Og med 70kg mann på så kjentes sekken digg ut på ryggen.

Tok ingen sjangser på å skulle slite med å få tak på sekk, så jeg kjøpte liksegodt med powerframe'n.

• 2 uker senere...
Skrevet

Gleder meg som en unge på julaften til å prøvd den.

Er ikke lett å skulle tilbringe 2 uker på sofan uten noen form for fysisk aktivitet. Men det er legens ordre, og da får en vel bare adlyde.

Håper på å kunne teste sekken, skia og isfiske rundt månedskiftet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.