Gå til innhold
  • Bli medlem

Planlegging av langtur..


daggiss

Anbefalte innlegg

Hei. :D

Er en gutt på 16 år som planlegger sammen med to andre kamerater en "lengere" fjell tur til sommeren (2009). Turen går til Laksefjordvidda/Ifjordfjellet i Finnmark. Vi planlegger å bruke 2-3 uker til turen, noe som kanskje ikke er "langtur" for mange, men for meg er det det. Fiske etter røye, og ørret er ett av hovedmålene med turen, noe som intereserer oss alle tre. Vi er alle fjellvante, og har vært ute i naturen, med fiskestang og telt, helt siden vi var mindre. Før var jeg mye på fjellturer, fisketurer og jaktturer med faren min, men nå er jeg begynt å dra på turer/planlegge turer med kamerater..

På de siste 3 turene på egenhånd, har jeg hatt et lite problem med at jeg har hatt med meg for mye mat, og annet turutstyr.. noen av tingene som har vært med, har faktisk ikke blidt brukt i det hele tatt ( gjelder ikke da; Førstehjelpsutstyr, Nødbluss.. m.m.)

Så, mitt spørsmål er..

Hvordan planlegger dere lengere turer? Skriver derre ned alle tingene, og regner på hvor mye mat dere trenger? Dessuten: Hvor mye spiser en person om dagen? (Har regnet på det selv) Men kommer hjem med halvparten av det jeg hadde med meg.. kommer fram til den løsningen at jeg spiser mindre mat når jeg er på tur..

Lurer på 1 ting til; Noen som vet om en god nettside, der jeg kan lære meg noe grunnlegende om GPS. Vill gjerne lære meg med den. :D

Mvh: Dag - ø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å gå systematisk til verks hvis du synes det er morsomt. Mange synes planleggingen også er en del av turen. For tung sekk er ikke spesielt morsomt, og er dessuten skadelig. Hva som er for tungt er individuelt. Når dere er tre stykker er det viktigig at dere tar hensyn til individuelle forskjeller - fordel vekta etter evne så alle sliter like mye.

Jeg pleier å skrive opp vekta på turutstyret i et Excel ark. Ikke hovedsakelig som pakkliste, men for å gjøre meg oppmerksom på hva hver ting jeg har med veier - dermed er det lettere å avgjøre om jeg kan skippe gjenstanden eller om det finnes en lettere erstatning.

Jeg opplever ofte at jeg spiser mindre enn det kroppen trenger på tur. Det gjelder spesielt hvis en går hardt. På turer mindre enn en uke utgjør det skjeldent noe problem, man blir litt tynnere. Husk at slitenhet ofte skyldes at man har fått i seg for lite vann/kalorier. På noen turer har jeg skrevet ned eksakt hvor mange kilokalorier jeg har tatt med/spist. En trenger rundt 2300 kckl dagen. Finn kaloririk mat med mye karbohydrater som dere liker.

På en så lang tur utgjør maten mesteparten av vekta. Hvis det er mulig å kjøpe inn noe underveis hadde jeg gjort det. Notere ned hvor på ruta dere kan kjøpe mat, og finne ut hva slags mat som kan kjøpes der.

De fleste tar med seg altfor mye klær. Ha varm nok sovepose, så kan en alltids tørke det en trenger underveis.

Villmarksboka til Lars Monsen gir mange gode tips og har en flere fine pakklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det er maten som tar det meste av vekten jo lengre turene blir. Ellers lettes vekten betraktelig hvis man går for å fiske:)

Det er klart.. Men så kan en jo ikke basere seg så veldig mye på akkurat det. For en vet jo ikke hvor mye fisk en får. : )

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 3 personer har du fordelen at du kan fordele vekten på fellesting. Men allikevel blir det MYE vekt på 3 uker.

I det området du skal til, husk å ta med myggtette klær og myggnetting og DEET. I fjor var det så ille med mygg som det sjelden har vært før.

Du kan spare vekt på klær (hvem trenger ren skift?). Ta ikke med mer een 1 kokekar. Ta med litt aluminiumsfolie for å steke fisken. Sjekk om du kommer bort i områder med trær. Da kan du spare litt på å ta med brensel.

Vi pleier med mat å ta med ca dette per person per dag (både for en kvinne og en stor mann):

- frokostblanding litt under 100 gram (frokost)

- et par skjeer Viking melkepulver (frokost)

- halvannen rull med kjeks (lunsj)

- 2 mueslibar (mellommåltid)

- 1 pose real (middag)

- 1/2 pose chilinøtter eller chololadeplate eller pose tørket frukt (kveldsmat)

I tillegg spiser vi mye fisk.

Når du spiser dette og går mye i tungt terreng, går du ned ca. 3 kg per uke. Hvis du er 16 år og allerede tynn (?) bør du spise en del mer. Jeg anbefaler å ta med noe som er skikkelig godt, slik at det fristes å spise. F. eks. tørket ananas er veldig godt og har masse kalorier. Du kan også ta med poser med sjokolademelk som inneholder både fett og sukker og suppeposer.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå systematisk til verks ved å bruke kjøkkenvekten hjemme til å veie alt av utstyr. Lag en utstyrsliste i Excel-regneark og så ser man hva summen blir. Så begynner man å vurdere om man heller skal ha med andre ting som veier mindre. Det gjelder å spare inn grammene overalt.

Når man kjøper inn nye ting så må man hele ting vurdere vekten (i tillegg til holdbarhet, funksjonalitet og pris).

Det er viktig å teste alt av utstyr før man drar på tur slik at man kan foreta justeringer før den store turen. I praksis bør man gå en kortere tur på forhånd.

Når det gjelder mat er det viktig å velge mat som gir mest mulig energi per gram. Dropp mat med tung emballasje eller pakk dette om. Husk salt, pepper og div krydder for å sprite opp ellers kjip mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Mange råd her. Mitt motto om en vil få ned vekten er: Enkelhet er lettere enn titan.

Det vil si at du snur litt på spørsmålet. I stedet for å spørre hva du trenger, så spør i stedet:

"Hva greier jeg meg uten?"

Det er ikke mye som er nødvendig på tur. Glem kjøkkenvekten, utstyrskataloger som lokker med 10 gram lettere for 100 kroner mer, osv (om du da ikke finner glede ved å lete frem til det lille ekstra i butikken, vurdere og drømme om nytt utstyr - som de fleste av oss gjør). Hold det enkelt og fokuser på opplevelsen der ute.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du virker som om du ikke har alt for mye erfaring kan du jo kjøpe Villmarksboka til Lars Monsen. Der er det gode pakkelister du kan bruke som utgangspunkt! Så tester du dette på de turene du tar før "ekspedisjonen" din, og legger til og trekker fra slik at det passer deg. Julegaveønske kanskje ? :D

Er ikke så opptatt av dette vekthysteriet, har garantert en del ting som veier mer enn letteste utgave, men det plager meg ikke. Turen blir god uansett! Sekk er imidlertid viktig. Bruk litt tid på å finne den riktige sekken for deg.

Mat: real turmat/ forsvarets stridsrasjoner er fine. Spe på med fisk som du fisker! styr unna brød, men ta heller forkostblanding. Monsen sier en del om dette i boka si, selv om han ikke er en superfan av real turmat (slik som jeg...)

God tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.