Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensinbrennere og sikkerhet


Pizzabudet

Anbefalte innlegg

Annonse

Det skal du ikke bekymre deg for, bare hold deg våken og øv deg litt på en åpen plass mtp forvarming og slikt.

Skal du se på diverse stat. over ting og tang måtte du ha levd i en boble da. De fleste skader seg blant annet i sitt eget hjem, på morgenen osv..

En statestikk sier noe om helheten, ingenting om individet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man tar sine forholdsregler og lærer seg å å bruke brenneren riktig vil jeg påstå at det er fullt forsvarlig å benytte bensin under trykk. Det er mange uerfarne som benytter seg av kokeapparater og er nok stort sett i de tilfellene ulykker skjer. Det er selvsagt en risiko forbundet med det,og det skal ikke skyves under en stol, men det er det med så mangt. Om jeg husker riktig dør det vel ca. tre personer i gjennomsnitt hvert år som følge av snøskred. Jeg velger ikke avstå fra vinterturer på fjellet på grunn av det, men tar selvfølgelig sikkerhetshensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv med stormkjøkken skjer det stygge ulykker til tider, ingenting er under trykk. Det skjer stort sett under påfylling av rødsprit har eg forstått. Ein må vera 100% sikker på at det ikkje er flamme og vente til den er kjøla ned før påfylling - viss ikkje kan det sjølvantenne i det du heller på spriten.

Ved forsiktig og korrekt brukt av primus trur eg det er ein minimal faktor dette med eksplosjon, brann derimot skal ein passa seg meir for.

Sjølv bruker eg stort sett slangeprimusar og sjansen for ein bensineksplosjon anser eg som liten. Det eg imidlertid er bekymra for, er lekkasje (av bensin eller parafin) og dertil teltbrann, så det er viktig å sjekke at alle koblingar er tette. Samtidig er det også eit poeng å ikkje ha overdrevent høgt trykk, det gjeld jo gjerne om flaska er heilt full (over anbefalt) og du likevel pumper som om den var halvfull. I tillegg vera klar over ulike "fenomen", slik som høge stikkflammar, blaffring som kan oppstå til tider. Dette kan gjerne skyldes at dysa er sota til, at det er noko dritt i slangesystemet, eller noko heilt anna. Du merker jo igrunnen på lyd og flamme om brennaren er i orden, eller om det er noko som ikkje er heilt bra. Flammen bør vera rein, lyden bør vera "normal". Skjer det endringar bør ein vera på vakt. Det er klart at om primusen slukker og spyr ut bensindamp (som kan skje), så kan nok den dampen eksplodere/brenne.

No brenn parafin også ganske godt også, sjølv om det ikkje eksploderer/brenn like godt som bensin. Det er også mi erfaring at det kan vera veldig varibel kvalitet på parafinen som er å få kjøpt. Dette kan i visse tilfelle føre til uventa stikkflammer eller andre "fenomen" (pga sot, rusk og rask osv), sjølv på ein i utgangspunktet god brennar. Det ser eg på som eit problem i forhodl til bensinen som er "rein". Det slik at ein del grupper, folkehøgskular m.fl. kun bruker parafin, og ikkje bensin, fordi dei meiner det er mindre sjanse for store uhell (og det kan eg forstå, særleg om det gjeld mindre erfarne brukarar). Nokre få norske folkehøgskular brukar kun stormkjøkken, sjølv midtvinters - det synes eg det er å trekke det litt langt (og stormkjøkken er ikkje risikofritt det heller).

Teltbrann er så absolutt veldig alvorleg. Kjenner til tilfeller der 2 av 7 pumper på ein serie slangeprimuser smelta (!) pga lekkasje/brann, alle brennararne var identiske (nye for året) og var i bruk over ein periode på 6mnd i ei gruppe som var mykje på tur. Dette frå ein annerkjent produsent. Problemet såg ut til å vera for dårleg pakkning kombinert med for høgt trykk og muligens endå ein faktor. Så ein må vera litt på vakt.

Sida det vart linka til viste jo også til ein stor grad til gassbrennarar, men også her skal det ganske mykje til før den går i lufta. Uavhengig av val av drivstoff, bør ein ta gode forhåndsreglar og opptre forsikitg.

(dette vart langt og ustrukturert - sukk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......Teltbrann er så absolutt veldig alvorleg. Kjenner til tilfeller der 2 av 7 pumper på ein serie slangeprimuser smelta (!) pga lekkasje/brann, alle brennararne var identiske (nye for året) og var i bruk over ein periode på 6mnd i ei gruppe som var mykje på tur. Dette frå ein annerkjent produsent. Problemet såg ut til å vera for dårleg pakkning kombinert med for høgt trykk og muligens endå ein faktor. Så ein må vera litt på vakt........

Hvilke brenner gjelder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde i påska at slangen på Primus Multifuel sprakk inne i metallstrømpa. Episoden skjedde på morgenen i rundt 30 minusgrader, siden vi skulle forsøke å komme avgårde tidlig (vi hadde satt opp teltet like ved parkeringsplassen) hadde alle unntatt ho som skulle koke grøt gått ut av teltet og begynt på pakking av pulker og sekker... Plutselig kommer det: "Her tror jeg det er noe galt, skal det være sånn?" (Tatt i betraktning at det ikke akkurat var første gangen hun brukte primus har jeg i ettertid funnet spørsmålet noe merkelig... det sa seg egentlig selv...) Jeg så inn i kuldegropa der primusen sto og fikk den ut, heldigvis skjedde dette i forvarmingsfasen slik at det ikke var åpnet mellom flaska og primusen, i så fall kunne utfallet blitt noe annet enn at primusen ble lagt igjen i bilen.

