haualand Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Hei! Siden jeg befinner meg i Ølen-området (Rogaland) i helgen, tenkte jeg å benytte en dag til en fjelltur. Er lite kjent i området, og da bokhyllen er litt kjip angående det som gjelder turbøker, spør jeg her. Fint om turen starter ja, tja, maks (ken strekke meg, dersom det er noe spektakulært!) 1 time kjøring fra Ølen sentrum. Det må være en fin topp, en høy topp, en spiss topp, der en får følelsen av å ha besteget noe som ruver over det andre! Også fint om turen ikke tar lenger enn 8 timer, da desemberdøgn er kjipe på sollys. Noen hete tips fra folk fra Ølen eller ellers kunnskapsrike/erfarne fjellgeiter? Thank you thorn Siter
haualand Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Skrevet 9. desember 2008 Trolltunga er jo en superb tur har jeg hørt, men det blir vel langt oppi Odda, dessuten begynner det vel da også å bli snørikt oppover i høyemeterne... Siter
haualand Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Skrevet 9. desember 2008 Topp 5 høyeste fjell i Vindafjord kommune: 1. Bjørndalsnuten, 1016 moh. 2. Høgenut, 967 moh. 3. Gullvassnuten, 954 moh. 3. Kaldanuten, 954 moh. 5. Trollabotnnuten, 948 moh. Ikke særlig sprekt. Må en lenger nordøst for å finne skikkelige topper? Så noen bilder fra disse toppene, men det var jo bare "humper". Siter
LarsD Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Er jo ikke så langt til Røldal og Haukeli, der turmulighetene er i en helt annen verden. Siter
snilen Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Bjørndalsnuten er en flott tur. Lenge mellem hver gang det er noen der oppe. Ingen typisk skitopp, så årstiden er nok litt feil. Siter
haualand Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Skrevet 9. desember 2008 Bjørndalsnuten er en flott tur. Lenge mellem hver gang det er noen der oppe. Ingen typisk skitopp, så årstiden er nok litt feil. Så det anbefales ikke å gå med fjellstøvler opp dit på denne tiden av året? Siter
snilen Skrevet 10. desember 2008 Skrevet 10. desember 2008 Kjenner ikke snøforholdene, men tipper det er hvitt der. Du må opp et bratt parti som i nederste del er kledd med jungelaktig skog ved foten av fjellet etter å ha forsert noen åpne myrpartier. Noe kronglete på sommerstid, sikkert ikke så greit om det er snø der, uansett hva du har på beina. Alternativet er en brattere klyverute lenger nord der du bør ha tørt føre. Siter
et Skrevet 10. desember 2008 Skrevet 10. desember 2008 Hvis du er ute etter noe spisst, ruvende og høyt er Melderskin ved Rosendal det nærmeste som jeg kommer på. For å komme dit er det flere timer i bil samt en ferje. Det er mye bratte fjellsider og mange topper som gir bra utsikt både i Etne og Ølen, men alpefølelsen uteblir. Parkering er på Oppheim (Ølen), Fjellstøl (Sandeid) eller Skarstølen i Etne. Det går også an å ta en kjapptur opp på Lysenut som ligger mellom Sandeid og Vikedal. Denne er lett å nå fra begge sider. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.