Gå til innhold
  • Bli medlem

Teknisk jakke for bruk på sjøen


asconasny

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er endel ute i båt, og går ofte tur i skog og mark, sjelden høyfjell for min del. Det jeg lurer på hvilke membran er best når det kommer til saltvann.

Vil gjerne ha en jakke som jeg kan bruke både til båt(seiling) og generelle turer.

Etter jeg har forstått så er det noen membraner som ikke går så godt med saltvann..

mvh

Asconasny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er blitt fortalt det samme - at saltvann ikke er bra for porene i Goretex, men at Dermizax går kjempebra. Jeg bruker min Dermizaxjakke (Bergans) både på sjøen, i skauen og på fjellet og den er super overalt. Kan gjerne reise rett fra sjøen til fjellet uten å skylle den eller noe, og det ser ikke ut til å ha lidd noen nød av det, selv etter mange års bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da MÅ du har en jakke med Dermizax-membram. Grunnen til det er at denne membramen er "vevd", altså så er det ingen saltmolekyler fra saltvannet som kan tette membramen, i motsetning til Gore-Texen, hvor den membramen består av milliarder med "porer" som er store nok til å slippe ut fuktighet fra kroppen, men små nok til at vannet ikke trenger inn. Saltmolekylene fra saltvannet er så små at de legger seg i disse porene og faktisk tetter de, noe som gjør at jakken blir mer eller mindre ubrukelig. Du må nok ha Dermizax fra Bergans, selger forøvrig mil Bergans Sirdal Jakke limited edition fra 71grader nord, den ligger ut under "Kjøp og salg", hvor det er mer utfyllende informasjon om den. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hav som her, med beste fiske i januar til mai, er det bare en ting som duger:

Ordentlig regntøy, Noah eller HH, microflis, enda mere flis, avsluttes med ullgenser og sjyvotter.

Sjyvotter skal være pjona, og laga av hvit ubehandla ull.

Dette er mitt fiskeantrekk, men så fisker jeg endel på vintern.

Ville aldri brukt de regnklærne til turbruk.

Alt for tunge og svære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.