Heldigvis hadde vi en primus til, en Optimus Nova, men der opplevde vi problemer med at pakningen ble hard og tettet dårlig når det var kaldt, vi måtte sjekke "status" før vi begynte å forvarme, tørket da av med papir rundt åpningen og undersøkte om det kom bensin på det. Vi lot ikke være å fyre i teltet av den grunn, hovedsaklig fordi problemet forsvant når det ble varmt og pakningen ikke var fullt så hard, en lekkasje mellom pumpe og flaske er tross alt mer "oversiktlig" enn inne i en metallstrømpe.

Det skal sies at jeg tror problemet med Primusen skyldes materialtretthet i kombinasjon med kulde, den var vel nesten 5 år gammel og kulde kan påvirke slanger slik at de sprekker, den blir tross alt bøyd når den er pakket. Men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett noen statistikk på dette med dødsulykker og bensinprimuser. Men jeg er sikker på den som har tatt livet av flest mennesker er den gamle gode parafin primusen. Og da er det kullos forgiftning som er årsaken. Spesielt i forsvaret har det skjedd noen tragedier med soldater i felt, og teltfyring med primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, prøver selvsagt å være obs på kullos, men forstår jeg deg rett: Du sier at folk faktisk har dødd av kullosforgiftning i telt mens de har vært inne til førstegangstjeneste i Norge!?! Har hørt om folk som døde av kullos ved vedfyring på hytte (dårlig ventilasjon), men aldri i telt (hittil).

Jeg tror jeg ville ha hørt om dette hvis folk er blitt forgiftet på måten du beskriver i Norge. Er det noen som vet mer konkret om når dette skal ha skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner å ha høyrt om eit tilfelle med kullosforgiftning i telt i Norge, men det kan hende dette er nokre ti-år sidan. Slik eg fekk det referert, dreide det seg om snøstorm og nedsnødde telt, og at det då vart for høg konsentrasjon av kullos under snøsmelting.

Kom over ein interessant artikkel i "Tidsskrift for Den norske Lægeforening":

Dødelige kullosforgiftninger (F Engtrø og O Haugen)

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=796383

Utdrag:

"I Norge der elektrisitet fortsatt spiller en hovedrolle som oppvarmingskilde, forekommer slike dødsfall sjelden. I perioden 1994 - 97 ble det registrert 13 dødelige tilfeller av kullosforgiftning ved andre ulykker enn brann, hvorav en var arbeidsulykke (W. Djume, personlig meddelelse).

Campingliv representerer også en risikosituasjon (17) slik ett av våre tilfeller tydelig illustrerer. Det må derfor sterkt advares mot bruk av engangsgriller og propanbrennere i telt, campingvogner og lukkede rom uten god lufttilgang og utlufting.

Denne artikkelen var ganske grei (om fyring i telt):

http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/141368/Fyr+sikkert+i+teltet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kva eg hugsar, skjedde det ei dødsulykke på grunn av kullosforgifting i telt i forbindelse med skiVM i Trondheim 1997, det skulle i så fall passe godt med 'pasient 5' i artikkelen det er linka til over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den ulykken var pga engangsgrill (!), ikke primus.

Mine konklusjoner er i hvert fall at du ikke trenger være redd for CO så lenge du sørger for lufting.

Personlig er jeg langt mer bekymret for teltbrann enn CO. Nøkkelen er gode rutiner og å være trygg på primus+drivstoff kombinasjonen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde (overlevde) en nære på hending.

Vi slo leir i disig vær om kvelden og fyrte godt med primus utover kvelden

for å tørke klær. Uheldigvis med lite ventilering i ytterteltet.

Om natta slo det om til 20 minus og teltet ble dekket med en glasur av is.

Vi våknet i ørska om morgenen med skallebank og trege i bevegelsene.

Siden det var kaldt ville vi fyre opp men fikk ikke fyr på fyrstikkene.

Rett og slett ikke oksygen igjen.

Fyrte med bensin, men det hadde ikke spilt noen rolle om det var parafin.

Her var det bare personlige feil som ble gjort, og det er vel grunnen til de

fleste ulykkene med brennere.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at fyring i teltet er noe av det mer risikofylte en gjør på tur (om enn en lav risiko). Leste at bl.a. Mike Horn, som bl.a. gikk til Nordpolen i mørketida med Børge Ausland, en gang satte fyr på teltet sitt.

Andres ulykker eller nestenulykker kan være lærerike. Dag G. Evjes beskrivelse av disig vær med følgende påfrysing og økt CO nivå har ikke jeg hørt eller tenkt på før. Kunne være interessant å høre flere historier. Noen er allerede nevnt i linken.

Selv bruker jeg å fyre inni teltet vinterstid. Bruker en slangeprimus Optimus Nova (gammel type). Liker å være nær brenneren, og ikke måtte strekke meg ut i et fortelt.

Har opplevd bensinlekkasje pga egen dumhet. Jeg trodde jeg hadde sluppet ut trykket på flaska, da jeg hadde strupet brenneren. Koblet brenneren fra flaska og ut sprutet bensin. Var forbauset over hvor fort bensinen fordampet. Tror parafin hadde sittet i teltduken mye lengre. Har forsøkt noen ganger å "tenne på" finerplata jeg bruker under brennern. Bensinen fordamper fort. Har ikke forsøkt det samme med tekstiler, annet enn en sjekk med fyrstikk over teltbunnen en time etter ulykken beskrevet ovenfor.

Har også vært nær på å sovne fra brenneren. Tror kanskje det er det farligste. Kobinasjonen av det å være sliten og trøtt, samt behov for både mat, vann og varme - gjør at man gjerne fyrer en god stund. Etter man har fått i seg mat og drikke, og soveposen har blitt varm, og man trenger en liter vann til. Da er det lett å sovne, spesielt hvis man er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.