Gå til innhold
  • Bli medlem

Allergi og dunjakkebruk


Kjellis

Anbefalte innlegg

Jeg tok en sjanse og kjøpte meg en Mountain Hardwear Absolute Zero Parka til halv pris hos Sportsnett :D Jeg har aldri hatt dunjakke før fordi jeg ikke har tatt sjansen på å kjøpe siden jeg er plaget med allergi. Er det noen andre allergikere som har erfaringer med dunjakke? Eller dunsoveposer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk vite som barn at jeg måtte holde meg unna dun som allergiker. Har aldri reagert på hverken soveposer eller dunjakker. Ser at Norges Asma og Allergiforbund anbefaler flere dunprodukter. Finnes sikkert de som er allergiske mot dun, som alt annet, men tror at allergikere skal holde seg unna dun er en gammel myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.inneklima.com/index.asp?key=dun:

"Fjær og dun kan gi allergi, men hører til fareklasse 2. Det er ikke bare fjær og dun som kan være allergenkilder, men også inntørket avføring og støv fra foret. Avføringen inneholder også endotoksiner og glukaner som kan virke negativt på helsen."

Eneste jeg fant om det. Har aldri opplevd det som noe problem selv, eller blant venner. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.