Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaster meg på "er dette en 10-meter topp" galeien jeg og.

1. En knaus rett NV for hovedtoppen på Høgdebrotet så ut til å kunne ha rundt 10 meter i PF

2. Fra Galdhøi så jeg en grusrøys i retning Kjelhøi. I flg. Statens Krattverk er det et høydepunkt 2238 i den retningen.

Synes sånt er vanskelig å vurdere med øyemål så det er bare ment som forslag/antydninger

Bjørn R

Annonse
Skrevet
1. En knaus rett NV for hovedtoppen på Høgdebrotet så ut til å kunne ha rundt 10 meter i PF

Gikk du bortom? Jeg gjorde det i høst, den så litt interessant ut på avstand. Men det gikk knapt oppover, maks 5 meter.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det blir litt for subjektivt bare å føle. Jeg går bortom og om det er topp eller ei får andre finne ut i første omgang. Jeg har ikke tid til å drive å måle.

Du ser forresten toppen her, oppe til høyre:

http://www.bergtatt.net/turer/2000m/030913_tjornholstinden/IMG_4974.JPG

10m pf har vært diskutert flere ganger. Kims bilde viser at dette er nok et tilfelle av "meningsløse" 2000m topper. Men nå er det vel bare et forslag nå da (foreløpig :D )

Svein

Skrevet

Jeg tror ikke du har forstått problemstillingen helt, Svein. Det bildet viser er bare hvilken topp det dreier seg om. Om toppen har PF på fem eller ti meter lar seg ikke fastslå på et fotografi tatt på en kilometers hold.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror ikke du har forstått problemstillingen helt, Svein. Det bildet viser er bare hvilken topp det dreier seg om. Om toppen har PF på fem eller ti meter lar seg ikke fastslå på et fotografi tatt på en kilometers hold.

Jeg skal forsikre deg om at jeg har forstått problemstillingen. Generelt burde den ha minst 30m pf, helst 50, for å bli kalt en selvstendig topp. Jeg har tidligere hatt et innspill med primær og sekundærtopper. Men det er vel ikke så lett å bestemme hva som skal være hva, hvem som skal bestemme hva, hvem som skal bestemme hvordan, hvor som er hvem og hvorfor ikke... :D:)

Svein

Skrevet

Det er helt greit å mene at en topp bør ha PF 30 eller PF 50 for å kunne kalles selvstendig. Mange mener det, og jeg er tilbøyelig til å være enig i det.

Men denne diskusjonen gjaldt altså om en spesifikk topp hadde PF 10 eller ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er helt greit å mene at en topp bør ha PF 30 eller PF 50 for å kunne kalles selvstendig. Mange mener det, og jeg er tilbøyelig til å være enig i det.

Men denne diskusjonen gjaldt altså om en spesifikk topp hadde PF 10 eller ikke.

Ja, og da trengte man ikke diskutere denne knausen....

Svein

Skrevet
Kaster meg på "er dette en 10-meter topp" galeien jeg og.

2. Fra Galdhøi så jeg en grusrøys i retning Kjelhøi. I flg. Statens Krattverk er det et høydepunkt 2238 i den retningen.

Synes sånt er vanskelig å vurdere med øyemål så det er bare ment som forslag/antydninger

Bjørn R

Jeg har gått over begge, men har vurdert dem til å være under 10m-grensen... Blir svært overrasket om noen av disse blir målt til over 10m noen gang.. Har ikke målt, men magefølelsen sier nei :-)

Førstnevnte er forresten en veldig majestetisk topp sett fra nord/nordvest. Har et bilde et sted...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.