Gå til innhold
  • Bli medlem

Store skogsområder vernet i dag


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

I statsråd i dag ble en del større skogsområder vernet. 258 kvadratkilometer.

Se listen her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/pressesenter/pressemeldinger/2008/store-skogarealer-vernet-i-dag-.html?id=541132

For min egen del vil jeg fremheve Holmvassdalen, som er en lokal dal med områder av urskogspreg i Grane kommune. Den inneholder en del sjeldne skogstyper og 50 arter på rødlisten. Vernekampen har pågått i 15 år - heldigvis med et lykkelig utfall (mener jeg).

Hva mener folket om slikt vern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag G nevner skogsmaskiner, moderne skogsdrift lager helt andre spor en våre besteforeldres skogsdrift.

Når jeg var barn (før hogstmaskinene) diskuterte foreldregenerasjonen store snauhogster som voldtekt av landskapet.

Kanskje er områdene som er totalfredet store nok, kankje burde man ha større områder med mildre vern (gameldags skogsdrift) ?

Kanskje trangere økonomi og mindre inflasjon kan sette os litt tilbake i tid, kanskje skogeierne blir tvunget til å tenke litt annerledes?

Kanskje vi uten skog igjen kan få lov/gidde å hente noen veapinner i skogen istedenfor å kjøpe importved?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at en slags form for mildere vern hadde vært til det beste mange steder. Etter hvert som vi får fler og fler svært strengt vernede områder så vil vi også få flere konflikter som oppfattes som urimelige.

For eksempel har jeg stor sympati for den lokale venneforeningen som har en liten hytte i Oladalen. De fikk lov til å sette opp hytten, men ikke lov til å ta ved til brensel. De fikk 15 000,- i bot for det!

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3403255.ece

Men jeg vet ikke hva slags "type" vern det skulle vært. De fleste av de områdene som ble vernet i denne omgangen er vernet på grunn av "frivillig vern" - en avtale mellom staten og grunneierne. Det er vel ellers svært får virkelige "urskoger" i Norge. Det fleste har vel møtt en øks de siste par hundre årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gledelig dette, men jeg synes dog det er litt vel mye iver rundt det faktum at økningen i vermede områder øker fra 1,6 til 1,7 %.

Altså ikke egentlig mye. Jeg hadde håpet vi kunne ha kommet godt over en total verning på over 2 %.

Diffrensiert vern kan jo være en farbar vei å gå det også. Men jeg synes man bør bevare noe større områder med totalt vern for å få beholdt urskogsøkologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.