Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø i Jotunheimen / Teltplass ved Tjørnholstind


panda

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg til Jotunheimen i helgen, men været var ikke allverden da. Er det mye nysnø ? Webbilder fra Eidsbugarden tyder på det.

Hadde enten tenkt å sette opp telt i Trollsteinkvolven og tusle på toppene rundt der. Noen bra teltplasser ?

Eventuelt å sette opp et telt ved vann 1594 øst for Kvassryggen for å gå på Høgdebrotet og Tjørnholstind. Er dette en bra teltplass, eller er det for høyt slik at det bare er stein ?

Panda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysnøen har trukket seg markert oppover sist døg. Det var forholdsvis høye temperaturer utover dagen i går. Det regner i Valdres nå, men tror neppe det snør noe særliig under 16-1700 moh. På toppene må du regne med til dels betydelig med nysnø. Det trengs nok et par dager med høye temperaturer og sol for å renske det meste av nysnøen over 2000 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trollsteinskvolven er det plenty med fine teltplasser, de fleste på Glittertindsiden (blir vel sørsiden det...). Vi lå helt ute ved de to tjernene på ca. kote 1570, men det er enda finere lengre inne. Ikke drikk vannet i elva nede i dalbunnen, det var fullt av mark/larver da vi var der...

Oppe ved tjern 1594 under Høgdebrotet/Kvassryggen mener jeg det var ganske steinete, men det er mulig jeg tar feil... Har et bilde derfra et sted, og skal se om jeg får scannet det (lysbilde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og her kommer bildet. Bukkehammartjern (1594) med Kvassryggen og Høgdebrotet i bakgrunnen. Bildet ble som vanlig litt mørkt, så detaljene er vanskelige å se. Studerte det på lerret her hjemme, og det ser ut til å være grønne flekker på den store flata til venstre. Også noe grønt i strandkanten rett forut. Bildet er fra juli 1999.

169-99_700.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemphyggelig at du har gravd frem det bildet, Torgeir. Synes det virker som en fin teltplass, og vannet er sikkert drikkelig også (kommer ikke direkte fra en bre).

Slik været har vært de siste dagene må jeg nok vente litt med å finne ut av det. men i løpet av sommeren skal dette prøves.

Har funnet et bilde på nettet som er tatt litt ovenfra, og det ser antydningsvis grønt ut på det og. Man trenger ikke så veldig mye grønt heller da for et lite telt. Synes plasseringen er riktig i forhold til Tjørnholstind/Høgdebrotet og passe langt å gå fra veien også.

mvh Panda (som kommer tilbake med en kort og fyndig beretning når plassen er prøvd ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh er plassen sjekket. Riktignok har jeg ikke overnattet i telt der, men jeg var borte ved tjernet og kikket på lørdag. Det er flere greie teltplasser her. Terrenget er vilt og steinete med noen gustengrønne flekker innimellom , så de som vil ha et koselig romantisk sted og sette opp tomannsteltet må nok finne et annet sted.

Vannet er fortsatt delvis islagt. Vet ikke om det er drikkelig.

Det tar vel omtrent en time å gå opp til Kvassryggen og halvannen time til Høgdebrotet herfra vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.